Kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52

Tråd: Kalibrering

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering

Vet at jeg har spurt om noe lignende før, uten noe svar. Men jeg prøver igjen...
    Skal subwooferen kalibreres i et hjemmekino-oppsett? Da tenker jeg på lydstyrke. Høyttalerne i et hjemmekino-oppsett kalibreres med en lydmåler (decibelmåler) ut ifra en testtone som receiveren sender ut i alle høyttalerne. Alle høyttalerne får en slik testtone som kalibreres like høyt. Det jeg tenker på er at subwooferen også får en slik testtone. Skal jeg justere utnivået på sub'en lik som høyttalerne, eller hva skal jeg egentlig gjøre? :roll:

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fins sikkert ett fasitsvar på nivået til subben, men eg syns det er best å stille det inn etter øret. Trur at faktorar som:
    -mengda bass som fronthøgtalarane produserar
    -om dei er definert som small eller large
    -delefrekvens på subben
    Kan ha invirknad på kva som blir passelig nivå på subben.
    En sub som er godt justert "forsvinner" inn i lydbildet.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det viktigste punktet: personlig smak. Jeg bruker mer bass og diskant enn hifi-normen tilsier, jeg bruker sterkere farger på prosjektøren også. Det hele bør være opp til personlig smak, ikke en fastlagt norm, mener jeg.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha les flere dager om dette og prøvd meg frem, har jeg kommet til at de fleste receivere som sender ut et slikt signal for kalibrering har tilpasset nivået slik at det skal justeres likt med de andre høyttalerene.

Altså 75 eller 85 db avhengig av merke.

Dette fungerer absolutt best hos meg.

På enkelte kalibrerings programmer slik som den som finnes på Pink Flyd: the Wall spesifiserer de at lyden skal justeres til 85 db på alle høyttalerene og 89 db på subben.

Men selvsagt er det smak og behag som avgjør.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Etter å ha les flere dager om dette og prøvd meg frem, har jeg kommet til at de fleste receivere som sender ut et slikt signal for kalibrering har tilpasset nivået slik at det skal justeres likt med de andre høyttalerene.

Altså 75 eller 85 db avhengig av merke.

Dette fungerer absolutt best hos meg.

På enkelte kalibrerings programmer slik som den som finnes på Pink Flyd: the Wall spesifiserer de at lyden skal justeres til 85 db på alle høyttalerene og 89 db på subben.

Men selvsagt er det smak og behag som avgjør.
    Meget interessant. Hvordan kalibrerte du? Jeg har en Radioshack decibel-måler. Tenker da på at sub'en sender ut lavfrekvente lyder i forhold til høyttalerne som ikke gjør det. Ser på Decibel-måleren at den har 2 stillinger, tror de heter A-weightning og B-weightning (husker ikke helt,ettersom jeg sitter på jobben og ikke har måleren framfor meg). Skal jeg vri på den bryteren kanskje?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også den Radioshack måleren.

Du skal sette den på C og slow.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal, skal prøve å kalibrere sub'en når jeg kommer hjem, takker for tipset. Var inne på hjemmesiden din, og må si jeg er mektig imponert over byggingen din av hjemmekino. Utrolig flott !

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd å kalibrere !
    Prøvde først å bruke test-tonen som receiveren sender ut. Kalibrerte alle høyttalerne + sub. Etter en slik kalibrering fikk jeg en utrolig svak bass iforhold til hva jeg var vant med fra før, syntes absolutt ikke det fungerte. Så tenkte jeg på at Star Wars filmene har en slik THX-kalibrering på DVDen. Prøvde å kalibrere annlegget etter test-tonen på DVDen. Det jeg først la merke til var at test-tonen på DVDen var veldig forskjellig iforhold til test-tonen på receiveren. Bakhøyttalerne skulle justeres mye lavere ut ifra test-tonen på DVDen iforhold til test-tonen fra receiveren (trur det var forskjell på ca7dB). Så kom subwooferen, den måtte jeg justere mye opp igjen (men langt ifra så mye opp som jeg hadde den før jeg begynte å kalibrere i det hele tatt).
    Så testet jeg annlegget med en film. Wow ! Stoor forskjell. Sub'en gir mer bass nå i forhold til før jeg prøvde å kalibrere, enda volumknappen står lavere nå enn før (aner ikke hvorfor,men men...). Og forde om volumet er satt ned ca 7dB på bakhøyttalerne, så syntes jeg at helhets-lydbildet er mye bedre.
    Virker som for meg at test-tonen på receiveren er bare vås, mens THX-kalibreringa er den mest riktige (av de to kalibreringsmetodene iallefall).

Noen flere som har opplevd det samme?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg lydtrykksmåler på Clas Ohlson i går, og stillte inn etter recieverens test-tone. Prøvde bare såvidt med THX-testen, men lyden forflyttet seg så raskt fra høyttaler til neste høyttaler, så jeg gav opp, men det så ut som om det var ganske likt det jeg hadde stillt inn.

Men det var et par ting som man bør tenke igjennom...

-Fordi bakhøyttalerne og senter sannsynligvis gjengir mindre bass enn fronthøyttalerne, så tror jeg det blir litt feil å følge dB-måleren slavisk. Dette fordi energien fra fronthøyttalerne er større totalt sett, og vil resultere i et høyere dB-nivå enn fra bakhøyttalerene, selv om ved bakhøyttalerene gir samme nivå ved mellomtone og diskant. Ergo tror jeg man må ta dB-verdiene med en klype salt, og stille volumet ned noen hakk (selv om dB-måleren viser det samme).

-Retningen som lydtrykksmåleren peker har også endel å si for det målte resultatet. Bør den rettes mot hver enkelt høyttaler når den sender ut testtone?

-Plassering av lydtrykksmåler og seg selv under testing. Optimalt skal måleren plasseres der hvor hodet er. Helst bør man ha et stativ. Man bør huske på at når man befinner seg i nærheten, vil dette påvirke lydtrykket. I værste fall setter man seg mellom lydtrykksmåleren og høyttalreren som måles. Ikke bra...

-Slow/fast. Ved å ha måleren på "slow", tok det lang tid å justere opp og ned høyttalervolumet før verdien stabiliserte seg. Man bør kanskje først ta en grov kalibrering med "fast", for deretter å finkustere med "slow". Men for subwooferen bør "slow" uansett brukes.

-Man må påse at det er stille (evt. konstant støy) i rommet. Når naboen i etasjen går i leiligheten sin, høres fot-trinn her. Dette er ikke irriterende, men det har utslag på lydnivået!! Pass på at det er stille, og ikke les av verdier når du hører støy.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En regel for justering av sub skal være at man ikke kan høre den spesifikt, men hvis man slår den av vil man straks merke at noe mangler i lyden.
    Altså, den bør ikke være for framtrende som mange har en tendens til å sette den. (Inkludert meg, inntill jeg kom over denne regelen).

Sitt og lytt til musikk med ok bassnivå. Ikke ren disko, og ikke ren akustisk heller men vanlig popmusikk.
    Slå av sub'en. Da skal lydbilde bli litt mer fattig. Ikke mye mer fattig.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    En regel for justering av sub skal være at man ikke kan høre den spesifikt, men hvis man slår den av vil man straks merke at noe mangler i lyden.
    Altså, den bør ikke være for framtrende som mange har en tendens til å sette den. (Inkludert meg, inntill jeg kom over denne regelen).

Sitt og lytt til musikk med ok bassnivå. Ikke ren disko, og ikke ren akustisk heller men vanlig popmusikk.
    Slå av sub'en. Da skal lydbilde bli litt mer fattig. Ikke mye mer fattig.
    Kunne ikke vært mer enig!!
    Det er en av de feilene jeg oppdager oftest hos folks hjemmekino. Ofte brukes mye bass som kompensasjon for et dårlig/for lite anlegg (ubevisst). Justering av bassen krever mye og langsiktig justering med mye forskjellig musikk/film.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det skal være forskjell på filmene / platene.

Mange justerer også surroundhøyttalerene for høyt.

Det samme gjelder der: man skal høre dem unntaksvis, men savne dem hvis de ikke er der.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer Digital video essentials til tweaking av surround anlegget VS. THX optimizer (som man finner på div. filmer)?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVE inneholder vanvittig mange forskjellige test bilder og lyder i motsetning til THX optimizer som kun har ett fåtall.

Den forklarer også kalibreringsprosessen og hensikten med kalibreringen.

The calibrator er en mellomting.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVE inneholder vanvittig mange forskjellige test bilder og lyder i motsetning til THX optimizer som kun har ett fåtall.

Den forklarer også kalibreringsprosessen og hensikten med kalibreringen.

The calibrator er en mellomting.
    Dvs. at DVE er å anbefale?

Newcomer Frink sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer også på om DVE er å anbefale, i tilfelle som det er PAL eller NTSC
    jeg skal gå til anskaffelse av. Skal kjøre SCART RGB nå med det første,
    men det blir en DVD-spiller med component etterhvert. Spiller dette inn?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for Pal versjonen siden hovedvekten av mine dvd-er er Sone 2 og dermed PAL.

Newcomer Frink sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk over alle filmene mine nå, og mesteparten var sone 2 med meg også.
    Hadde trodd med mine bestillinger over play.com at det skulle være omvendt.

Er det virkelig en så stor forskjell mellom PAL og NTSC på oppsett at mannen
    i gata kan merke forkjell, eller er det mer for de hardcore filmfanatikerene gjør
    (noe jeg forresten har planer om å bli litt senere i livet, men ikke har råd til enda ) ?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle DVDene fra play.com er sone 2, dersom du ikke bestiller fra playusa.com :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har også jeg fått meg en Radioshack-lydtrykksmåler (digital type). Det var interessant å se hvordan ører og psykoakustikk hadde spilt meg et puss.

Jeg brukte receiverens testtone, og selv om den flyttet seg ganske raskt fra høyttaler til høyttaler, så var den digitale radioshack-måleren raskere.
    Det lønner seg å rette måleren mot høyttaleren som avgir lyd. Det vil ellers bli feilmålinger på flere desiBel.

Ørene hadde fungert bra på ett punkt: venstre og høyre fronthøyttaler, samt bakhøyttalerne holdt omtrent samme nivå. Dette lovet godt, men så var det senterkanalen og subwooferen, da.

Senterkanalen er ikke helt optimalt plassert hjemme hos meg. Den står inne i en hylle under TVen, og det er fra lytteposisjon et bord mellom. I receiveren hadde jeg derfor justert opp volumet med 2dB i forhold til frontene, og har hele tiden ment at dette var et korrekt nivå. Dette var radikalt feil. Lyden på denne lå nemlig 4-5 dB høyere enn frontene! Så lyden her ble justert fra +2dB til -3dB. Dette var en enorm forbedring. Siden senterkanalen stjal mindre oppmerksomhet, åpnet lydbildet seg drastisk opp, og de fire andre kanalene kom mer til sin rett. Her var det altså forventningen om lavere lyd fra senterkanalen som lurte meg til å skru opp lyden.

Det viste seg også at subwooferen var justert 3-4dB for høyt, noe som ble justert ned. Jeg fryktet spinkelt lydbilde, men det ble heller slik at helheten ble bedre, og spesielt nedre mellomtone fikk et åpnere lydbilde siden den ikke druknet i litt for høyt bassnivå i øvre bassområde.

Konklusjon:
    En lydtrykksmåler gjør en bedre jobb enn ørene og er en god investering. Man bruker den ikke så ofte, så flere kan gjerne spleise på en og la den gå på rundgang. Jeg angrer ihvertfall ikke. Det ble et mye åpnere lydbilde etter kalibreringen med lystrykksmåleren. Det er ikke sikkert ditt anlegg er justert så dårlig som mitt, men har du ikke brukt en lydtrykksmåler, så er sannsynligheten for feilkalibrering absolutt tilstede.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •