Demping av diskant....???? hva hjelper???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping av diskant....???? hva hjelper???

Diskanten i hjemmekinoen blir litt vel mektig etter mine ører...

Så jeg kunne tenke meg og brukt noe til og dempe lyden med. Noe dempematter eller noe slikt på vegger og rundt høytalerne kansje. Hva hjelper????

1 KhZ til ca 12 KhZ er vel problemet.
    Har nå justert lyden ned (musikk og film) og dempet treble og skrudd opp bassen og det ble litt mere behagelig, rister mere men det funker bra :-)
    Spiller ca 75-80dB normalt og ca 96dB max musikk og 85-90dB til film.

Mistenker det at høtalerne snart burde pensjoneres kan være en medvirkende årsak. Så håper på og begynne og bytte ut høytalere kommende år :-)

Noen som har noen billige tips / triks ???

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv med filt rundt diskant elementet,evt dempe diskanten i delefilteret

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dasspapir...

Jeg er vel litt på tynn is nå, men har lest her på forumet at papir foran diskanten kan dempe noe. Koster jo ikke noe så det er vel verdt et forsøk

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dempe diskentelementet ved å lodde inn motstander? En motstand i serie og en i parallell kan gjøre biffen. Finnes motstander og tabell for hvilke verdier du skal bruke hos Eltek. Disse er ikke dyre, så det går jo an å prøve seg fram med forskjellige verdier. Prlblemet da er vel at diskantelementet ditt kan være delt mye høyere enn 1 khZ.

Hvordan høyttalere er det snakk om?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dasspapir=)

du skulle vel ikke ha flatline kabler til de frontene? og harman kardon forsterker?

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var det ikke den nå avdøde, steen duelund(R.I.P) som brukte dasspapir forran diskantene da?

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Duelund

Det stemmer nok det ja

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høytalere er det snakk om her da? Ellers er vel det beste (og kanskje det kjedeligste) tipset å bytte høytalere til en mer ønsker lydsignatur. For når du nevner at du driver og justerer treble og bass får jeg nesten spasmer. I min lydverden er dette tabu, og mener at lyden bør gå upåvirket gjennom anlegget, kun farget av komponentene i seg selv, og ikke kunstige EQ-triks......;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært litt enklere å kommet med gode løsninger dersom man også fikk litt info om de komponentene som inngår i oppsettet, det kan jo hende at enkelt komponenter som inngår, er litt beryktet for å ha en litt "manisk" spillestil i diskanten ;-)

Et billig triks, er å prøve å plassere høytaleren litt anderledes i forhold til vinkling mot lyttepossisjon, og avstanden til sidevegg og bakvegg. Det ekstra løftet i bassen som du brukte bass og diskant instillingene til, kan du til en viss grad også påvirkes med avstander til og lydrefleksjons egenskapene til sideveggene der du f.eks fra lyttepossisjon ville kunne sett speilbildet av diskant elementene hvis noen hadde holdt opp et speil langs veggen. Denne direkte refleksjonen fra sideveggene i de høyeste frekvensene, kan medvirke til litt overfokus av diskanten, og kan med fordel dempes noe, med lydabsoberende tekstiler ol. , eller splittes opp så med diffusorer, som gjør at den direkte refleksjonen blir mindre påtrengende.
    Hissig og overfokusert diskant, kan jo komme av mange ting, og kan vel oftest ligge i matching av komponentene som spiller. F.eks til årskommende delefilter komponenter osv, hvor kondensatorene i delefilteret til diskanten er tørket ut og har forandret egenskaper og børr skiftes med noen med riktig verdi eventuellt lodde inn en serie motstand og kanskje en motsand i paralell også med diskanten er jo også en mulighet for å dempe nivået til diskanten noe, til et akseptabelt nivå. ;-)

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dasspapir ja Det funker faktisk meget godt, hvis diskanten er slik at den virker stressende og skjærende i ørene dine.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Equalizer?

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, de fleste slike tilfeller skyldes dårlig romakustikk.

Tanken din om å dempe ned litt med skum/steinull etc. er god.

Diffuserende elementer som f.eks. en bokhylle kan også bidra til å få diskanten til å høres mer behagelig ut.

Det at diskanten din høres ubehagelig ut kan også skyldes dårlig bassrespons. Dvs. at du kanskje kan gjøre inngrepp i rommet ditt for dette også.

Før man forsøker seg på utskiftninger i delefileter, papir foran tweeterne( :? ) og andre slike subtile eller andre ting som tilsvarer å omlakkere bilen fordi man ikke gidder å vaske den, bør akustikken være i orden.

Eq'er prosesserer lyden din på en svært negativ måte, og har etter min mening ingenting i et lyttemiljø å gjøre. Er i alle tilfeller fullstendig gal ende å begynne i.

Newcomer Mr. Morel sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra det du skriver så kan jeg ikke se hvilke høyttalere du har.
    Mange gode tips her, for all del, men ingen har nevnt at senking av LP på diskanten er et alternativ. Dette har fungert for meg et antall ganger.
    Flankesteilheten kan også gjøre underverker med skrikende diskanter.
    Nytt delefilter kan lages der du kan prøve deg fram med delefrekvenser og demping.
    Bruker du griller på høyttalerne dine når du spiller?
    Et ekstra stoff-stykke på innsiden av dekselene kan hjelpe godt på. Det ser litt bedre ut enn dopapir hengende på høyttalerene.

Mvh
    Pål

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Morel
    Flankesteilheten kan også gjøre underverker med skrikende diskanter.
    Kan du forklare begrepet flamkesteilhet for meg, har aldri hørt det før.

takk
    :grin:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Kan du forklare begrepet flamkesteilhet for meg, har aldri hørt det før.

takk
    :grin:
    "flankesteilhet" tolket jeg i alle fall som dB/Oct delingen i delefilteret, slik at et 12dB/Oct filter f.eks kan sees som steilere enn et 6dB/Oct filter.

Deles f.eks en melomtone og en diskant litt for lite bratt eller for nært, så de overlapper hverandre og skaper en topp i lydtrykk rundt delefrekvensen, da vil vel et litt steilere og mer dB/Oct dempende filter minske denne overfokuseringen som kan virke hissig, og dermed bedre frekvensgangen noe.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q-faktoren i delefilteret med andre ord. Nettop. da skjønner jeg hva som ble ment.

Vil opprettholde min påstand om at dette er svært unerordnet akustiske forhold. Har man problemer med diskant nivået i en velbygd høyttaler er det antigeligvis fordi rommet har dips i bassregisteret.
    Eller for harde tidligrefleksjoner i diskantområdet.

Dette angriper du med bassfeller, bokhyller og sofaer. for (for å lett omskrive diffusjon og absorpsjon)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med å rett og slett bytte ut hele diskanten med et nytt element !

Er diskanten god og spiller den linært ?! Er den det så ville jeg ha prøvd å dempet den med motstander - en i serie og en i paralell.Riktig tabell har Eltek.
    Å dempe den er ingen vanskelig sak.Vil anbefalle å lodde ! Da det gir best kontakt og best lyd.

Er diskanten dårlig,ville jeg ha byttet diskanten til en bedre ! Pass på at den har samme motstand,slik at delefrekvensen blir lik.og eventuelt byttet ut delfilter til et bedre eller med en annen delefrekvens.

jeg bygger Høytalere selv og er kjempe fornøyd med mine diskanter.

De spiller meget linært og er relativt rimelige ! kjøpte de hos Monacor i Trondheim. www.monacor.no

Vil absolutt anbefale deg denne diskanten (DT-254) http://monacor.no/2003/?id=8&sub1=5&sub2=5&prod=DT-254

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange artige påfunn her ja. Som sikkert virker. Men hva med å dempe diskanten i forsterkeren til f. eks -3? ENKELT OG UTEN KOSTNADER!

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller benytte Romkalibrering dersom det finnes en receiver i dette ubeskrevne anlegg

Ikke bruk for hardt dasspapir da (de gode gamle glatte stive arkene som det bare ble griseri ut av vet du....)

RK funker !

/L

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke koble inn en L-pad på diskanten, så kan man prøve seg frem med å vri litt på pot'en istedet for å lodde motstander i hytt og pine?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •