Enorm ressonans i rommet....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enorm ressonans i rommet....

Tja....

Da har Ak og meg holdt på noen timer å prøvd å få bra lyd i rommet mitt. Vi testet JMLab 926, 715 og 705, Mourdant Short Classic 10 og Klipsch B-2.

Vi fant ut at track 6 på Jeff Buckley - Grace, sangen heter Hallelujah var genial å teste med. Det et og et halve minuttet skjer det mye i mellomtonen, og her har jeg UTROLIG mye ressonanser. Noen som har forslag til utbedringer?

Det viste seg at Klipschene knuste de andre høytalerne. Tror dette er rett og slett fordi di mangler en del mellomtone. Det som også var rart var at lyden var klart best med høytalerne innerst til veggen, med nesten ikke luft i det hele tatt.

Kan noen hjelpe meg her? Noen tips?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig "matching" av høytalere OG rommet er helt nødvendig.
    Som du nevner i en annen tråd har du et rom på 9kvm.

Et "akustisk" rom på 9kvm er DØDEN vedrørende enhver lydkvalitet !

På godt norsk: Rommet ditt er for lite for ALT som har med lydopplevelse.......

Anbefaling: Get Yourself A Room.........! som ungene sier når mor & far kliner på kjøkkenet......to' du han'..........???

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9m2 er supervanskelig, og nesten umulig. MEN du kan ved mye dempning, nitidig plassering, og matching få det ganske bra allikevel.
    Jeg hadde ikke anledning til utbytting av alt utstyret når jeg flyttet inn i min 9m2 hule, men har funnet en grei plassering av høytalerne allikevel.
    Jeg har absolutt ingen problemer med resonans i mellomtonen, og mellombassen, men det jeg fremdeles sliter med, er de nederste frekvensene. Jeg har fremdeles en kul på rundt 50Hz som jeg ikke greier å få bukt med.

Husk ordtaket " INGENTING er umulig. Det bare tar litt lenger tid."8-)

Spennende prosjekt du holder på med forresten ;-)

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei !

Jeg tror nok også - i likhet med andre her - at størrelsen på rommet er en betydelig begrensning.
    Min oppfatning (mer "synsing" enn faglig begrunnet dog) er at du ikke på langt nær får ut potensialet i gode høyttalere i et lite rom. Selv har jeg også et lite rom (12 kvm), og merker disse begrensningene. (Du har forøvrig ikke lest mitt svar til din PM om en demo).
    Min skepsis til rommets begrensning er kanskje den viktigste grunnen til at jeg ikke har oppgradert mine fronthøyttalere - da jeg er redd jeg ikke får ut så mye av potensialet i mitt rom.
    Forøvrig synes jeg at Electra er noen utrolig bra høyttalere, som med stor sannsynlighet kunne stått i min kino om rommet var større.

Lykke til med kinorommet ditt - jeg er sikkert på at du vil få et rom du vil ha stor glede av.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt...

Flageborg: Kontruktiv som du er så er du likevel feil. At det ikke er mulig å oppleve lyd i et lite rom er heeeelt feil. At lyden helt klart kan bli bedre med større rom, JA absolutt, men det betyr ikke at det ikke er mulig å ha det gøy med lyd og bilde fordet.

Ellers så skal jeg kjøpe et tykt og godt teppe på jobben i dag og se om det kan hjelpe litt. Alle monner drar

Oban: Jeg kommer på demo, bare litt travelt om dagen

FallenA: Nesten som jeg sitter meg en time i bilen for å se dine tiltak, det kunne være meget interessant. Du har vel brukt tunge gardiner for det meste vel?

Takker samtidig Anfield som har hjulpet meg litt off-forum...

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h

FallenA: Nesten som jeg sitter meg en time i bilen for å se dine tiltak, det kunne være meget interessant. Du har vel brukt tunge gardiner for det meste vel?
    Bare å ta turen det ;-)
    Det er faktisk ganske så tynne tynne gardiner, men dempingen er ganske bra allikevel. Og gjort så bra som det går an uten å begynne å fikle med konstruksjonen av rommet. (Det er forøvrig litt vanskelig så lenge jeg leier hus8-) )
    Utstyrsmessig er vi jo antakelig litt i to forkjellige verdener, men jeg er faktisk ganske så fornøyd med lyden allikevel. Som sagt så sliter jeg litt med de laveste frekvensene, men det er jo mulig det finnes en løsning på det også ;-)
    Jeg tar tiden til hjelp!

Ellers så er det jo bare å ta turen nedover anytime, hyggelig å dele erfaringer med "likesinnede", dessuten er det alltid koselig å lære nye ting, og få andres inputs, og konstruktive kritikk :-D

Bare å gi beskjed det, så setter jeg over kaffen !

Uansett så setter jo størrelsen på rommet sine begrensninger, men at godlyd er helt umulig ?! NEI, det er jeg ikke enig i !

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: Av og til virker det som om du ikke tenker over hva du skriver. I tillegg er det lov å prøve å være konstruktiv og ikke alltid destruktiv. Vi vet alle at små rom og lyd er vanskelig, men definitivt ikke umulig, selv om bassen er en enorm utfordring. Du har tydeligvis endel kunnskap om dette emnet og kan vel derfor kanskje også skyte inn noen gode tips?`

Forøvrig fikk vi jo Klipschene til g-h til å spille ganske bra, men de mangler litt i mellomtonen, og har for meg bittelitt krass diskant. Jeg er dog overbevist om at lyden i rommet til g-h kan bli bra med riktig demping og riktige høyttalere.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par tips:

- Mindre høyttalere. Du trenger ikke mye membraneflate for å fylle rommet ditt. Det du burde se litt på er høyttalere som har en magisk, men liten mellomtone. Kan kanskje anbefale noen små fra Von Sweikert.

Von Sweikert VR1

- Skikkelige absorbenter og difusorer ved alle førsterefleksjonspunkter.

- Prøv å vinkle høyttalerne litt toe out, og sørg for å ta refleksjonene med det samme de treffer veggen. Du kan med hell prøve å dempe rett ut fra ørene dine, mot veggen.

- Dropp høyttalere som har større enn 6,5" bassere. Du bør vurdere å la en eller to subbere med 8-10" elementer ta seg av de dypeste frekvensene. Jobb litt med plasseringene av disse, så kan du dra høyttalerne ut fra veggen, slik at du ikke dreper all holografi ved å trykke de helt inntil veggen. Subbene kan med hell monteres helt inntil det møbelet du sitter i. Da kan du justere ned gain ganske mye, og du lader ikke rommet så mye, ei heller får du så store problemer med at de dypeste frekvensene "bærer" de andre frekvensene frem og tilbake.

Har du mulighet til å "lekke" litt lyd ut av rommet?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et 9m2 rom kan sikkert både være egnet og uegnet til hifi bruk, og da er det ikke bare selve størrelsen på gunn arealet som nødvendigvis spiller inn, men forholdene dybde bredde og takhøyde osv.

Her er noen av mine tanker rundt temaet.
    Har man de "riktige" dvs gale proposjonene kan det være skikkelig vanskelig som Flageborg antyder å få til noe skikkelig bra lyd, med annet enn nærfelts lytting på noen små monitor høytalere eller med hodetelefoner osv hvor lytterommet ikke spiller så mye inn alikevel.

Små rom vil fort være krevende pga man hele tiden vil få stående bølger, ikke bare mellom veggene , men pga at enkelte av dimmensjonene også begynner å ligne på takhøyden, vil man få enda mer forsterkninger av problemer også mellom gulv og tak. Korter avstander vil fort ødelegger også høyere opp i frekvens område og at man i lyttepossisjon blir sittende froholdsvis nærme bakveggen osv ved et vanlig nærmest likesidet trekant høytaler oppsett, og vil etter min mening gjøre tingene mye mer komplisert.

Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Ellers så skal jeg kjøpe et tykt og godt teppe på jobben i dag og se om det kan hjelpe litt. Alle monner drar
    Det å dempe gulvet med et tykkt teppe synes jeg høres veldig fornuftig ut .

En annen ting er hvordan rommet i seg selv er "skrudd" sammen og hvordan det absorberer effekten i lyd bølgene, og jeg har vært borti noen rom som skramler og støyer noe forferdelig selv med gode dempematerialer osv og uten å bruke noen serlige bass fremtredene høytalere, og skal man få til noe med slike forhold må man gå grundig til veks og nermest bygge om rommet fra bunden på nytt. Et lite rom dvs mindre absorberende flater, må enten bevege seg mer (skrangle) med samme lydintensitet w/m2 som tilføres fra høytalerne og skal opptaes ved lyttepossisjon eller virker stivere og reflekterer mer negativ effekt også opp i lyd frekvenser man har høyere følsomhet i øret for å høre feil i osv. Dette kan vel ungår nettop som Akto nevner med å bruke høytalere som ikke er laget for stor lydtrykk, og som har ganske små membran arealer så man kan få god direkte-lyd og på korte avstander og slik at med lytting klarer hørselen og hjernen å sile ut den litt tids forsinkede indirekte lyden fra rommet bedre osv.

Det er vel veldig få ting som vel er umulig når det kommer til stykke, men jeg er redd man må jobbe mye med høytaler plassering, lyttepossisjon og eksprimentere med diffusorer og absorbenter møblering osv for å få til den best oppnåelige lydgjengivelsen fra det utstyret som nevnes av trådstarter. Med et slikt lytterom er det vel viktigere enn noen sinne å forene teori og praksis velge det riktige utstyret og teste med nettop å lytte...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak: Er enig, Flageborg som sitter med den kompetansen bør jo heller bidra med den, kontra å prøve å knuse de små håpene til oss med mindre egnede rom....

Akto: Du tar deg tid til å svare på MIN tråd oppi bæsjen, jeg er beæret Joda, skal prøve med de forskjellige tipsene dine. Men kan noen forklare meg forskjellen på absorbenter og diffusorer? Absorbenter tar til seg, mens diffusorer sprer lyden, stemmer ikke det? Hvor får jeg tar i dette eventuelt? Og vet du hvor jeg kan høre / kjøpe Von Sweikert i Stavanger eller omegn?

Ask4me2(det var vel rett nick): Igjen, fint med de konstruktive innleggene, det motiverer meg mye mer enn den andre typer anlegg Jeg skal prøve meg frem med dine tips og, har hele helgen å kose meg på så.

I dag kommer SVS'en til Tiger i hus, den er jo egentlig altfor stor, men det kan jo bli virkelig gøyalt.

Takker til alle som tar seg tid, setter veldig pris på det. Igjen også en takk til Ak for at han tok seg tid

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første tanke var at når jeg var hos deg så mener jeg å huske at rommet er veldig kvadratisk, som heller ikke gjør livet enklere. Men med riktig plassering og demping med f.eks Rockwool akustikkplater som du kan få hos hvilke som helst leverandør av byggvarer. Og riktig matchet høyt og forsterkerier så tror jeg det er fullt mulig og få frem godlyden.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8-Ball
    Min første tanke var at når jeg var hos deg så mener jeg å huske at rommet er veldig kvadratisk, som heller ikke gjør livet enklere. Men med riktig plassering og demping med f.eks Rockwool akustikkplater som du kan få hos hvilke som helst leverandør av byggvarer. Og riktig matchet høyt og forsterkerier så tror jeg det er fullt mulig og få frem godlyden.
    Om du sjekker hk tråden min så ser du at rommet mitt kryr av akustikkplater allerede. Det hjelper primært på diskanten (og gjorde underverker med diskanten hos meg). Rommer er ikke optimalt, det er riktig observert Jeg har litt inspirasjon nå, og skal prøve meg. Takker igjen....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir morro å teste Quadralene i rommet ditt når jeg får de... Tror det kan blir bra..

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Blir morro å teste Quadralene i rommet ditt når jeg får de... Tror det kan blir bra..
    DEFINITIVT

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt på revel m22 noen gang? Hørt et par slike på Arcam FMJ A32.
    Fantastisk mellomtone og diskant.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en seanse jeg kunne tenke meg å bli med på. Dersom det er interessant så kunne det vært morro å høre samme høyttaler i mitt eget rom også.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold deg i nærheten av mobil i starten av neste uke så får du invite Du er jo hjertelig velkommen. Pepsi skal jeg ha klar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere kan lett fraktes, så det er ingen problem Tiger
    Jeg vet ikke når jeg får de, men har de nok på tirsdag, senest onsdag..

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere kan lett fraktes, så det er ingen problem Tiger
    Jeg vet ikke når jeg får de, men har de nok på tirsdag, senest onsdag..
    Pokker så bra uken som kommer blir

G

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo subber til uken også Glen, hvordan skal du få plass til alt dette?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •