Strømkontrollerende effekt i overspenningsvern

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømkontrollerende effekt i overspenningsvern

For en tid tilbake testet jeg en forsterker som tok sikringen på stuekursen min omtrent 50% av gangene jeg skrudde den på. Dette er jo slett ikke uvanlig, siden store ringkjernetransformatorer uten soft start ofte har ganske høy påslagsstrøm, siden spolen motsetter seg endringen i strømmen og setter opp en ganske kraftig motspenning i påslagsøyeblikket (dette er en populærvitenskapelig forenkling, ikke dissekker den). Til sammen gjør ihvertfall disse kraftige pulsene at strømmen går.

Så når jeg nå fikk tilbake forsterkeren for testing sammen med matchende CD-spiller, så tenkte jeg på ovennevnte polulærvitenskapelige forklaring. Hva om overspenningsvernet virker begge veier? Altså at den også beskytter sikringsskapet mot overspenning fra en overrasket transformator?
    Så jeg kjøpte et billig overspenningsvern til under 100 kroner og satte i stikkontakten. Og voila! Nå har jeg skrudd nevnte forsterker av og på sikkert 20 ganger uten at sikringen har slått ut.

Så dette kan definitivt anbefales forsøkt for dem som har problemer med at forsterkeren tar sikringen i påslagsøyeblikket.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra :grin:

Kan du røpe hvilket billig overspenningsvern ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Veldig bra :grin:

Kan du røpe hvilket billig overspenningsvern ?
    Husker ikke merket. Kjøpte det på Rusta på Nordbysenteret (rett over nye Svinesundsbrua og til høyre).
    Har vært inne på hjemmesidene deres nå, men finner ikke dette produktet.

Aner ikke hvordan dette ser ut inni. Men det har virket så langt. Tviler på at det er mer sofistikert enn andre overspenningsvern.

Det ligner veldig på dette hos Clas Ohlson (som er enda billigere...):
    http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=322271000 (varenummer 32-2271)

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bra innlegg der. Jeg har hatt det samme problemet,så nå vet jeg hva jeg gjøre med det

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Et bra innlegg der. Jeg har hatt det samme problemet,så nå vet jeg hva jeg gjøre med det
    Poster dette som et tweak fordi jeg ikke kan garantere at det virker overalt. Forsøkes på eget ansvar. Men til prisen synes jeg risikoen for at det ikke skulle virke er såpass lav at det er verdt å forsøke (det var ihvertfall slik jeg tenkte).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Men.....hva fører dette til

Du har fått et positivt utslag av overspenningsvernet i tillegg til at dette skal beskytte utstyret mot overspenninger. Det er jo bra!
    Men, men....det er nok stor forskjell på overspenningsvern både i forhold til hvordan de beskytter mot overspenninger samt støy fra produktet. Det er som med alt annet ofte en sammenheng mellom pris og kvalitet!
    Med støy tenker jeg både på fysisk oppfattbar støy og elektrisk støy som videreføres til forsterkerenheten - og som kanskje kan påvirke lydbildet! Det er i alle fall kanskje liten hensikt å kjøpe et billig overspenningsvern for dernest å kjøpe kostbare kabler for strøm, lyd og bilde ----tror nå jeg.

Kanskje det er noen som har bedre greie på dette?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har tenkt litt på det at overspenningsvernet muligens kan ha en begrensende effekt. Nå skal det sies at jeg har liten tro på strømkabler som lydforbedrende ut fra evnen til å frakte nok strøm til komponentene. Jeg er mer opptatt av skjerming og hvordan felter mellom kablene påvirker hverandre gjensidig (og derfor mener jeg skjerming av strømkabler kan ha noe for seg, hvor kabler og komponenter i anlegget ellers er følsomme for slike felter).

Men dette er blant annet også avhengig av hvordan strømforsyningene i produktene er bygget opp. De fleste komponentene er bygget opp med tranformator, likeretting og store kondensatorbanker. Det er gjerne disse kondensatorbankene som skal levere mye strøm. Transformatoren og likeretteren skal bare "vedlikeholdslade" disse kondensatorbankene. Så derfor er strømmen inn i disse kondensatorbankene ganske underordnet. Er litt mer usikker på hvordan dette fungerer med switch-mode strømforsyninger... Har sett at kondensatorene i slike ofte er fysisk mindre.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    For en tid tilbake testet jeg en forsterker som tok sikringen på stuekursen min omtrent 50% av gangene jeg skrudde den på. Dette er jo slett ikke uvanlig, siden store ringkjernetransformatorer uten soft start ofte har ganske høy påslagsstrøm, siden spolen motsetter seg endringen i strømmen og setter opp en ganske kraftig motspenning i påslagsøyeblikket (dette er en populærvitenskapelig forenkling, ikke dissekker den). Til sammen gjør ihvertfall disse kraftige pulsene at strømmen går.

Så når jeg nå fikk tilbake forsterkeren for testing sammen med matchende CD-spiller, så tenkte jeg på ovennevnte polulærvitenskapelige forklaring. Hva om overspenningsvernet virker begge veier? Altså at den også beskytter sikringsskapet mot overspenning fra en overrasket transformator?
    Så jeg kjøpte et billig overspenningsvern til under 100 kroner og satte i stikkontakten. Og voila! Nå har jeg skrudd nevnte forsterker av og på sikkert 20 ganger uten at sikringen har slått ut.

Så dette kan definitivt anbefales forsøkt for dem som har problemer med at forsterkeren tar sikringen i påslagsøyeblikket.
    Har det samme problemet med et Kempi Mig 180A sveiseapparat, med at den ofte tar 20A auomat sikkringen i start øyeblikket. Mulig et slikt overspennings værn vil kunne hjelpe der også, eventuellt bytte til enda tregere sikkrings karakteristikk. ;-)

Eller så kan jeg ikke dy meg for å komentere litt den forenklingen du kom med roffe (selv om du sier du ikke ønsket det), men det er vel egentlig det motsatte av det du beskriber som skjer , nemlig at det vel er ladelyttene og ringkjerne trafoen ikke har noen spenning som vil virke som en motstand og begrensning av strømmen i start øyeblikket, og det er det som fører til at man lett overskrider strømmen i sikkringen og er vel kilden til problemet. Det at ikke sikkringen ryker hver gang uten dette overspennings værnet innkobblet, kommer vel ann på hvor i sinus kurven spenningen på el.nettet er når man kobbler inn kretsen, og kankje også hvor lav spenningen er i ladelyttene.

Hvor egnet et slikt overspenningsværn er sammen med en slik forsterker uten soft start, kan vel også diskuteres. Har den en strøm begrensning gjennom værnet, er det mulig den gjør mer enn bare å hindre sikringen fra å slå ut, kanskje den rett og slett spiser litt opp av hurtigheten man ønsker i forsterker trafoen under drift også, så man får en litt senere respons på etterfyllingen av ladelyttene.

Kjenner ikke oppbyggningen til slike billige overspennings værn, men det består vel blandt annet av et utladings rør og en overbelastnings sikkring, og det er vel den ekstra motstanden i denne sikkringen som vil gi den gunstige effekten med å begrense startstrømmen vil jeg tro.

Har du forresten klart å ta stuesikkringen med overspennings værnet innkobblet roffe?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg brukt en 25meter skjøteledning til å hindre at kursen blir tatt. Det legger seg litt spenningsfall over ledningen ,men i mitt tilfelle hadde jeg over 240V i kontakta så det var ikke så farlig. Brukte 50meter for å få liv i en PA forsterker uten softstart. Fungerte fint det =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •