Heller under høyttalerne? Hvilke, hva gjør de osv...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heller under høyttalerne? Hvilke, hva gjør de osv...?

Jeg får gulvstående HT nå til helga og i og med at jeg bor på hybel med folk på alle kanter så tenkte jeg at jeg kunne være litt grei og gjøre mitt til at de lever over eksamenstidene når jeg drar i vei Mozart for fulle mugger.

For å komme til saken; Jeg har sett at mange har heller/steinplater o.l. under høyttalerne sine. Jeg har søkt og lest litt, men slet med å finne svarene jeg søker etter. Derfor kommer spørsmålene her!

Hva slags typer heller bruker dere, hvor tykke? Hvor mye koster de? Hva gjør de med lyden, og blir det mindre lyd i nabohyblene hvis jeg legger et par slike under?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par vanlige betongheller holder fint ifølge det jeg har lest om emnet. Bruk ligge-/sitteunderlag under dem. Dette støydemper i tillegg til at parketten ikke blir full av riper. Du må gjerne male dem for å høyne WAF, men du har kanskje ikke det problemet?

Hensikten er å holde bassen i rommet og ikke få den i gulv/vegger/tak. Mange mener lyden blir bedre på den måten i tillegg til at naborommene ikke plages riktig så mye.

Edit: Se forøvrig denne linken: http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/12541-betongheller-yttaler.html

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke W enda nei, men er jo greit med litt WAF allikevel når noen eksemplarer av W'siden er innom

Hadde tenkt meg noe tynne glatte heller, vil ikke ha sånne 5 cm tykke greier, men sånt koster vel litt kan jeg tenke meg.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Et par vanlige betongheller holder fint ifølge det jeg har lest om emnet. Bruk ligge-/sitteunderlag under dem.
    Å bruke Ligge-/sitteunderlag fungerer svært dårlig da disse kan bli klemt flate av vekten. Da ofte vekten ikke er jevnt fordelt blir også sitteunderlaget klemt slik at høytalerene blir stående skjevt.
    Det er ihvertfall mine erfaringer da jeg brukte det i førsten.

Det er fordel å bruke noe som tåler høy vekt over lang tid.
    Du får kjøpt noen spesielle dempe føtter (matter) fra f.eks holfi, disse tåler vekten, og er helt døde.
    Billigere løsninger kan være diverse dempeputer som selges på f.eks møbel foretninger.

Jeg har funnet ut at det er lurt å bruke ett materiale som demper vibrasjoner selv om steinen er død.

Det jeg bruker nå som fungerer veldig bra er Holfi dempeføtter mellom høytaler og steinen, og noen plast/gummi knotter(som da tåler høy vekt), beregnet for å ha under møbler mellom steinen og gulvet. Dette fungerer bra.

Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Har ikke W enda nei, men er jo greit med litt WAF allikevel når noen eksemplarer av W'siden er innom

Hadde tenkt meg noe tynne glatte heller, vil ikke ha sånne 5 cm tykke greier, men sånt koster vel litt kan jeg tenke meg.
    Er helt enig i at betong ikke ser særlig bra ut, selv om en maler den. Steinheller kan du få bestilt på steinhoggerier, der kan du velge farge og tykkelse, og selvfølgelig få den blankpollert slik at det ser bra ut. Se min hjemmekino for eksempel.

Jeg bruker en 3 cm tykk steinhelle som er polert, slik att den matcher det blanke i høytalerene.

Prisen varierer veldig fra sted til sted, så det beste er å ta seg en tur rundt og forhandle litt. Det blir dyrere enn bettong, men jeg synes det er verdt hver krone.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får gulvstående HT nå til helga og i og med at jeg bor på hybel med folk på alle kanter så tenkte jeg at jeg kunne være litt grei og gjøre mitt til at de lever over eksamenstidene når jeg drar i vei Mozart for fulle mugger.

For å komme til saken; Jeg har sett at mange har heller/steinplater o.l. under høyttalerne sine. Jeg har søkt og lest litt, men slet med å finne svarene jeg søker etter. Derfor kommer spørsmålene her!

Hva slags typer heller bruker dere, hvor tykke? Hvor mye koster de? Hva gjør de med lyden, og blir det mindre lyd i nabohyblene hvis jeg legger et par slike under?
    Jeg kan selvfølgelig anbefale granittheller som er ferdigpolerte i svart som skulle passe de fleste her:

http://avforum.no/forum/produkt-og-prisjakt-alt-annet/30741-granittplater-yttalere-5.html

eller se signatur....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sender dere? Det var jo flotte heller da.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte jeg skulle sende i posten til avforumfolk så sant jeg får fatt i nok embalasje. Posten har grense på 35kg og 1 par htheller går akkurat under grensen. Er bare litt redd for at pakken skal knuse annen post den sendes sammen med.

Vet at posten dumpes fra kontainere ved sortering. Men det går vel kanskje bare mest utover andre pakker....

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justin_Case: Er disse granitt hellene klare til levering? Jeg skulle hatt meg noen slike...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene er ferdig produsert og er på vei fra Kina. De vil være fremme ca uke 19, altså 2. uke i mai. Jeg vil gi nærmere beskjed i tråden med poll'en som er linket til lenger oppe.

Begrenset antall plater, kun 400 plater (200 par) som ankommer. Hvis interessen er overveldende, vil jeg seff få produsert noen flere.

Kommer også til å legge ut bilder av platene i aksjon under mine egne B&W N803 slik at alle kan sjekke kvaliteten.

Steinplater under høyttalerne vil så godt som alltid stramme opp bassen, selv om ht står på spikes fra før.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye vil prisen bli for et par HT heller levert med post da? 1200 ca?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye vil prisen bli for et par HT heller levert med post da? 1200 ca?
    Hvor i landet bor du?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Posten tar 270 kr for pakker intil 35kg over hele Norge.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hvor i landet bor du?
    Kristiansand, men jeg regner med svaret under ditt innlegg gjorde mitt svar her verdiløst, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som svarte veldig detaljert på hva disse hellene faktisk gjør med lyden. Har det faktisk en positiv virkning? Og lønner det seg å ha heller også spikes oppå hellene igjen? Syntes det virker rart å plassere høytallere på heller, det høres ut som det vil skape feil lyd, men det er bare meg. Har det faktisk en positiv virkning på lyden?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •