Kan man bruke Behringer DEQ2496 til å korrigere hovedhøytt. i et 7.1 oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan man bruke Behringer DEQ2496 til å korrigere hovedhøytt. i et 7.1 oppsett?

Jeg plages med noen skikkelige topper rundt 50-70 Hz (og litt ellers rundt omkring), og det er begrenset hva jeg kan gjøre med plassering og møblering.

Det jeg lurer på, er om man kan bruke Behringer DEQ2496 equalizeren til å få korrigert bort det verste i hovedhøyttalerne, og få dette til å funke i Dolby Digital eller DTS? Eller er Behringeren kun for 2-kanals bruk?

Hvordan kobler man eventuelt dette? Digital fra DVD til DEQ2496 og så analogt til receiver, eller digitalt hele veien?

Har søkt mye rundt, men har ikke funnet noe matnyttig info.

Høyttalerne er Mirage OM-8, og receiveren er en Onkyo TX-SR702.

Takker for all mulig info.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringerdownload.de/DEQ2...PECS_Rev_B.pdf

Finner og finner.....
    Den er jo for stereo, så skal du bruke den til frontene setter du den mellom preout og amp innput dersom Onkyo TX-SR702 har mulighet til det. dvs analogt. eller modifiserer slik at du får tak i digitalsignalet internt i onkydonky'n din.

Ellers har de fleste HT amps en form for signalprosessering i dag, og det er vel det du er ute etter. Mange av dem mikrofon for måling og er med interne EQ's så det er vel ikke SÅ langt fra..... på de litt moderne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, Onkyo'en har Pre-out, så det er kanskje en tanke. Må forskes på.

Men hvis man kjører signalet digitalt inn i DEQ2496 og digitalt ut til Onkyo'en, vil ikke det gjøre fæle ting med Dolby Digital lydsporet på DVD'en?

Det er en mikrofon og equalizer-funksjon i Onkyo'en, men det er simple greier. Justerer ikke lavere enn 80 Hz, og det er vel 5 bånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Flens]
    Men hvis man kjører signalet digitalt inn i DEQ2496 og digitalt ut til Onkyo'en, vil ikke det gjøre fæle ting med Dolby Digital lydsporet på DVD'en?

[QUOTE]
    joda, behringeren takler neppe multikanals digitalsignalet helt uten vidre eller uten diverse "tweaks by nerds"
    Analogsignalet som er fra pre out er derimot allerede behandlet til å passe ønsket oppsett, da ville mellombehandlingen kunne gjøre dine ønsker til sannhet.

Forresten er det ett annet behringerprodukt fom har både eq og delefilterfunksjoner dcx 2496 dersom du skulle tilføye sub også, seks analoge utganger som alle kan justeres individuelt parrvis og eller stereo, er det justeringer finnes det mange alternativer der ute.
    Det finnes jo også relativt rimelige hjemmekinoforsterkere med mikrofon og tilnermed romkorigering om det er ett mål.
    En liten tanke er bla a formatkrigen mellom SACD og DVD-A det er noe man kunne tenke på mtp kompabiliteter dersom high res multikanal lyd var i tankene.
    lykke til i jakten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info!

Jeg har anskaffet meg mange rare kabler og slikt nå, så nå blir det prøving og feiling i helga.

Får vel teste det analoge multichannel-uttaket på DVD'en, og kjøre hovedhøyttalerne innom Behringeren.

Skal se litt nærmere på DCX2496 også.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Flens
    Fikk min DEQ 2496 i dag,men selvfølgelig så har jeg ikke noen XLR-RCA overganger liggende (har bestilt)
    Kom gjerne med erfaringer om tilkoblinger/lydkvalitet på denne.
    Samt tilkoblinger vh/surround/stereo. Hva som funker best?
    Synes Behringern var litt stilig med meget bra display ( måtte jo teste å se selvfølgelig.) Det eneste som slo meg var ,hvor smal og hvor liten dybde den hadde.
    Skal bli morsomt å leke seg litt,bare de forb. overgangene kommer i hus,
    Mvh Jan I

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jan!

Har kommet såvidt igang med testingen, måtte også ha noen XLR-saker først.

Foreløpig har jeg bare koblet den analogt mellom CD-spilleren og hodetelefonforsterkeren. Jeg kan ihvertfall ikke høre noe støy som ikke var der før.
    Ellers er det mye artig å leke med. Nå trenger ikke gode hodetelefoner så mye EQ, men man kan absolutt skreddersy lyden til det man liker, uten at det går utover lydkvaliteten.

Skal bruke helga på å korrigere stua litt. Litt spent på åssen det går. Har fått låne en Klark-Teknik målemikrofon som skal være bra.
    Jeg er mest usikker på oppkoblingen mot surround-receiveren. Skal gi tilbakemelding åssen det går.

Helt klart en fin dings, denne Behringeren.
    :-)

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite spm til dere som har Behringer: Går det an å fjerne ørene for rackmontering?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Bare et lite spm til dere som har Behringer: Går det an å fjerne ørene for rackmontering?
    Ja, men når man tar vekk ørene, er det "nakent" under. Man ser altså rett inn i kassa. Litt ugunstig, kanskje.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flens
    Ja, men når man tar vekk ørene, er det "nakent" under. Man ser altså rett inn i kassa. Litt ugunstig, kanskje.
    Kansje jeg misforstår deg litt nå- ? Har ikke fjernet disse "ørene" selv-
    Men det burde vel ikke være noe problem.
    Det eneste som skjer er vel at produktet blir vanlig "rack" bredde = 43cm
    uten disse "ørene"
    Skal fjerne disse selv,kommer med mer info etter at dette er gjort.
    PS: Hva mener du med at du kan se inn i kassa?
    MVH en Meget brisen Jan I

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se vedlagt bilde for hva jeg mener med "naken".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett Flens,beklager dette.
    Vanligvis bruker jo slike "proff" modeller å være tette slik at en kan demontere sider uten et slikt hull. (de som jeg har vært bort i)
    Det blir jo ikke akkurat pent i racket med slike "ører" stikkende ut.
    Har du fått begynt å teste ut Behringern nå Flens? Hva synes du?
    Mvh Jan I

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da har jeg holdt på noen timer med Behringeren i stua.

Jeg kan si én ting, ihvertfall; Dette er tidkrevende.
    Men tida flyr mens man holder på.

DEQ'en er kobla til DVD'ens analoge 5.1 utgang (6 vanlige RCA kabler), og videre til receiveren. Det er kun hovedhøyttalerne som er er innom DEQ'en.

Denne analoge 5.1 multichannel utgangen på DVD'en (en Onkyo DV-SP502) låter faktisk ganske så bra. Antakeligvis har DVD'en rimelige oppegående DAC'er, sikkert ikke noe verre enn de i receiveren. Ulempen er at man får ikke 7.1 via denne utgangen, men det virker som receiveren emulerer dette på en måte. Synes det høres bra ut, ihvertfall.

Etter å ha justert grafiske og parametriske EQ'er i dag, er min umiddelbare tanke at dette hjelper veldig bra på problematisk bass.
    Jeg hadde 10-15 dB i variasjon på enkelte frekvenser, spesielt rundt 40-50 Hz, og dette er flatet ganske bra ut. Ikke helt, selvfølgelig, men jeg har fått rydda opp ganske heftig.
    Ikke så fryktelig vanskelig, bare man tar seg god tid, og har sinustoner på CD. Det virker som disse frekvensene ikke er så følsomme for hvor man sitter i sofaen.
    Jeg tok for meg høyre og venstre høyttaler hver for seg først, så sammen.

Dette gjelder fra ca.160 Hz og nedover.

Fra 160 Hz og OPPover, er det en helt annen sak. Spesielt i fra 160 Hz til 1.000 Hz. Her var det vanvittig store forskjeller bare jeg flyttet hodet/målemic'en 20-30 cm rundt omkring. Det var nok å sette seg litt framoverlent i sofaen. Tror jeg fikk opptil 20 dB forskjell på enkelte frekvenser. Jeg ble overrasket over det, gitt.

Autokorrigeringen funket forsåvidt greit, men den burde bare brukes som en veiledning. Man trenger absolutt finjustere litt etter øret etterpå.
    Man burde egentlig droppe å bruke den under 250 Hz.

Det er dog veldig nyttig å kunne bruke målemikrofonen til den manuelle justeringen. Det er nyttig å kunne switche innom denne og se om ørene dine ikke lurer deg, for det prøver de nemlig seg på innimellom, fant jeg ut.

Etter å ha testet ut på litt musikk og film, fant jeg ut at autokorreksjonen mulignens hadde justert opp diskantområdet litt for mye, så det må jeg få finjustert i morra. Bassområdet som jeg brukte mest tid på og gjorde manuelt, ble faktisk skikkelig bra. Diskotekscena i "Collateral" ble mye enklere å følge, og detaljene kom mye bedre fram. Selv om det kanskje var mindre bass, ble scena mer intens. Good stuff.

Er ganske mør i øra nå, så det blir avslapping til i morra.
    :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har da koblet inn min DEQ2496 mellom sat.tuner og forforsterker.(for å teste)
    Lyden kommer fint igjennom til høyttalere når jeg har av Behringern.
    Men jeg får ikke lyd når jeg slår på behringern.
    Har koblet fra analogt ut på tuner til analogt in på behringern,og analogt ut på behringern til analogt in på forforsterker.
    1. Er det noen menyer for å slå på/av disse analoge ut/inngangene på Behringern? i så tilfelle hvordan finner jeg denne?
    2 er det noe annet jeg kan ha gjort feil? Får jo lyd i høyttalerne uten at behringern er slått på,så kablene er jo rett da (eller? )

Mvh Jan I

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykk på "I/O" knappen, der er det være mulig å slå av/på alt av inn- og utganger.
    Husk å bla videre med "Page" knappen. Det er vel 4 sider under "I/O".

Siden lyden går korrekt igjennom når den er slått av, burde du ha koblet riktig, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Flens
    Ja fikk det samme svaret på hifisentralen.
    Det funket fint da jeg satte den på analoge signal inn. (den sto på digital inn)
    Tusen takk Flens.
    Det er jaggu mye å sette seg inn i med denne saken.
    Ser at "memory lyset i knappen) lyser hele tiden. Skal det gjøre det eller?
    Hvordan koble bort dette?
    Mvh Jan I

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har fått et problem:
    Det ser(høres)ikke ut som om eq eller andre ting fungerer.
    Det blir i hvertfall ikke forskjell før og etter justering av eq.
    Er det noe jeg ikke har satt på rett eller? (tenker da på utganger e.l.)
    Tips mottas med stor takk
    Mvh Jan I

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...det var da rart.

Bypass-lyset står vel ikke på?

Memory-lyset står på hele tiden hos meg også, er visst ikke så farlig. Går fint å lagre/hente innstillinger.

Jeg har holdt på en del i dag også nå, og det er definitivt en stor forbedring.
    Bassen er mye riktigere og ødelegger ikke for andre frekvenser. Får frem fler detaljer i mellomtone og diskant.
    Har enda litt finjustering igjen. En viktig regel er å ikke overdrive bruken av EQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for nok en fin opplysning,den var nok bypasset ja.
    Synes jeg hadde haket av alle bypassinger men dengang ei.
    Mye å lære seg. må få tak i lange kabler slik at en kan ta
    hele behringern til lytteplass og justere der.
    Må jo også ha tak i microfon etterhvert.
    Mvh Jan I

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er lett å overse diverse innstilliger til å begynne med, men etterhvert er faktisk grensesnittet logisk og enkelt.

Det er absolutt et must å kunne sitte med Behringeren på fanget når man justerer, det er mye småjusteringer hele tida, og fjernkontroll finnes ikke.

En mikrofon er et veldig bra hjelpemiddel. Har man bra ører, er den strengt tatt ikke nødvendig, men det er greit å kunne dobbeltsjekke seg selv.

En annen ting som er SVÆRT nyttig, er en test-CD med diverse sinus-toner og rosa støy. Det er faktisk enkelt å lage en slik selv. Bare søk etter "Test tone generator", så får du flere treff på enkle programmer.

Men fremfor alt...vær tålmodig, og ta tida til hjep. Det er ikke gjort på 5 minutter, dette.
    ;-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •