Optoma fargekalibrering (DVE)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer LydMekk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optoma fargekalibrering (DVE)

Sitter og kalibrerer min H79 Optoma vhja. DVE-platen (NTSC-utgaven da jeg ser mest sone 1 plater).

Får greit kalibrert lys, kontrast osv. men farger... bruker den enkle metoden først og ser gjennom det blå filteret og stiller da fargemengden på projen til +18 og da vises de 6 firkantene klart uten skygger, men da er ikke den røde og den grønne særlig bra.

Er det noen vei utenom dette som funker? Prøvde meg litt under avansert og stilte på rød opp og ned f.eks. uten at dette hjalp noe.

Tips for fargekalibreringen? Hva har dere selv satt opp mht. fargemengde på deres Optoma projer ?

Synes kanskje fargene blir bitte litt tamme når jeg stiller etter blåfilteret sånn at dette er 100%.

Slår av alt lys i rommet under kalibreringen. Lerretet er et Stewart G2 Firehawk på 135" 16:9 men bruker foreløpig bare rundt 105" gr. midlertidig oppsett av lerretet og projen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noen vei utenom dette som funker? Prøvde meg litt under avansert og stilte på rød opp og ned f.eks. uten at dette hjalp noe.
    Den eneste veien er å få projektoren kalibrert med skikkelig utstyr, f.eks Optic One eller Colorfacts. Dette er dog ikke noe den vanlige mannen i gata kjøper da det koster relativt mye. Forøvrig blir projektoren "mest riktig" når du justerer blått riktig. Det å justere for mye på fargene individuelt er nesten umulig uten skikkelig utstyr da du risikerer at gråskalaen blir helt på trynet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •