Virker polariseringsfilter for å fjerne "regnbue-effekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Virker polariseringsfilter for å fjerne "regnbue-effekt

Har lest en plass på nettet (husker ikke hvor, og jeg finner ikke artikkelen igjen) at en som var plaget av regnbuene på X1-projektoren sin hadde anskaffet seg et såkalt "cirkular polarization filter" og sa at "the rainbows practically vanished".

Hmmm...jeg tok frem et par solbriller og holdt dem foran X1-en og jeg likte det jeg så, eller det jeg ikke så, for å være mer riktig.

Når jeg søker på nettet om dette får jeg bare en masse informasjon relatert til fotografering. Faktisk så viser de bildene man viser frem (med og uten filter) at de med filter fremstår langt tydeligere.

Er dette noe for en projektor tro...

Har noen av dere her på forumet testet dette, eller veit hvor man kan skaffe seg mer bakgrunnsinformasjon om dette.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det finnes filtre som virker mot det meste. HOYA er et av dem, du kan lese om det her.

selv bruker jeg et HOYA, og et UV skylight 1B, som virker mot blåstikk.
    akkurat mot regnbue-effekten tror jeg ikke det er noe filter som virker. eneste måten det kan redusere regnbuer på, er at det minker kontrast og/eller lysstyrke, og da blir det jo heller dårligere et annet sted.

ellers så passer vel dette innlegget best under tweaks.. :roll:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FLYTTET..!

Når jeg søker på nettet om dette får jeg bare en masse informasjon relatert til fotografering
    Det er fordi det er et filter som brukes av fotografer.. Vet ikke om noen som har prøvd dette på X1, men tror kanskje TAhustvedt fiklet litt med polarization filter...

Mvh

AK

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnbuer oppstår vel som et resultat av frekvensen på fargehjulet, ergo kan det ikke fjernes ved å gjøre bildet "mørkere". Det blir vel som å ta på seg solbriller, da blir jo ikke sola så plagsom. Men samtidig forsvinner detaljene i de mørkeste partiene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om et pol filter virker på projektor, men umiddelbart vil jeg tro det kanskje forsterker effekten av regnbuer. Et pol filter til fotografering virker sterkest ved en vinkel på 45 grader, ved projektor er vinklen jo 0 !
    Et polfilter begrenser lysmengden igjennom filtret ved en faktor 1,5-2 alt etter vinklingen på de to glassene, dvs ved maks pol faktor halveres lyset der går igjennom. Ved maks faktor får man også sterkere farger fordi reflekser blir borte, så altså, hvis et polfilter virker på projektoren ved 0 grader, tvivler på det , så vil du få endda sterkere farger på regnbuerne og så kreves endda mer regnbuemedisin....., har ikke prøvd så jeg vet ikke helt...
    Niels.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •