Freq.? Gain?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Freq.? Gain?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Freq.? Gain?

Hva burde disse stå på? Gain kan velges mellom min. og max. og Freq. mellom 50hz og 180hz.

Det gjelder en XTZ W8 sub.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har den koblet på sub utgang på receiver bør freq stå til maks, og gain justerer du til du får passe nivå med bass i forhold til de andre høyttalerne dine. For å justere gain er det ofte greit med en lydmåler og så sende signal til hver kanal og justere dem så du får likt nivå på alle.
    I oppsettet til receiveren/prossessoren din kan du sette hvilken delefrkvens du vil bruke til sub'en.

Håper dette var oppklarende. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har pioneer 915 så jeg kjørte en sånn automatisk oppsett. Da stå sub'en på maks gain og 180hz. Men da sa systemet at jeg skulle skru opp volumet på sub'en. Nå står den på ca 70-80hz. Men jeg tenkte kanskje man skal sette den helt ned til 50hz?? Når du sier maks på freq. Mener du 180hz eller 50hz? og ja, den står i sub-utgangen på receivern.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med max mener jeg 180. Vil tro at det går an å gå inn i oppsettet og forandre på delefrekvens og høyttalerstørrelser samt volum på receiveren. Hvilke innstillinger gjør receiveren i forhold til de andre høyttalerne da?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå tok jeg testen en gang til, med frekvensen på 180hz, og gain på nesten min. Så sa den ifra at jeg måtte øke bassen. Også gjorde jeg dette helt til jeg var sånn midt på. X-over fra receivern står på 100hz.

Også satte jeg frontene til large, for da kunne jeg ta sånn "plus" på sub'en. Ble mere bass nå. Men så veldig klart er det ikke. Sikkert fordi det er en 8". Vurderer kanskje å sende den tilbake, og bytte til 12". Men det tar så mye ekstra plass.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags sub og høyttalere er det du bruker? Skal få litt mer trykk med sub'en men hvis frontene dine går like langt ned er det jo ikke noe særlig poeng i det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ W8 sub
    XTZ WMT bak og senter
    Jamo Studio 130 stativhøyttalere foran.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra spec. går ikke denne spesielt dypt. Har -6dB på 29 Hz, vil vel i praksis si at den går ned til 35-40Hz om man måler mer konvensjonelt. De Jamo'ene går kanskje ned til 50Hz? Dermed er det ikke all verden å hente, har kanskje villet gått for en større sub. enten 10 eller 12". Likevel synes jeg det er rart at du ikke får mer "trykk" ut av den. Har du prøvd å switche mellom 0 og 180 grader fase på sub'en? Kan være at den spiller i motfase med de andre høyttalerne dine.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •