flere subber = store problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry flere subber = store problemer

Heisann etter mye fram og tilbake ser jeg nå at jeg har problemer med bassrespons i mitt rom.
    Har enda ikke funnet ut hva dette kommer av og hva jeg kan gjøre med dette. VAr innom Hificenteret her om dagen og de anbefalte å stacke subbene oppåhverandre, noen som har testet liknende? Jeg tenkte da å putte min SVS nederst og begge sony 900 subbene oppå, alt da i høyre hjørne av rommet hvor bassgjengivelsen ser ut til å bli så bra jeg kan få det i midt rom.

spørsmål nr 2 blir om hele denne gjengen kan kalibreres med en stk Behringer 1124, vet det bare er to kanaler, men tenkte å bruke en kanal til SVSen og en kanal til begge sonyene da disse kan seriekoples.

Takker for alle innspill. Ønsker linær bass også på papiret. Se min siste måling på

http://avforum.no/forum/showthread.p...572#post284572

Ikke bra i det hele tatt...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ron på SVS anbefalte også å stable de oppå hverandre, eller rett ved siden av hverandre om jeg skulle ha 2 stk PB10. Det var den enkle måten.

Ellers så måler du hver sub for seg, og finner ut hvor den låter best. Deretter måler du med begge subbene samtidig. Da skal du ideelt sett få 6dB økning i lydnivå. Får du ikke dette da er det sannsynligvis problemer med utfasing mellom disse to.

Du kan da prøve å justere fasen på EN av de for å se om det bli bedre. En del måling som må til, men sånn er det når man skal ha flere subber.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jevn frekvensgang er målet tror jeg ikke å stable subbene er veien frem. Nettopp ved å plassere de rundt om i lokalet vil du kunne jevne ut frekvensresponsen.

Dette er høyst teoretisk, men jeg ville gjort følgende:

SVS'en settes i det hjørne hvor den får mest mulig forsterkning av de dybeste frekvensene. Grunnen er enkel, det er kun SVS'en alene som kan gjengi de dypeste frekvensene, og for at de ikke skal overdøves av Sonyene behøver de å forsterkes mest mulig.

Når du så har funnet det hjørnet, og plassert SVS'en vil du sikkert ha en dip i frekvensresponsen et eller annet sted. Da plukker du frem den ene Sonyen, og finner en plassering hvor den ikke påvirkes av det dippet, og dermed vil den og SVS'en utfylle hverandre.

Så prøver du med begge subbene samtidig, og justerer fasen så de ikke utfaser hverandre

Om du så føler deg modig kan du nå prøve å slenge den andre Sonyen inn i mixen

Når du får den til å kjøre har du forhåpentligvis ingen dipper, men nok noen topper som du så kan dempe med Behringeren.

Som sagt er dette 100% teoretisk, men oppe i hodet mitt virker det som en smart løsning

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga. faseissues i rommet, skal subbene stå på samme sted. evt. hvis de er derivert av hver sin stereokanal, kan de stå sammen med sine respektive høyttalere.

Problemer med bassrespons skyldes som regel rommet og ikke utstyret.
    Bassfeller som utbedrer dette er enkle og billige å bygge, og kan gjøres pent.

Etter å ha fått utbedret dette skulle det ikke forundre meg om du får en sub tilovers.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK takker for mye bra tips.. har tenkt til å forsøke SVSen innerst i høyre hjørne, kan få den meget linær fram til 40 hz iallefall deretter dipper det ned bratt ned til 50 hz og begynner å gå opp igjen ved rundt 70 hz. akkurat i dette område har Sonyen selv en boost effekt så kanskje det kan være lurt å utnytte dette ja.

forresten målte jeg litt mer med bare SVSen i bruk igår fikk til en litt bedre kurve ved hjelp av Behringern, men et lite spørsmål. fikk til høyeste nivåer pr frekvens ved rundt 90 fase og 180 fase, men på film låt dette helt jævlig (veldig boomete lyd) satt jeg fasen ned til 0 så var subben 10 ganger mer integrert. Slik at man skal vel ikke alltid stille fasen og regne med at den beste gjengivelsen er der hvor subben spiller høyest all over?

Hvis dere skjønner hva jeg mener?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som for meg at du bruker utfasning til noe positivt Dette er mere teoretisk tankearbeide fra meg, men utfasning burde kunne brukes til å dempe en topp. Og boomete er som oftest en topp, eller generelt for høyt nivå.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da er helt enig med deg, men når lyden forplanter seg inn i kjøkkenet istedenfor sitteplassen ved fase på 180grader, selv om frekvensresponsen er høyere i sitteposisjon høres det helt forferdelig ut..når jeg spiller film.

mulig målingene mine ikke er helt på greip her. Må teste litt mer kanskje.

takker uansett for mange gode tips.

pt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •