Bilde kalibreringsutstyr - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å bruke 1000-lapper på kalibreringsutstyr og så IKKE få det 100% kalibrert i forhold til rom og lerret høres idiotisk ut spør du meg...det er vel det som er hele vitsen med kalibrering, å tilpasse lerretet og rommets lysforhold??
    Gitt at detet er en "fast installasjon" og man har mulighet til å få rommet helt mørkt og relativt fritt for lysrefleksjoner, er jo dette greit å gjøre. Etter hva jeg har lest medfører denne måten å gjøre det på dårligere nøyaktighet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det kommer jo ann på hvordan man ser det. Kalibrerer man slik som du sier, tilpasser man projektoren perfekt til rommet og lerret, men det forutsetter 100% lyskontrol, ellers blir det bare tullemålinger. De færreste har 100% sort rom. Kalibrerer man lyset fra projektoren direkte, han man ikke dette problemet, samt at projektoren da er perfekt D65 kalibrert.
    Man forutsetter vel egentlig at lerretet også reflekterer etter D65 fargebalangsen med den fremgangs måten du nevner AK, noe de fleste populære hvite eller grå lerret ikke bestandig gjør like godt for de tre primærfargene.

Å få selve projektoren til å følge D65 er jo selfølgelig et skritt i riktig retning i søken om et godt og naturtro bilde, men som "Ingen" på CRT forumet her nevner en gang jeg lurte på "standard" verdier for gain og kutt off for enkelte CRT projektorer.

Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    Jeg er nok en anelse inhabil her men jeg svarer allikevel, det som er problemet er at det er enormt stor forskjell fra projector til projector.

Jeg har kalibrert mange 808s og det er ingen som er like, det er så store avik at det i fleste tilfeller ville blitt mye verre å kopiere settingene fra den ene til den andre. Eneste gang jeg har hatt noenlunde like resultater er på to helt like 808s samme årsmodel som jeg har satt opp med nye rør, men det er fortsatt for store avik på grå skalaen til at jeg ville kopiert settingene.

Så har du bilde kilde, prosessorer, lerret, kabler, rør slitasje, kondensator slitasje farge filter, farge på vegger og tak i kinorommmet om du bruker lys eller mørke klær når du justerer inn osv.

Så det er helt umulig å få dette til uten måle utstyr, beklager men det er den grusome virkeligheten.
    Når han fargekalibrerer CRT projektorer, er til og med tøyet til de som er i samme rommet, med på å påvirke resultatet, så sånn sett må man vel både regne med påvirkninger fra lerret og omgivelser, og kunne godta at man ikke ligger 100% riktig i på D65 til en hver tid, men innefor en akseptabel verdi som er med å få frem et troverdig og godt bilde på lerretet.

På Trerørs Barco projektorer har de proffe service folkene et eget Barco fargetemperatur kalibrerings utstyr som er spesiellt tilpasset projektoren og kan komunisere direkte i styringssytemet og sette opp standard fargetemperatur på blandt annet 6500K med nye rør osv, men tviler egentlig ikke på at dette bare mer er å regne som et greit utgangspunkt for en fargekalibrering som egentlig må gjøres på nytt på location med det lerretet og de omgivelsene kildeelektronikk osv projektoren skal jobbe med.

Det er klart at hvis man stadig vekk skifter deler av bildekjeden og gjør forandringer i hjemmekinoen, vil man hele tiden ha større og mindre avik i fargebalangse og kunne med fordel hatt eget kalibrerings utstyr som du nevner AK selv og man kan forvente best resultat med et målerutstyr som måler bildet på lerretet og ikke bare projektoren.

Problemet med å bare bruke fargefiltrene som følger med DVE, er vel at det er vanskelig å få riktige verdier når lysstyrken blir lavere. Tviler egentlig på at "billig" kalibrerings utstyr gir en så veldig stor gevinst over DVE kalibreringen egentlig, og spesiellt ikke hvis man bare "D65er" projektoren og ikke det bildet som man kikker på på lerretet.

I CRT forumet er det vel egentlig en brei enighet om å bestille faglig hjelp for kalibrering av utstyret når man skal fargekalibrere, og vil tro det er kanskje også å anbefale for enkelte gode digitale projektorer. Her er vel pris projektor og pris kalibrering noe som spiller inn, vil for eksempel tro det fort blir litt som å "kaste perler for svin" å leie inn spesialist hjelp til å kalibrere en eldre ASK A4 LCD projektor, og forvente de helt store forskjellene.:wink:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, samme sier jeg.

Hva er poenget med å få det 100% ut av linsa hvis det du ser bare er 80%?

Utstyr som måler det du faktisk får tilbake fra duken ( altså det du ser ) må jo være det eneste riktige.

For blader og slikt som bruker dataene til tester osv er det noe helt annet. Men hvis poenget er å få best mulig bilde hjemme hos seg selv må man ta rommet med i betraktning.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •