Hvordan plasere bipolare bakhøytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan plasere bipolare bakhøytalere?

prøvde de på bakvegg, fungerte dårlig, nå står de på sidevegg, ca 5 cm fra bakvegg og ca 1 meter over hodehøyde...fungerer ok, noen flere tips om plasering av slike høytalere? ca høyde og lengde inn til bakvegg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er mulig i forhold til lytteposisjon ville jeg ha dratt dem litt lenger fram i forhold til lytteposisjon. Den beste måten å finne ut av det er nok likevel å prøve seg fram. Det tar tid, men som regel gir det avkastning i form av bedre lyd. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frem er det frem som mot tv? eller ned?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt i en annen tråd. 1 meter er for høyt. Prøv 60cm. Avstand til bakvegg er uinteressant. Det er den relative plasseringen i forhold til sitteplassen som er referansepunktet:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert mine som anbefalt av produsenten (B&W). Rett ut til siden for hode og 60cm over øret. (jeg har mine noe høyere) Dette synes jeg fungerer meget bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte pga at de er bipolare og spiller begge veier at ikke bakvegg skal for tett inntil den ene mellomtonen pga at det vil skjerme lyden....bare en tanke...

Newcomer Geir Nordby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstand til bakvegg kan ha betydning om den er under en meter, på grunn av reflektert lyd. Men jeg er enig i at det generelt ikke er noe stort problem. Har du ikke mulighet å plassere høyttaleren lavere, kan du prøve å snu den opp-ned så du får diskanten lenger ned. Det er nemlig denne som gir mest inntrykk av ambiens/romklang. Jeg kan ikke garantere at det vil funke bra, det er litt avhengig av høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sette den lenger ned, trodde bare at litt høy plasering ville gi meg mere romfølelse , men skal prøve å sette den litt lenger ned nå.....

jeg sitter jo inntil bakvegg, og trodde dermed at bakhøytalerene burde stå lengst bak på sidevegg, ellers blir de jo foran mitt lytteøre og det virker jo litt rart, eller fungerer også dette med bipolare bakhøytalere....
    finner ikke så mye info på dette temaet på nett.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på thx.com ligger det noen figurer osv. Ligner mye på det Tiger har lagt ut bilde av lenger oppe her.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser de, men de spesifiserer ikke så mye liksom, hva skjer om sidehøytalere står for høyt på veggen for eksempel?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegningen til Tiger gjelder vanlige bakhøyttalere og har ingenting med plasseringen av bipolare/dipolare høyttalere å gjøre. De skal ha en viss avstand fra bakvegg fordi lyden som går bakover skal reflekteres i bakvegg. Det er hele ideen for å skape en illusjon av at man har flere høyttalere, sånn som på kino, hvor man har en rekke høyttalere bortover hele sideveggen. Hvor stor avstand til bakvegg avhenger av rom, sitteposisjon og høyttaler. Når det gjelder høyde over hodet er det også avhengig av rommet og høyttalerne.

Det beste er nok å prøve seg fram, selv om det ikke er så lett siden man ikke vil borre veggen full av hull. Det fins ingen fasit. Når det er sagt så er ikke bi/dipolare høyttalere ideelt hvis man sitter inntil bakvegg eller ikke har en rett bakvegg som kan reflektere lyden. Da blir noe av prinsippet borte, og det spørs om det ikke er like bra eller bedre med vanlige høyttalere. Men igjen, prøv deg fram.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott svar, kan man ha de lenger frem en lytteposisjon da, eller vil det bli helt galt, bør kanskje sette de rett ovenfor lytteposisjon....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Tegningen til Tiger gjelder vanlige bakhøyttalere og har ingenting med plasseringen av bipolare/dipolare høyttalere å gjøre...
    Hvorvidt Audiofils høytalere er å regne som dipole eller bipolare er et annet tema, men sjekk den spesifikke høyttaler han har tenkt å bruke. Som du ser så er diskant og mellomtone faktisk rettet fremover, og ikke ut til sidene.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Som du ser så er diskant og mellomtone faktisk rettet fremover, og ikke ut til sidene.
    Er det ikke et par diskanter på sidene også? ...samt kanskje en bryter for å switche mellom di-/bi-polar/direkte ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser sånn ut, men det er likevel 2 elementer "i midten".

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvorvidt Audiofils høytalere er å regne som dipole eller bipolare er et annet tema, men sjekk den spesifikke høyttaler han har tenkt å bruke. Som du ser så er diskant og mellomtone faktisk rettet fremover, og ikke ut til sidene.
    Designed specifically for rear channel duty, this unique dipole/bipole/direct radiating speaker is adjustable like no other speaker on the market. Since no two rooms are alike, we have developed the Soundfield Management SystemTM (SFM), which allows you to easily adjust your RC-R, to your environment or to your listening material.

Ser ut som man har litt valgmuligheter på hvordan man ønsker å bruke denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    diskant og mellomtone er i midten....også er det en liten mellomtone ut til hver side.....har en bryter for å velge mellom bipolar og dipolar, og et potmeter som angir hvor mye lyd jeg vil at de to små mellomtonene skal gi ut til siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ligende høytaler selv. Før hadde jeg plassert dem ca 50 cm over ørene i hvert hjørne av rommet stilt på bi-polar med vol 0. Det fungerte fint hos meg i hvertfall. Du har vel en egen corner justering samt nivå på dine også?

Diskanten opp til 20k sitter i mitten framover mens de små på siden går opp til ca 10k i diskant.

Når en skifter mellom di/bipolar skifter en fase på de små sidehøytalerne på mine høytalere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •