Large eller Small ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Large eller Small ?

Hva stiller dere høyttalerne inn på i hjemmekinoen, Large eller Small ? Jeg har store høyttalere hele veien i hjemmekinoen min. Nesten alle høyttalerne går ned til 40-45 Hz, er det da "riktig" å ha dem stillt inn på Large (jeg har stillt dem på Large) ? Noen som vet når høyttalerne skal stilles på Large og når de skal stilles på Small ? Er det noe "fasit-svar" ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mine på large ihvertfall. Det anbefaler jeg at du også fortsetter med. Alle høyttalere som har output under 60hz bør stilles til large synes jeg.

Newcomer pap sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ingen fasit.
    Avhengig av subwoofer, kraft i receiver, eventuelle effekt forsterkere, lett eller tungdrevvne høytalere og hvor høyt du ønsker og spille.
    Jeg får best resultat med svært lav dele frekvens på sub (30Hz), large for front og senter, small for alle fire bakhøytalere. LFE kanalen på min receiver (Denon 3802) er satt til sub + front. Frontene har egne forsterkere (Nad 270). Jeg oppnår en myk overgang mellom sub og front ved ca. 40 Hz hvor begge spiller med redusert nivå. Bassen blir svært stram og fin.

Per Anton

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kalibrator dvd som gjør det veldig lett å stille inn høyttalerene på det rette. Bare sette seg ned å lukke øynene å høre hva som høres best ut. Det var virkelig stor forskjell hos meg fra large og small. Lyden på large var helt grei. Da hørte man en del forskjell mellom bak/center og front, i og med at front har fyldigere lyd. Men da jeg satte forsterkeren på small ble forskjellen betydelig mindre mellom høyttalerene. De dypeste tonene ble sendt til subben og da ble det virkelig fin klang. Hørtes nesten ut som jeg hadde fronthøyttalere i alle kanalene

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Disse bildene er av OSD'n til min NAD reciever. Jeg har store B&W høytalere hele veien rundt, og vil gjerne kjøre "large" hele veien rundt. Da jeg er fornøyd med dypbassen mine høytalere gir, har jeg valgt å ikke bruke en subwoofer. Det naturlige valget hadde da vært å ha Main, Center og Surround på "large", og Subwoofer "off". De eneste valgene jeg kan gjøre er å velge presets, og det finnes ingen preset for mitt ønske. Jeg kunne tenke meg å gå inn på hver enkelt og velge ønsket størrelse. Da jeg ikke har noe subwoofer, betyr "preset 1" at all dypbass forsvinner totalt, men lyden all around >100Hz er mye bedre synes jeg. Velger jeg "preset 2" er dypbassen til stede, men synes noe av trykket ellers på skalaen er borte (ifølge bruksanvisningen kuttes all lyd under 100Hz på "small" setting). "preset 3" er uansett ikke aktuell. Går det virkelig an å lage et slikt teit system? Eller gjør jeg det feil? I bruksanvisningen står det "Your NAD T760 comes with 3 presets for the most common usage". Skal det virkelig ikke gå an å bruke anleggets fulle potensiale pga. programvaren i recieveren har blitt laget for de mest vanlige setups? Mitt siste spørsmål er, finnes det andre NAD eiere med samme OSD/Menu, og med lignende erfaring? Jeg har kjørt Avia DVD'n på alle presets, og synes der også at "large" er best, siden alle høytalerne er tilnærmet like, men det var den dypbassen som forsvant da... (preset 1).

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget merkelig..... Er du sikker på at det ikke går ann å velge manuelt størrelsen på alle høytalerene.
    At ikke "presets" bare er en slags tilleggsfunksjon?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Dali Suite 2.8 foran og R0.8 bak.
    Altså samme elementer foran som bak, bare at bak er det kun 1 stk 6,5" mens foran der det 2 stk 6,5".

YPAO registrerer bakhøytalerne som small og front som large, og lyden blir fakstisk best slik. Jeg foretrekker å la sub-en farge bassen fra bakhøytalerne, men frontene klarer seg fint uten.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    I bruksanvisningen står det "Your NAD T760 comes with 3 presets for the most common usage". Skal det virkelig ikke gå an å bruke anleggets fulle potensiale pga. programvaren i recieveren har blitt laget for de mest vanlige setups?
    Enten har du kjøpt en hjernedød forsterker, eller så er det noe annet som mangler. En receiver hvor høytaleroppsettet ikke kan beskrives, kan ikke sees på som annet enn defekt.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terminator
    Meget merkelig..... Er du sikker på at det ikke går ann å velge manuelt størrelsen på alle høytalerene.
    At ikke "presets" bare er en slags tilleggsfunksjon?
    Ja man skulle jo tro det var det logiske oppsettet her, men det funker da altså ikke. Jeg kan gå inn på Center og Surround og velge "off", men kun de to. Hopper over Main og Subwoofer. Hatt flere hi-file folk hjemme og sett på dette, og alle rister på hodet og sier: "Hvordan går dette an?" Spurte en av de ansatte der jeg kjøpte den men fikk aldri noe vettugt svar. (Dette var 3 år siden). Hvordan ser menyene ut på nye NAD recievere ut, noen som har bilde?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en T742, og der kan man stille hvert enkelt høyttalersett slik du vil ha det, med sub av eller på (men ikke en fronthøyttaler på large og en på small, om du skulle være rar nok til å ville det). Såvidt jeg vet kan du også ha forskjellige settings til forskjellige innganger, men det har jeg ikke sett noe nærmere på.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med et par "old-timers" fra klubben, som i sin tid solgte meg denne recieveren, og de ristet på hodet og gliste bare: "Det er nok desverre slik." Dårlige saker. Men nå har jeg fått den nye DVD spilleren min som jeg fra nå av bruker til å styre dette

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har to store fronter på ca.1 meter med 2 stk 200 mm bass, 180 mm diskant og 25 mm diskant. Fronten har 2 stk 160 mm bass og 25 mm diskant. Surround høgtalerane har 1 stk bass på 180 mm og en 25 mm diskant. Suben er en aktiv Velodyne CHT-12".

Hvordan børr eg stille desse nårdet gjelder small eller large??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jerudi, hva slags forsterker har du, forskjellen ligger i opsjoner. Noen husker opsett for hver enkelt innstilling, stereo, surround, direct etc. samt øvre frekvens for sub. Mens andre deler alle instillingene og har fast delefrekvens. Det er ikke alltid innstillingene for hjemmekino passer like godt i stereo.

Generelt gjør som foreslått oppe sett på en film eller CD du kjenner, og bytt på opsjonene. Dersom du finner et oppsett du synes virker bedre enn de andre, sett på andre scener, filmer eller cder og se om det fungerer like bra. Hvis ikke så var det på'n igjen.

I mitt oppsett med B&W 602 og 600 bak er disse satt opp som small og med delefrekvens på 100 Hz, noe som virker bra for min del. Men jeg har ikke tatt meg tid til å teste så mye at det gjør noe.

mvh
    Naist

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har ein Yamaha RX 420 eller noke i den duren, kjem ikkje på det nøyaktige navnet! Der er forskjellige forhånds innstillte oppsette ja for ulik musikk og ulike filmtyper. Synnes heilt klart at den for "Spectacular" er best for film.

Da er det samma hvordan eg stiller inn det sjølv for alt endrer seg når eg slår på en av de forhåndsinnstillte?

Det høres bra ut! Da slipper eg å tenke på at eg har gjort noko feil!

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det presets på NAD T761 også? Hvordan kan NAD klare dette? Tror de at 3 oppsett dekker alle mulige høyttalere? Da er de temmelig naive!

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det der er en virkelig dårlig "feature" på en reciever. Jeg aner ikke hvordan de evt. har løst det på de "nyere" modellene, eller om de har det. Du vet nå ihvertfall at man bør sjekke dette før man kjøper reciever :wink:

Jeg for min del kvittet meg med min egen reciever pga. dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rekner med min Rx-V750 som er på veg fra zee germans løyser dette!?!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Large eller Small ?

Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Hva stiller dere høyttalerne inn på i hjemmekinoen, Large eller Small ? Jeg har store høyttalere hele veien i hjemmekinoen min. Nesten alle høyttalerne går ned til 40-45 Hz, er det da "riktig" å ha dem stillt inn på Large (jeg har stillt dem på Large) ? Noen som vet når høyttalerne skal stilles på Large og når de skal stilles på Small ? Er det noe "fasit-svar" ?
    Basert på praktiske erfaringer i en del forskjellige hjemmekinoer, er det uten tvil BEST resultat med å sette ALLE høytalerne til SMALL, deling på 80Hz i receiver og bruke en skikkelig SUB. Kalibrering til slutt.

Dette er ingen fasit, men jeg mener sannsynligheten er svært liten for at andre "konfigurasjoner" spiller bedre.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med flageborg, ihvertfall i teorien. Det hender jo praksis sier noe annet. Men sånn jeg tenker, vil small på høyttalerne(når man har en [god] sub) være best, fordi suben vil ha best forutsetninger for å takle lyden under ca. 80Hz uansett, fordi receiveren slipper å øse på med masse strøm til alle høyttalerne da suben tar seg av de dypeste og mest strømkrevende frekvensene, og fordi lyden under 80Hz uansett er vanskelig å lokalisere.

Men det er klart at det kan være forskjeller fra anlegg til anlegg.
    F.eks. hvis man har virkelig store høyttalere rundt det hele, forsterkerkraft nok til å drive dem uten problemer på Large og også fikser fasen så det spiller på lag, så kan nok det funke bra.

Men generellt: Small på høyttalerne + en god sub. Mener jeg.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nå har ikke jeg samme SUB som dere men jeg får best lyd ved å sette høyttalerene til LARGE.

Stemmer ol. blir mer naturlig synes jeg.

Mine høyttalere går ned til under 40Hz og det virker ikke som om de roter til lydbildet noe nevneverdig.

Nå har jeg romkorreksjon i tillegg og det er selvsagt mulig at den retter opp en del feil i overgangewn mellom SUB og de andre høyttalerene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •