Plassering av center

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av center

Hvor er den beste plasseringen for centerhøyttaler ? Er det stor forskjell på å ha centeren oppe på TV'en, eller under ? Jeg har min under TV'en ettersom centerhøyttaleren er ganske stor.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tre fremste høytalerne bør vel stå i samme høyde, helst med diskant i ørehøyde... Ser ikke bort ifra at folk er Uenig

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midt foran skjermen... så lyden kommer ut av munnen på den som taler :roll: :roll: :roll: :roll:

Vel det er det som er vitsen med f.eks de transparente lerretene!

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av problemstillingen er at jeg ikke har mulighet for å vinkle centerhøyttaleren oppover mot lytter/seer, høyttaleren er for stor (tar for stor plass i stereomøbelet mitt, ingen klaring). Men har jeg den oppe på TV'en ,så står den over hodehøyde, he he allt blir liksom galt. Jeg tar ikke noe tjangs på å vinkle høyttaleren nedover. Må kanskje vente med optimal plassering til jeg ev. får projektor en gang...

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til opplysning:
    Det er opptil flere andre tråder som tar for seg emnet, gankse grundig. søk litt...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brutt alle regler, tror jeg, og har senteren under TVen, mens sidehøyttalerne er høyt oppe på veggen på hver sin side (se bilde). Jeg synes det fungerer bra, og det er det beste i forhold til barn (sidehøyttalerne utenfor rekkevidde, og senteren i ufarlig høyde). Legg også merke til at høyttalerne på denne måten omkranser bildet.

Min mening er at dette gir god sammenheng mellom lydbildet og det visuelle bildet.

Hvis jeg skulle være ekstrem, tror jeg at jeg ville hatt fire høyttalere i front: Sidehøyttalerne sentrert i høyde i forhold til bildet, samt to sentere, en over og en under bildet...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk stor tro på oppsettet ditt roffe...den virker logisk for meg..men så er ikke jeg noen lydmann heller da..

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe, har du vinklet centerhøyttaleren oppover ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville blitt veldig stresset av et slikt oppsett. Når dialog beveger seg fra senter over til siden, hopper skuespillerne opp på veggen samtidig som bildet forteller noe annet. Dette oppsettet stiller i hvert fall store krav høyttalerne (spredning av lyden).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Roffe, har du vinklet centerhøyttaleren oppover ?
    Nei. Har øket 2dB i oppsettet i receiveren.

Jeg har aldri sagt at dette oppsettet er perfekt, men at det fungerer bedre enn man skulle tro. Siden det menneskelige øret er mye mer retningsbestemmende innen det horisontale planet enn i høyde, opplever jeg ikke at lyden beveger seg slik Hi-Fil beskriver. Det har vel også med at dialogen sjelden flyttes totalt vekk fra senterkanalen. Med senteren under TVen bidrar denne til å trekke dialogen "ned på jorda".
    Jeg har generelt også et "trangere" stereo-perspektiv enn normalt. Sitter vel 2 ganger unna senteren i forhold til avstanden mellom sidehøyttalerne. Det har igjen litt med at jeg vil at lydbildet skal matche det visuelle bildet.

Jeg trenger vel ikke si at dette oppsettet STINKER i forhold til musikk i stereo... veldig trangt lydbilde fra lytteposisjon. ops:

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for øyeblikket droppet hele senterhøyttaleren og bruker 'phantom mode' på surroundprosessoren.

Har ingen mulighet til å få montert senterhøyttaleren i en fornuftig posisjon, og tenkte jeg da likegjerne kunne kjøre uten.

Sitter stort sett alltid midt foran skjermen, og dialog høres absolutt sentrert ut.

Senteren min har ikke samme elementer som fronthøyttalerene, så lyden fra den matcher ikke forntkanalene helt, det problemet er jeg også kvitt

Dette er neppe noe som passer for alle, men det er jo gratis å prøve.
    For meg fungerte det i hvertfall.

-Torstein

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for øyeblikket droppet hele senterhøyttaleren og bruker 'phantom mode' på surroundprosessoren.

Har ingen mulighet til å få montert senterhøyttaleren i en fornuftig posisjon, og tenkte jeg da likegjerne kunne kjøre uten.

Sitter stort sett alltid midt foran skjermen, og dialog høres absolutt sentrert ut.

Senteren min har ikke samme elementer som fronthøyttalerene, så lyden fra den matcher ikke forntkanalene helt, det problemet er jeg også kvitt

Dette er neppe noe som passer for alle, men det er jo gratis å prøve.
    For meg fungerte det i hvertfall.

-Torstein

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •