Automatisk Kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Automatisk Kalibrering

Hei!

Har en Yamaha RXV 1500 Receiver.
    Når jeg foretar en automatisk Kalibrering med mic så setter den høyttalerne mine på small. Jeg har Cabasse Jersey i front, som har to 6,5 " elementer. Føler at small ikke er riktig på disse eller er det helt avhenging av rommet? Skal jeg bare stole på den automatiske kalibreringa?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av braesp
    Hei!

Når jeg foretar en automatisk Kalibrering med mic så setter den høyttalerne mine på small. Jeg har Cabasse Jersey i front, som har to 6,5 " elementer. Føler at small ikke er riktig på disse eller er det helt avhenging av rommet? Skal jeg bare stole på den automatiske kalibreringa?
    Min Yamaha RXV650 gjør det samme med mine AudioPro Black Diamond V.2 høytalere, uten at jeg helt har forstått hvorfor. Det er mulig det har med Utfasinger i bassområdet. Ved å sette de til small minimeres dette problemet, samtidig som at dynamikken på film blir bedre (dersom du har en god sub) ;-)

Jeg synes at HT i Large blir best resultat for lyden i mitt rom, men det er mulig at dette er en smakssak. Høytalerne var satt til small der jeg bodde tidligere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg ville ikke stolt helt på disse instillingen til autokalibreringen.

Når kart og terreng ikke stemmer over ens, er det vel oftest kartet som er feil, ikke terrenget. Med det mener jeg å si at jeg synes du skal stole mest på hørselen og din kunnskap om høytalerene dine enn på en litt rask og kankje litt uheldig autokalibrering. Kunsten er vel ellers å tweake oppsettet videre slik at autokalibreringen stemmer mer med det utstyret som er tilkobblet og det hørselen og "magefølelsen" tilsier.

Har ellers intrykk av at slike autokalibrerings systemer fokuserer mer på å få de høyere frekvensene riktig, og sliter mer med å få målt bass responsen skikkelig. Det er vel noen begrensninger i selve målemicrofonen for de laveste oktavene og en del rom påvirkelige effekter som spiller inn her og derfor ofte setter høytalere til small, der de med fordel heller kan spille mer ned i bass området.

Med tanke på alle de parameterene man har i et skikkelig surround oppsett, tror jeg man mange ganger kan lure seg selv og forvente litt for mye av disse litt hype utokalibrerings sytemene. En god dB måler og noen hjemmekino konverterings plater som DVE eller AVIA tror jeg mange ganger kan fungere bedre, og når det kommer til stykke, er det ikke surround forsterkeren som skal "lytte" til det ferdige resultatet..... ;-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av braesp
    Hei!

Da gjør du som meg, og setter opp størrelsen på HT manuelt sammen med delefrekvens. Deretter tar du å setter disse valgene i "skip" i automenyen. Du kan også sette kalibreringen til både front og flat blant annet.
    Har B&W i front som står til large, mens resten står i small. Delefrekvensen er på 60. På film går det i "flat".
    Prøv dette og utforsk litt, det er bare moro.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •