Stille in svs pb-10, trenger litt hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stille in svs pb-10, trenger litt hjelp

Hei

Jeg skaffet meg en svs pb-10 + radioshack db måler. og nå tenkte jeg på og prøve og kalibrere subben.

Jeg kjører stereo oppsett med paradigm x-30 sub filter. Problemet er att forsterkeren ikke oppgir lydnivå -0 til -xx db, min har skala på 0-79, er dette ett problem eller? lsound sier det skal vere -75db på reciveren ved sinus tonene slik jeg forstår det.

Så jeg trenger hjelp til og få rett lydnivå på sinus tonene, volume på subben er på kl.10, phase er 0, og den er delt på 80hz.

Takker for all hjelp

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 75db lsound refererer til er målt med radioshacken din, ikke hva som står i displayet på reciveren din.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha det var slik ja, men er det 75 db ved alle sinus tonene og så skal jeg plusse på db etter skjemaet til lsound? f eks 75db + 20Hz legg til 7.5dB?

Beklager mitt lave nivå på denne fronten..

Takker for hjelpen TomH

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er skjønt det slik, andre må gjerne rette på det om jeg sier noe feil:

1.Du skal bruke testtone fra en reciveren eller fra AVIA/DVE dvd-plate, altså pinknoise f.eks(bare masse brusing, ikke en enkelt sinustone) hvis det er grunnjusteringen du skal foreta.

2.Velg at du skal kjøre ut testetone på alle høyttalere,og skru opp volumet inntil du måler 75db i lytteposisjon.

3.Ta så for deg hver enkelt høyttaler,og juster opp og ned nivået på kanalen (ikke mastervolum) inntil du måler 75db på hver enkelt høyttaler i oppsettet ditt fra lytteposisjon.

4.Kjør så ut testtone til sub'n og juster den slik at den ligger enn 3-6db over 75db, altså rundt 78-81db.

5.Når du har gjordt dette så kan du bruke sinustonene du har, og leste av og skrive ned måleresultatet for hver sinus tone og så legge på de db'ene som står i skjemaet. Dette fylles så inn i Exel skjemaet for å se hva slags kurve du får.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg må ha den aiva dvd platen for og stille inn subben? siden jeg ikke har den kan jeg bruke The Calibrator og justere nivået mellom sub og front ht?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert bruke The Calibrator også.

Evt har vel også de fleste recivere innebygd testtone generator også, men man får kanskje ikke kjørt alle kanalene likt da?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel ingen fasit som sier at du skal stille kanalen for sub 3-6 db over de andre kanalene, det kommer litt ann på forsterkeren/pre ampen og personlig smak
    Selv så måtte jeg faktisk sette sub 2 db lavere i forhold til de andre kanalene, og jeg liker mye bass..
    start med å sette subkanalen på samme nivå som de andre kanalene, så setter du opp/ned ettervært som du finner ut av hva du trenger/liker

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er på 3x3 meter og subben står i høyre hjørne i front sammen med front ht, målingene ble tatt i lytteposisjon ca 1 meter opp ifra gulvet. fasen var 0 og volume ca kl 10 på subben, se bilde for mere info.Håper noen med peiling på grafer kan si meg om det er bra plasering eller ikke, og husk dettte er ett stereo oppsett, så jeg har ingen form for kalibrering.

Om dere trenger bilder eller mere informasjon er det bare og si ifra

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •