verste frekvens respons noen gang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

verste frekvens respons noen gang?

nå har jeg endelig fått kjørt en sånn test plate og drevet på med regne ark og dette var ikke å bra :?

det første som slår meg er om jeg har gjort noe feil når jeg har målt/skrevet inn... men tror ikke det. men et problem jeg merket når jeg drev på var at frontene fremdeles spilte dypbass selv om de står til small/ deling på 80 hz.. har i stereo modus..
    utstyrs list er som følger:
    denon avr 2105, front B&W 309 og sub svs pb 10
    hva kan jeg gjøre for å få finere bass linje, alle forslag tips motases med takk :wink:
    for jeg trenger HJELP!!!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags innstillinger og delefrekvens har du på fronter og sub? Har du frontene på "large"?

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de skal stå på small/deling på 80 hz men skal dobbelt sjekke

EDIT: ja de står på small/80 hz... veldig merkelig kan det være delefilteret på denon som er gåen eller ignorerer den det i stereo???

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk manualen hvad den siger om delefrekvens ved stereo.
    Har du vendt fasen på subben ?
    Jeg ville heller konsentrere mig om linjen fra 80 hz og opp, du har jo 17 db forskjell her, kanskje du skal flytte litt på dine fronter ?
    Har du bilde av rommet ?
    Hvor har du plasert målemikrofon ? Er det en Radio Shack du har ?
    Lag to separate målinger, en med fronterne og en med subben.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har desverre ikke tilgang på kamera før tideligst onsdag.
    bruker en analog radioshack på stativ mitt i sweet spot.
    skal sjekke manualen nå, kommer til bake med det om litt..
    prøvd så vitt når jeg fikk den men merket ikke noe forskjell, kan noen forklare meg hvordan gjør gør det raskt og lett? står nå på 180
    skal prøve med flere målinger i morgen.

takk for svar, ceep em comming :wink:

EDIT: står ingen ting i manuelen under stereo direct. mulig jeg overså noe men tror ikke det. noen som har en 2105 som hadde giddet å sjekke om frontene deres spiller under delings frekvensen i stereo?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt viktigt du har sjekk på dette med delefrekvens. 180, er det fasen du mener ?

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja delefrekvens står på 80 hz, ht på small, fase 180.
    men det er en ting jeg ikke tenkte på, der du velger delefrekvens skal du og velge subwoofer mode, valgene er LFE (norm) og LFE + main
    jeg har valgt LFE (norm) vet ikke hva forskellen er, lette etter det i manualen men fant det ikke skal lete litt til, noen som vet hva som er forskjellen?

EDIT: nå kom jeg over en tabell i manualen, det står ingen ting om delefrekvens men dette står angående subben: Turned on or off by speaker configuration setting. dette gjelder for både direct og stereo. Eneste forskjellen jeg kan se melleom direct og stereo er at i streo kan man bruke tonecontroll. skal lete litt etter hva LFE norm og LFE + main betyr

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE + main sender lfe signalet til både frontene og subben

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, alt avhenger av innstillinger, derfor er det viktigt du har innstillinger for stereo når du måler. F.eks. , har du instilt LFE, og spiller en test cd i stereo vil du ikke få noe signal til subben da en cd ikke inneholder LFE, det er bare DVD og 5.1 sacd osv der gjør.
    Så, spiller du en test cd stiller du inn til stereo, spiller du en test dvd med testtoner kan du stille inn LFE, da vil dette gå til subben jo.
    Bruker du digital kobling fra dvd til receiver ?
    Du kan snu fasen på subben og se hvad der skjer, det viser sig kjapt med en enkelt måling.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjører coxial fra dvd spilleren til forsterker.
    når jeg gjorde målingene kjørte jeg i stereo. merket at subben spilte hele veien opp til 80 hz så slutten den (sånn som den skal) eneste problemet er at høytalerene spiller også unner 80 hz noe de egentlig ikke skal.
    hvis du hadde giddet å skrive hva jeg skal måle så kan jeg ta noen nye målinger og legge ut her, bare si hva som skal måles.

så langt er planen å måle:
    ht alene uten subb
    kunn subb
    eventuelt prøve med motsatt fase?
    prøve plugger både i subb og ht?
    flere forslag??

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noen trøst, så er du ikke alene med dårlig frekvensrespons. Kurva mi ser omtrent identisk ut til den du har, med et kvadratisk rom. Har fått bedret det noe ved å endre på crossover, høyttalerstørrelse osv, men fortsatt ganske dårlig. Må nok belage meg på mye testing og feiling fremover....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle Denon, i alle fall opp til 3806, ruller for slakt av etter delefrekvensen. Dette kan skape problemer for enkelte, og det gjør det i ditt tilfelle, og det gjorde det i mitt tilfelle.

40 Hz dippen er rommet ditt, her må du tweake med plassering. 80 Hz dippen tror jeg er en uheldig sammenheng mellom rom og deling. Hva det er tørr jeg ikke spå, men den ser unaturlig ut. Prøv å dele på 100 og 60, og post resultatet her.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    40 Hz dippen er rommet ditt, her må du tweake med plassering. 80 Hz dippen tror jeg er en uheldig sammenheng mellom rom og deling.
    Det er helt sikkert at det er rommet på 40hz og da er det og rommet på 80hz, 160hz osv., i tillegg til delingen på 80hz selvsagt.

Har du justert crossover på subben, står den på max eller bypass?

Prøv å flytte subben og/eller sitteposisjon.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå tror jeg jeg fant problemet. tror dele filteret i reciveren er ødelagt. det er vibreringer i membranen til subben helt opp til 160 hz, og det var når delingen i reciveren var på 60! trakk ut ht kablene til frontene den spiller hørbart opp til 100 ivertfall. (deleing fremdeles på 60)
    får vell bare levere inn på mandag da? eller kan det være noe annent?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefrekvensen er ikke loddrett så det er fortsatt lyd langt over 80hz, men mye lavere i volum. Tviler på at det er noe galt med delefilteret.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm spiller helt opp til 160 hz altså men lavere og lavere, så det er jo godt mulig at det er sånn det skal være.

da er det vell bare å gå igang med målinger igjen da får ta en med 60 hz deling og en med 100. kommer til bake om en liten stund å poster resultater

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare godt mulig det skal være sånn, det skal være sånn...

Har du set i de andre trådene, da ser du det er en utbredt misforståelse dette med delefrekvens. Der er en grunn til jeg anbefaler så lav delefrekvens som overhodet muligt i stereo. Delefrekvensen er som sagt ikke lodrett, den ruller slakt av over et frekvensområde, derfor kan man få integrasjon imellom fronter og sub.
    Rulles fronterne av ved 80 hz gir de stadig lyd fra sig ved 40 hz, og rulles subben av ved 80 hz vil den stadig spille ved 200 hz. Dette er helt normalt.
    derfor, hvis man setter delefrekvensen på subben ved f.eks. 125 hz vil den spille opp i nedre mellomtone området, noe der absolutt ikke er ønskeligt da du da kan høre hvor subben står i rommet.
    Jeg prøvde en sub med elektrostater, denne kunne bare justeres ned til 50 hz som nedre delefrekvens, dette var alt for høyt så jeg solgte subben. Selv med 50 hz som delefrekvens spilte den stadig guitarer !
    Ser man på REL subwoofere vil man se de anbefaler kanskje 27 hz som delefrekvens selv med små monitor høyttalere !!
    Dette underbygger min tro på at en subwoofer skal være netopp dette, kun spille ved ultra dybe frekvenser, skal den gjøre noe annet er det bedre man kjøber nye front høyttalere der går dybere....
    Bare til info.
    Masse info er nødvendigt når man kjøber subwoofer, hvor steile er filtrene i subben, hvor stejle er filtrene i receiveren, kan disse reguleres 6 db/ oktav, 12 db/oktav, 18db/oktav f.eks. ? Noen gange er receiverens funksjoner utilstrekkelige, spesiellt hvis man søker en god løsning i stereo. Da kan en REL subwoofer være en ide siden den har 2 innganger, en for LFE, og en for stereo, med separat volum regulering.
    Som jeg sagde, en sub kan ta lang tid å få integrert, har du f.eks. satt subben i lytteposisjon og krabbet rundt på gulvet for å finde den kraftigste bass ? Det er egentlig her subben skal plaseres. Først da kan man begynde å justere, og måle.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvde så vitt og krabbe rundt, men tror ikke jeg ga det nokk til for ble aldri noe klokere på det. grunnen til at den står pålassert der den gjør er at når jeg fikk subben satte jeg den først forran mellom front ht. så kjørte jeg en sinus sweep som går fra 20k til 20 hz. så at jeg fikk denn enorme dippen så jeg flyttet den inn i hjørnet bak sofan. dippen var der fremdeles så abselutt men den var blitt en del DB mindre. men tror samtidig jeg fikk høyere peek'er.

her en nye måle resultater:

turkis: første måling, deling på 80hz ht+ subb
    blå: deling 60hz kunn subb
    rosa (lilla?): deling 60hz subb + ht
    gult: deling 100 hz subb + ht

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bra. Har du prøvd med å endre fasen på subben ?
    hvis du vil kan du prøve med subben i høyre eller venstre hjørne oppe ved fronterne, vend den slik elementet vender til siden, inn imot fronterne.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    front høytalerene står ikke i hjørner. det er litt vanskelig å forklare hvordan de står men skal prøve. kan ta noen bilder til uken eventuellt:
    lerretet henger på en bjelke ca 2 meter fra bakveggen. den ene ht står inntil en sidevegg mens den andre har en pipe bak seg men pipen står alene (vill si ikke i kontakt med noe vegg eller noe)

har lagt med en dårlig paint tegning. (er ikke noe god på det nei :-P )

hvordan justerer jeg fasen enkelt og greit? spiller av en vanslig sang, kobler ut front ht og hører når bassen er sterkest?

EDIT: revidert bilde

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •