Ekko !!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Ekko !!

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekko !!

Hjemmekinoen min står i et rom som det er litt ekko i. Jeg har ingen planer om å forandre konstruksjonen på rommet, ettersom jeg har tenkt til å flytte om en liten stund. Noen som har noen enkle tips for bli kvitt problemet med ekkoen (iallefall minske ekkoet) ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggteppe, eller tykke gardiner!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Whoppass Cheese. Teppe på gulvet demper også en god del.
    Det viktigste er vel å ikke ha for mye glatte flater.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi hadde et konsert lokale med aluminiumstak! Fikk dempet en del med laken festet i taket i alle 4 hjørner, hengende ned som hengekøyer.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått tips av noen om å montere gardinstenger hele veien rundt hele rommet, og henge tykke gardiner på dem, som henger helt fra taket og helt ned til gulvet. Vet ikke om det hjelper, men.... he he, jeg skal jo trossallt bo her også. Men over til reelle måter å forbedre rommet på. Tepper på gulvet hjelper, det har jeg fått testet ut nå. Men hjelper det med en del bilder på veggene også, eller må det være slike "teppe-bilder" for at det skal hjelpe noe ? Noen som vet om andre ting som kan hjelpe også ? Tar imot alle tips :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så "inni" dette her, men har hørt at det viktigste er at det er lite glatte flater.. Så jeg går utifra at bilder også hjelper..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder med glatt overflate (som f.eks. glass), egner seg dårlig når det gjelder demping. Du må da i tilfelle over på teppe/stoff bilder. Et annet moment når det gjelder bilder er at de vibrerer når lydtrykket blir høyt, med mindre du limer dem fast da. Bok hyller og DVD/CD hyller (uten glassfront) egner seg derimot veldig bra. Jeg har tykke fløyels gardiner fra gulv til tak på deler av den ene veggen. Gardinene henger i bølger, og gir meget god demping. Mye møbler i rommet demper også godt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Bilder med glatt overflate (som f.eks. glass), egner seg dårlig når det gjelder demping. Du må da i tilfelle over på teppe/stoff bilder. Et annet moment når det gjelder bilder er at de vibrerer når lydtrykket blir høyt, med mindre du limer dem fast da. .
    He he, det har jeg opplevd med det ene bildet som jeg har i stua mi, bildet henger sjevt bestandig etter en runde med musikk eller film.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    typisk problem med lavpris demping av rom er at rommet blir overdempet i diskanten, mens lavere frekvenser blir uforandret. Dette gir en litt "buldrete" lyd. Husk at materialet må være rundt 1/4 bølgelengde for å kunne dempe noe særlig.

Ofte kan tunge møbler utgjøre mye. Stor sofa med mye skumgummi. Dessuten kan harde gjenstander rundt om i rommet (bilder, hyller,blomster) bidra til å "spre ut" refleksjonene slik at enkelt ekko ikke er så tydelig.

mvh
    K

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags ekko er det egentlig vi snakker om?

Er det ekko, reverb, stående bølger, resonanser eller tidlige refleksjoner som plager deg mest?

Ekko er når du får en gjentakelse av noe som finnes i musikken. For eksempel doble taktslag o.l. Det tror jeg ikke du har om du ikke har et veldig stort rom.

Reverb er romklang av den typen man legger på en stemme under en sanginnspilling eller konsert. Den er fordelt utover i frekvens og måles i antallet milliseunder til den er nede i et visst antall dB under referansenivå.

Stående bølger gjør at rommet fremhever enkelte frekvenser og svelger andre frekvenser. Det høres spesiellt godt i bassområdet. Bassen kan høres kraftig ut, men litt monoton og ikke så veldig tørr og stram.

Tidlige refleksjoner kommer av de flatene som ligger mellom deg og høyttalerne. De gjør lydbildet trangt, stresset og hardt. Det opptrer kun i de litt høyere frekvensene og er relativt lett å dempe. Det oppstår også tidlige refleksjoner som er noe tregere fra veggen bak deg og fra veggen bak høyttalerne.

Resonanser er det samme som stående bølger, men det forekommer i et rom i de litt høyere frekvensene som følge av hjørnene i rommet. Det låter litt som en blanding av reverb og tidlige refleksjoner men det er mer frekvensavhengig.

Kan du forsøke å beskrive rommets fasong, plassering av utstyr, overflater og ikke minst hvordan du oppfatter lyden i de ulike delene av frekvensområdet?

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg mener ekko, da mener jeg slikt som; når en f.eks knipser med fingrene og gjenklangen henger etter i rommet. Om jeg ler, så er det fortsatt gjenklang i andre enden av rommet. Rommet er rektangulært, gulvet er av betong, med gulvbelegg og tepper. Veggene er av betong og noen av gips, med glassfibertapet, noen få bilder, ett dobbelt skap med glassdører og 2stk CD/DVD hyller. 2stk sofaer (1 3seter og 1 2seter), et salongbord osv. Trengs det å vite mer ? Det er ganske enkelt et helt vanlig rom. Jeg trur at grunnen til ekkoet er at bygget som jeg bor i er laget av betong, og at det er lite med isolasjon (eller ingen?) mellom betongen og gipsplatene. Problemet er at bassen ikke blir veldig kraftig bare i et litet hjørne av rommet, men veldig svak i resten av rommet. Diskanten føles litt slitsom ut, liksom litt intens, om du forstår meg, akkurat som om den reflekterer rundt i hele rommet og liksom aldri stopper. Jeg går ut ifra at om jeg skal bli kvitt dette problemet må jeg gjøre ganske mye på konstruksjonen, og ettersom jeg ikke har tenkt å bo her så lenge syntes jeg ikke det er verdt å bruke mange kroner på å bedre dette. Men tar gjerne i mot veldig enkle tips...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om du hovedsaklig er plaget med romklang. Bassen er vel en historie for seg, og problemet kan bestå av en kombinasjon av stående bølger og ressonans.

Når det gjelder romklangen er det nok for mange harde, parallelle flater i rommet ditt. Skjønner at du ikke vil gjøre for store inngrap i rommet. Et gammelt triks fra stereo-verdenen for å dempe romklang og stående bølger i lengderetningen er som Hi-Fil sier:
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg har tykke fløyels gardiner fra gulv til tak på deler av den ene veggen. Gardinene henger i bølger, og gir meget god demping. Mye møbler i rommet demper også godt.
    Derfor vil jeg foreslå en gardinstang på tvers av rommet på bakveggen. Denne henger du tykke, tunge gardiner fra tak til gulv i. Tror det vil hjelpe mye i ditt rom, slik du beskriver det.

Sender også en PM til Zamot, som har mye kunnskap på romdemping.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv også med bass-absorbere.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Derfor vil jeg foreslå en gardinstang på tvers av rommet på bakveggen. Denne henger du tykke, tunge gardiner fra tak til gulv i. Tror det vil hjelpe mye i ditt rom, slik du beskriver det. .
    Takker for tipset ! Trur nok at jeg ville fulgt forslaget ditt vis jeg brukte dette rommet bare til hjemmekino -hi-fi, men rommet som jeg bruker blir jo også brukt som vanlig stue, hvor jeg har bilder og slikt på veggene og prøver å ha stua så "normal" som mulig. Mulig jeg er litt rar, men jeg syntes ikke akkurat lange gardinstenger (måtte hatt en gardinstang på 6 meter bak sofaen min, ettersom stua mi er 6 x 3,5= 21 kvadratmeter) er noe særlig pent å ha foran veggen/veggene i stua. Men tanken var god.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv også for eksperimentet sin del å sette madrasser oppreist i ett eller flere hjørner. Dersom det gir noen effekt finnes det greie produkter som kan erstatte disse.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Mulig jeg er litt rar, men jeg syntes ikke akkurat lange gardinstenger (måtte hatt en gardinstang på 6 meter bak sofaen min, ettersom stua mi er 6 x 3,5= 21 kvadratmeter) er noe særlig pent å ha foran veggen/veggene i stua. Men tanken var god.
    Du er sikkert mer normal enn mange andre her.
    Alternativt ville jeg vurdert Snickers-is sitt tips om bass-absorbere. Kan ikke så mye om disse, men jeg vet at de finnes i frittstående utførelse, slik at du kan ta dem med deg når du flytter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klippet inn fra PM-er:

Til Zamot fra Tiger:

Har fått med meg at du har peiling på lyddemping. Trenger en faglig vurdering av følgende:

Har lest tråden ( http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=3835 ) og vurderer å montere gardiner parallelt på bakveggen.

Spørsmål: Hvor langt fra bakveggen bør de henge? 10 cm? 50 cm?

Svar fra Zamot:

Siden gardiner generelt ikke er så tykke, så demper de uansett lite nedover i frekvens. Da spiller det heller liten rolle hvor langt fra veggen de henger, så 5-10cm bør holde i massevis. Om du er lur så får du tak i tykt stoff, gjerne syr/henger dobbelt/trippelt lag, og/eller sørger for at de henger i bølger tett i tettt om du skjønner... Mest mulig stoff altså
    Lykke til!

PS! Om du vil ha enda bedre demping på en rimelig måte, finner du frem eller skaffer noen skumgummimadrasser og fester på veggen bak gardinene!! Evt kjøper en pakke eller to med vanlig isolasjon! På den måten får du tykker lag med dempemateriale, og følgelig få dempet lenger ned i frekvens.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal fortsette mitt kino bygg prosjekt til høsten, og tenkte følgende å bruke desse til demping. "JJlabs Stage Absorb Backdrop!"

http://www.jam.se/hgtalare.htm

Hadde tenkt å bruke gips på veggene, men hva om jeg lar være å heller henger gardin utenpå. D vil vel være d beste? (isolasjon med plast, og så gardinene hengende i folder 5-10 cm fra)

Mvh Ivan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •