Behringer 1124 til fronthøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behringer 1124 til fronthøyttalere?

Jeg har kjøpt 2 stk. Behringer brukt, (måtte kjøpe begge eller ingen) og tenkte å bruke den ene for å justere sub'ene mine. Tok opp måling av sub'ene og fronthøyttalerne hver for seg, og de viste omtrent identiske kurver. Kurvene er tatt opp med forskjellig nivå fra receiveren.

Det jeg da lurer på er følgende:
    Hvor lurt vil det være å bruke den ene Behringeren til sub'ene og den andre til fronthøyttalerne (kan koble denne inn mellom receiver og effekttrinnet).

Leste i en gammel tråd her at det var noen som "hadde lest" at 1124 laget støy som gjorde den uegnet til noe annet enn justering av sub.

Er det noen som har noen erfaringer med dette, evt vet hvor man kan finne informasjon om dette?

Legger ved kurve som viser målingene jeg gjorde i lytteposisjon.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringern er nok dessverre ikke å anbefale oppover i frekvens. Kun sub kalibrering er anbefalt, men der funker den som en klokke uten hørbar støy hos meg iallefall.

Vil anbefale deg å lese dette før du setter opp BFD'en din.

http://bfdguide.ws/

pt

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for kjapt svar.

Takk for den kjappe tilbakemeldingen. Har allerede lest til øyet har blitt stort og vått på den linken du nevner pluss en del andre. Lastet ned tonegeneratorer, program osv.

Skjønner at jeg ikke bør bruke 1124 oppover i frekvens, men hva med å bruke den i bassområdet for fronthøyttalerne? Vil den lage hørbar støy lengre opp i frekvens om jeg bare bruker filter under f.eks 500Hz? Det er gjerne der problemene ligger.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm interessant tanke, men du bør vel ha et aktivt delefilter imellom eventuellt ellers vil du nok få problemer med støy i høytalerene ja. Da jeg skjønner du hadde tenkt til å kople behringern mellom forforsterker og effektforsterker.

En annen ting er jo at mye kan gjøres ved hjelp dembematerialet i rommet, samt plassering. Mye lettere å korrigere for dipper eller topper oppover i frekvens enn under la oss si 120 hz.

Ikke la deg sluke rått av all denne frekvens korrigeringen, en rett frekvenslinje fra bunn til topp er uansett ikke å foretrekke, synes iallefall jeg. Pluss at Headroom forsvinner jo mer du korrigerer, derfor er jeg selv litt kritisk til slike hjelpemidler men må innrømme at den gjør underverker, og spesiellt mye hos folk som har mer enn 1 stk sub. Ta en titt på flageborg sin kino. Såvidt meg bekjent er han meget avhengig av denne behringern:-)

Uansett lykke til, post gjerne resultatene når du er ferdig med kalibreringen om du noen gang blir ferdig. Det er ofte det som er problemet med denne kalibreringen, man blir lissom aldri fornøyd:-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rommet.....

Det er klart at mye kunne vært gjort med rommet, men det er også familiens stue, og min bedre halvdel er allerede strukket ganske langt i forhold til plasseringer av høyttalere og diverse annet. Har fått beskjed fra et par andre fruentimmere om at "slik hadde du ikke fått gjort på MIN stue". Må da spørre om hvem som maler, tapetserer osv., men må nok bekjenne at jeg selv har vært heldig med valg av "kjærringemne". Har lagt inn søknad om å flytte på sub'ene, noe som har blitt avslått. Tror nok likevel at de står nokså fornuftig plassert slik de står nå, mellom fronthøyttalerne, relativt symmetrisk.

Stua er L formet, noe som nok ikke er helt heldig, men den skal bygges om etterhvert. Vil da bli avlang med stereo/kino-krok i den ene enden. Før det er gjort blir det nok ikke store forandringer.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner. Greit å ha kona med på lag ja. Ellers blir det ofte misnøye uansett hvor bra lyd det blir:-)

Men somsagt største problemene ligger ofte i bassregionen og der kan en behringer rette opp mye bare pass på å ikke booste for mye og for meg så det ut som du hadde mest peeks og dermed er det jo bare å senke disse til du får en tilnærmet rett linje. Deretter lytte så godt du klarer forså å justere deretter. Du kommer nok til å ønske en liten housecurve hvis du ikke spiller vanvittig høyt da;-) Ofte kan det være å anbefale en liten dropp i DB på kanskje 10 db suksessivt ifra 20hz til 80hz. Men her må du nesten prøve deg fram litt. Driver selv fortsatt å eksperimenterer med min behringer rett og slett fordi det er så gøy, og man hører så stor forskjell på de forskjellige innstillingene. Beste 1000lapp jeg noengang har investert.

Hva med Romkorreksjon til resten av høytalerene. Bruker romkorreksjon til en Pioneer AX3, dette fungerer vanvittig bra. Selvfølgelig er det viktig med plassering først og fremst, men det er som du sier ikke alltid like lett å få til en optimal plassering når man må ta hensyn til sin bedre halvdel. Slik at romkorreksjon er et meget godt hjelpemiddel og fungerer veldig bra i mine ører. somsagt lykke til.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Romkorreksjon.

Det er selvfølgelig mulig at det hadde vært lurt med en receiver med romkorreksjon. Men, alltid et men, jeg er godt fornøyd med den jeg har og slikt koster fort penger. Bruker en Onkyo TX-SR 701, og har en Kenwood KMF-X9000 effektforsterker til fronthyttalerne men s Onkyo'en tar seg av senter og surround. Til sub'er har jeg to stk. passive Dynabel Phobos som blir drevet av en PA forsterker som leverer 2x400W. Tror derfor ikke at det skal gjøre så mye om jeg må justere litt opp, men det kan jo være aktuelt å spille høyt en gang også.

Men som du sier er det først og fremst peakene rundt 50 Hz og over som er litt i drøyeste laget, men de er nesten like for sub og fronthøyttalere, derfor har jeg gjerne skulle fått dempet dem litt.

Tanken er at det en gang skal bli en prosessor og 5-7 monoblokker + en stor sub, (les SVS) men det tar tid og penger å komme så langt. Derfor må jeg gå veien om 1124 i første omgang, og se hvordan det går.

Når det gjelder kona så er hun glad for at hun kan se film her i stedet for en del andre plasser vi har prøvd det, men det skal helst ta liten plass. Heldigvis har hun sjkønt at god lyd tar litt plass, men det blir vanskeligere for hver gang en ny "dings" skal ha plass.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viser seg at du fikk rett Per Thomas. Riktignok var det 1100 og ikke 1124 jeg fikk tak i, men det har nok ingen praktisk betydning. Ble litt sus i fronthøyttalerne når jeg koblet inn en Behringer mellom receiver og effektforsterker. Denne er lagt ut til salgs på avtorget. Når det gjelder sub'en ble jeg kvitt toppene jeg slet med, og det høres mye bedre ut iallefall, har ikke hatt tid til å gjøre noen målinger enda.

Kan anbefale dette regnearket for å prøve seg fram: http://www.pvconsultants.com/audio/eq/peq.htm

Sammen med en tonegenerator, evt. brenne ut toner på cd er dette enkelt å greit å bruke.

Tonegenerator til PC finnes her, kan brukes for å lage wav filer som kan brennes til PC: http://www.nch.com.au/tonegen/index.html

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut dette da JAKV. Skal selv iløpet av Helgen få til et oppsett med en stk SVS og 4 stk passive 15" dette må spille i harmoni eller er det null verdt. Behringern kommer til å bli brukt for det den er verdt.

Ha en god helg

mvh
    PT

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Room mode calculator

Satt og leste et gammelt DVD&hjemmekino og fant denne adressen : http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm .

Prøvde å legge inn data for mitt rom og det stemte godt. Har imidlertid en L formet stue og måtte legge inn den "lengste" veggen som bredde, og så hvorfor jeg har en kraftig dip ved en spesiell frekvens.

Der anlegget mitt står er rommet 4,3m bredt, det er 6,2 m langt og "L" i bakkant er 7,3m. Alle mål er veldig ca. Når jeg legger disse inn så stemmer det bra med dipper og topper som i kurven øverst i denne tråden.

Skal etterhvert bygge om stua (langtidsprosjekt), og håper ting kan bedre seg lydmessig når dtua blir avlang i stedet for L-formet.

Er det noen andre som har erfaringer fra denne siden, evt har tips om andre lignende sider?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Foreløpig "ferdig kalibrering"

Etter å ha lekt litt med Behringeren har jeg nå fått denne frekvenskurven fra sub'ene. Har også byttet amp'er. Hadde tidligere en PA forsterker, som nå er byttet ut med to Zachryer, tror de heter DSW400.
    Føler ikke at jeg har det helt store trykket, men det må kanskje noen andre kasser til. Mener likevel at det i utgangspunktet skal holde med to tolv tommere og tilsammen over 800W for å få det til å riste litt selv om jeg har mistet noe headroom pga justeringer i EQ.

Når jeg forflytter meg ca 2m bak lytteposisjon får jeg en helt annen bass, så plasseringen er selvfølgelig ikke optimal, men likevel...

Får vente til det blir ombygging av stue før det blir noen nyinvesteringer.... Det tror fruen på ja...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm

hvor mye har du boosta mellom 18-20hz?

mvh
    pt

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i utgangspunktet ikke boostet noe der. Pga andre områder er det en økning på ca. 1dB her, men det skal ikke ha noen særlig innvirkninng. Grunnen til at trykket er større nedover i frekvens er nok mye på grunn av nye forsterkere. Den første målingen er med den gamle PA ampen, og den nye med Zachryene. Nok ikke de beste forsterkerne i verden det heller, men det er fasejustering på dem, noe jeg savnet med PA forsterkeren, det var 0 el 180 grader.

Der jeg derimot har boostet, nok for mye, er i området rundt 37Hz. Der er det økning på 6-7dB. Fortsatt er jo dippen der, og det er rommet, rimelig sikker på det.

Har lekt litt med Room mode kalkulatoren som jeg har linket til lengre opp på siden her, det ser ut som dippen kommer høyere opp i frekvens om det blir oppussing, rundt 48-50Hz, litt enklere å gjøre noe med det da.

Har vurdert å ta opp ny kurve uten EQ med de nye forsterkerne for på se om det vil være annerledes enn med den gamle ampen, særlig nedover i frekvens, men har ikke kommet så langt ennå.

En annen mulighet er jo en annen sub plassert mer optimalt. Men skal jeg bygge selv, kjøpe nytt/brukt osv? Plassering er jo også noe som må diskuteres da...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny sub, nye målinger.

Fikk lagt mine klamme hender på en ny (gammel) sub for en måneds tid siden, og da var kalibreringshel****** i gang igjen. Hadde en annen sub i sommer, men den rakk jeg ikke å gjøre noe med....

Synes at det har gått bra med denne, men problemet er at delefrekvensen er satt til 80Hz, og kurven stuper over 60 Hz.

Er lydbølger over 60Hz såpass retningsbestemt at de ikke kommer seg "rundt" sofaen, eller er problemet at elementet står 90 grader på "fartsretningen"?

Legger ved kurver før og etter, Behringeren har gjort en bra jobb synes jeg :-P
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •