Kalibrering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52

Tråd: Kalibrering

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg fikk måleren i dag jeg og. Jeg har ikke hatt noe å måle med på en stund så jeg lurte litt på hvor godt anlegget var stilt inn. Det viste seg faktisk at jeg hadde klart å stille inn annlegget ganske bra med øra. Kun 1 dB forskjell mellom kanalene i sweet-spot. Utenfor sweet-spot derimot var alt helt feil.

Men det gikk raskt å fikse med hjelp av lydmåleren. Men nå har jeg istedenfor en dip på 30dB ved 200hz. :cry: :shock: Må nok ommøblere litt.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dere som har merket forskjell på testtonen på receiveren og den testtonen som er på en kalibrerings-DVD ? Jeg merket ganske stor forskjell på testtonen til receiveren min kontra testtonen som følger med på Star wars-filmene (THX-kalibreringa). Etter å ha kalibrert etter testtonen på Star wars var lydstyrken 2-4 dB lavere på høyttalerne bak, i forhold til testtonen på receiveren, mens centerkanalen var 1-2 dB høyere.

Noen som har noen erfaring med kalibrator, hvordan testtonen er der iforhold til receiverens testtone ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte redusere nivået på bakhøyttalerene med 5 db og senter med 2 db.

Jeg holdt målern rett opp og brukte THX funksjonen på T2.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg er et viktig punkt.
    Å bruke et lydsignal fra en kilde som dvd eller lignende.
    Tror man kan få feilkilder fra testone i en forsterker.
    Husk at det er lyder fra kilder vi hører på til vanlig, ikke toner produsert internt i forsterkeren (hvis dere skjønner hva jeg mener)

Men....
    Hvordan skal jeg holde måleren. Mic-en rett mot høytaler som avgir lyd ?
    På min kalibreringsdvd viser de i demoen at radioshack skal holdes rett opp ?
    Jeg tenker at det kanskje kan blir litt feilkilder hvis jeg peker måleren mot en høytaler.

Hvor godt treffer jeg ?

Bakhøytalerne henger høyere, skal jeg da sikte på skrå oppover ?

Forslag ?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gitt opp hele kalibreringen av subbene. Det vil si, det har jeg ikke, selve subbene er for øyeblikket kalibrert som 6.1-sub til kinoformål. Det som gjør det litt komplisert, er at jeg også vil at subbene skal være med i stereobildet når jeg bruker anlegget til det. Hvis jeg kaliberer etter 6.1 synes jeg subbene blir for fremtredene i stereo (jeg kjører L/R som large (Klipsch RF35)) og må rekalibrere hver gang jeg spiller musikk. Tungvint! Og det som gjør det ekstra tricky er at jeg i tillegg til 2 subber også har 2 butt kickere som jeg ønsker helt forskjellig kalibrering på i hhv 6.1 og stereo.
    For å bedre på dette har jeg bestilt en mikser hvor jeg har fire innganger: LFE til sub, LFE til butt kicker, L/R til sub og L/R til butt kicker og to utganger: Sub og butt kicker, slik at nivåene kan justeres slik jeg ønsker dem, både i 6.1 og stereo
    Skal komme tilbake til løsningen når jeg får mikseren

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Tror man kan få feilkilder fra testone i en forsterker.
    Husk at det er lyder fra kilder vi hører på til vanlig, ikke toner produsert internt i forsterkeren (hvis dere skjønner hva jeg mener)
    Mulig du har rett, men etter hva jeg skjønner sender de fleste receivere ikke ut en tone, men rosa eller hvit støy, slik at man dekker hele frekvensområdet samtidig. Slik støy er forresten en grei måte å grovsjekke om man har voice-match i frontkanalene. Det er lett å høre om frekvensgangen er vesensforskjellig med slik lyd.
    Men....
    Jeg tenker at det kanskje kan blir litt feilkilder hvis jeg peker måleren mot en høytaler.
    Er litt usikker selv, men mener at det stod i manualen til lydmåleren at den skulle rettes mot lydkilden. Du kan jo kalibrere etter den ene måten først, og deretter etter den andre måten og se om det er forskjell.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike kalibrerings-DVD'er har kalibrering for DD og DTS (er litt usikker, men trur de har det :lol: ). Er det virkelig forskjell på kalibrering av DD og DTS ? Og hvordan er det med THX egentlig. Som jeg har skrivd tidligere så blir høyttalerne justert helt annerledes når jeg kalibrerer etter THX-testtonene kontra testtonen som receiveren min sender ut. Er THX-kalibreringa som er på en slik film (f.eks Star wars) riktig KUN for den ene filmen, eller gjelder den kalibreringa for alle filmer med THX ?

Må også legge til at om jeg kalibrerer subwooferen etter testtonen på receiveren min, får jeg en LFE-kanal som er altfor dominerende.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men....
    Er litt usikker selv, men mener at det stod i manualen til lydmåleren at den skulle rettes mot lydkilden. Du kan jo kalibrere etter den ene måten først, og deretter etter den andre måten og se om det er forskjell.
    På Digital Video Essentials så viser de og sier klart og tydelig at måleren skal peke rett opp og på INGEN måte peke rett mot en høyttaler. Man skal holde den i hodehøyde der man sitter. De foreslår og stå bak lytteposisjonen slik at du kan holde den nøyaktig i hodeposisjon.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    På Digital Video Essentials så viser de og sier klart og tydelig at måleren skal peke rett opp og på INGEN måte peke rett mot en høyttaler. Man skal holde den i hodehøyde der man sitter. De foreslår og stå bak lytteposisjonen slik at du kan holde den nøyaktig i hodeposisjon.
    Jeg forsøkte "rett opp"-måling i går kveld. Da var anlegget på forhånd kalibrert mot receiverens testtone ved å rette lydmåleren mot den enkelte høyttaler (inkludert subwooferen).

Det viser seg at satelitthøyttalerne fortsatt viser likt lydtrykk, så begge metodene duger her. Men subwooferen viser sammenlignet med de andre høyttalerne et høyere lydtrykk på omtrent 5 dB ved "rett opp"-måling når anlegget er kalibrert ved å rette måleren mot den enkelte høyttaler.

Dette har nok med at dypbassen ikke er så retningsavhengig, mens de andre høyttalerne måles en del lavere ved å rette lydtrykksmåleren rett opp (og altså ikke rett mot høyttaleren).

Spørsmålet blir da hva som er korrekt i forhold til subwooferen. Jeg heller til den oppfatning at man bør måle lyden med måleren rettet mot høyttaleren for å få et sammenlignbart nivå med lyden fra subwooferen. Det er tross alt den veien mesteparten av lyden som når ørene våre tar.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det rettningslinjer for å kalibrere "butt kickere", eller går det helt og holdent på feelingen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Finnes det rettningslinjer for å kalibrere "butt kickere", eller går det helt og holdent på feelingen?
    Det er vel helst en smakssak.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt egentlig på hva sinus sveip er for noe (kurven som mange snakker om) og hva slags informasjon gir den meg ? Finns det noe sinus sveip testing på THX-kalibreringa på Star wars filmene ? Lurer litt på hvordan fremgangsmåten for å kalibrere kurven da er, hva ser jeg etter, kan jeg bruke en radioshack til slike målinger og hvordan bruker jeg da den til det ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Lurer litt egentlig på hva sinus sveip er for noe (kurven som mange snakker om) og hva slags informasjon gir den meg ? Finns det noe sinus sveip testing på THX-kalibreringa på Star wars filmene ? Lurer litt på hvordan fremgangsmåten for å kalibrere kurven da er, hva ser jeg etter, kan jeg bruke en radioshack til slike målinger og hvordan bruker jeg da den til det ?
    THX-kalibreringen på Indiana Jones har et sinussveip fra 20Hz til 200Hz. Dette er for å sjekke at overgangen i bassen er sømløs fra subwooferen til sidehøyttalerne.

Noen begrepsavklaringer:
    * En sinustone er en ren tone uten overtoner.
    * Et sinussveip er en sinustone som jevnt stiger i frekvens.

Jeg jobber i disse dager med å bruke NCH Tone Generator for å lage ulike sveip som jeg kan legge på en CD for lettere å kunne kjøre disse gjennom anlegget. Brå avvik i frekvensgangen avsløres lett ved lytting eller ved å bruke en lydtrykksmåler. Dette er spesielt nyttig ved høyttalernes delefrekvenser eller for å avsløre avvik i frekvensgangen som skyldes rommet. Jeg har tro på å bruke ørene for de brå avvikene, siden en lydtrykksmåler ofte har en viss treghet.

Ellers har litt mer avanserte høyttalerdesignprogrammer innebygget funksjonalitet for å måle frekvensrespons, da benyttes sinussveip ut til høyttalerne og kan samtidig måles med mikrofon tilknyttet mikrofoninngangen/linjeinngangen. Denne krever et full duplex lydkort, noe de fleste nyere PCer er utstyrt med.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe! Tusen takk for god forklaring
    Lurer litt på en liten ting. Om fronthøyttalerne mine kutter frekvensen ved f.eks 60hz ved 80db, skal det da være mulig å få subwooferen til å ta over fra 60hz, og videre nedover, ved samme lydstyrke (80db) hele veien ? Det jeg tenker på er om jeg stiller subwooferen til å spille 80db ved 40hz, vil den da spille 80db ved 60hz også (slik at den tar over for fronthøyttalerne der de slutter, uten å øke lydstyrken) ?
    En annen ting... hva slags kriterier må være til for å kunne definere høyttalerne som "large" eller "small" ?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    THX standarden er i alle fall at SUB skal ta over ved 80Hz.

Greit å ha en liten overlapping så ikke skillet blir så plutselig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om fronthøyttalerne mine kutter frekvensen ved f.eks 60hz ved 80db, skal det da være mulig å få subwooferen til å ta over fra 60hz, og videre nedover, ved samme lydstyrke (80db) hele veien ? Det jeg tenker på er om jeg stiller subwooferen til å spille 80db ved 40hz, vil den da spille 80db ved 60hz også (slik at den tar over for fronthøyttalerne der de slutter, uten å øke lydstyrken) ?
    Teoretisk er dette mulig, men det kommer litt an på mulighetene som ligger i utstyret ditt. Hvis du kjenner frekvensresponsen til fronthøyttalerne (-3dB punktet i avrullingen, samt hvordan den ruller av), så skal det være mulig å stille subwooferens øvre delefrekvens til samme frekvens. Da vil overgangen bli ganske jevn.
    I praksis er det langt fra så enkelt. Her er noen utfordringer:
    * fronthøytttalerens avrulling er ofte slakere enn det aktive delefilteret i subwooferen. Det gjør at man gjerne får litt kraftigere lyd under delefrekvensen mens lyden blir litt lavere over delefrekvensen.
    * Det er ikke sikkert høyttalerne spiller helt i fase, noe som vil påvirke frekvensresponsen og presisjonen i området rundt delefrekvensen.
    * Rommet vil innvirke på lyden (dette gjelder uansett hvordan man deler frekvenser).
    En annen ting... hva slags kriterier må være til for å kunne definere høyttalerne som "large" eller "small" ?
    Det kommer an på hva du ønsker. Stiller du inn på large, vil høyttalerne håndtere sin egen bass. Stiller du inn på small, vil bassen under en viss frekvens sendes til subwooferen (hvis du har definert en slik).
    For å sette fronthøyttalerne til small, kreves det at du har en subwoofer som kan ta over bassen, ellers er det ikke noe poeng.
    Det er mye annet også som spiller inn (hvilken sub du har, hvor kraftig surroundforsterkeren er, tilkoblingsmuligheter på subwooferen etc.). Kom gjerne med spørsmål om konkrete oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronthøytttalerens avrulling er ofte slakere enn det aktive delefilteret i subwooferen. Det gjør at man gjerne får litt kraftigere lyd under delefrekvensen mens lyden blir litt lavere over delefrekvensen.
    Vel, brattheten på fronthøyttalerens avrulling kan variere ganske mye. Det kan det aktive delefilteret i subwooferen også gjøre, men som regel er det 12dB/oktav.

En fronthøyttaler som er lukket kasse vil rulle av med rundt 12dB under Fb. (+/-3dB)
    En fronthøyttaler som er bassrefleks vil rulle av med rundt 24dB under Fb. (+/-3dB)

Så som regel er faktisk fronthøyttalerens avrulling brattere enn det aktive delefilteret.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye annet også som spiller inn (hvilken sub du har, hvor kraftig surroundforsterkeren er, tilkoblingsmuligheter på subwooferen etc.). Kom gjerne med spørsmål om konkrete oppsett.
    Jeg har en Yamaha rxv-1200 rds receiver, Cabasse høyttalere (Ibiza fronthøyttalere, Caprera surroundhøyttaler, Kereon centerhøyttaler) og JMLab SW-900 subwoofer. Front -og surroundhøyttalerne har frekvens på 45hz - 20 000hz, mens centerhøyttaler har 55hz - 20 000hz (dette er hva cabasse oppgir på nettsidene og i bruksanvisningene sine). Jeg har ikke fått målt frekvenskurvene enda, men skal få gjort det snart. Jeg har definert høyttalerne mine (alle) som "large", men trur kanskje at jeg skal forandre alle unntagen fronthøyttalerne som "small"... er litt usikker. Jeg har under de årene som jeg har brukt oppsettet aldri brukt equalizeren, men gått utenom den (processor direct), trur kanskje at jeg burde begynne å bruke den. Jeg testet anlegget uten subwoofer i går, og fant fort ut at veldig mye bass forsvinner når jeg ikke bruker equalizeren. Når jeg prøvde equalizeren fant jeg fort ut at høyttalerne mine kunne klare mye dypere toner enn jeg hadde trodd.

På DD og DTS tar subwooferen min inn ufiltrerte signaler, dvs receiveren bestemmer delefrekvensen. Er litt usikker på hva jeg skal stille den på.

Har ikke fått testet fase og motfase, så det blir en del testing straks :lol: visste jo ikke at THX-kalibreringa var så omfattende.

Dere som har Radioshack. Jeg ser at det er en slags kontakt på Radioshack-decibelmåleren min, er det en mulighet å koble den til pc så jeg kan bruke den i et lydmåleprogram, eller det noe annet som kan kobles til ?

Hva er egentlig høyttalernes avrulling ? Hva menes det med brattheten til høyttalernes avrulling ? :roll:

Kom gjerne med innspill og råd om hva jeg burde gjøre, eller ikke burde gjøre, eller forslag til andre ting som kan gjøre forbedringer på oppsettet mitt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerenes avrulling er det synkende lydnivået som oppstår i bassen pga begrensninger i høyttalerens konstruksjon. Brattheten er hvor mye lydnivået synker.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Høyttalerenes avrulling er det synkende lydnivået som oppstår i bassen pga begrensninger i høyttalerens konstruksjon. Brattheten er hvor mye lydnivået synker.
    Jeg lærer.
    Jeg er nå smartere enn i morges :lol:

Jeg fant ingen sinus sveip eller lignende på Star wars DVDen, så jeg tenkte at jeg kanskje skulle bestille en kalibrerings-DVD.
    Noen forslag til hvilken, Avia eller Digital Video Essentials ?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •