Plasserings hjelp til sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasserings hjelp til sub

Jeg har da endelig fått meg en svs pb10-ISD og er veldig fornøyd, men så i dag da jeg skulle ta noen frekvensmålinger så ble jeg ikke like fornøyd. Da frekvensmålingene var ferdige var det jo som å se en berg og dalbane.

For å si litt om ustyret mitt så har jeg en
    Yamaha rx-v650 receiver
    Og en høytaller pakke fra Athena F1, B1 og C1.

Jeg har hittil prøvd meg ut med 3 forskjellige plasseringer. (se bilde)
    Og jeg har fått ganske like frekvens målinger, men jeg har en utrolig peak ved cirka 70 hz. Jeg skjønner ikke helt hvorfor..

Jeg har stilt receiveren sin crossover til 80 hz. Front høytallerene er satt til small og subwoofer phase normal.

Bakpå subben er innstillingene som følger; Phase 90 og gain på midten..

Jeg blir utrolig glad for all hjelp! Er det håp for meg? ...

En annen ting jeg har lagt merke til er at når jeg står i stua så hører jeg veldig mye mer bass, enn når jeg setter meg ned i sof-a-e-n. Dette bekrefter også Db-måleren min..??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nesten ut som om din mikrofon er plasert ved et 70 hz "room mode" peak, den kurven du har der skulle jo egentlig se motsatt ut. Men du har jo ingen dybbass, fra 20 til 35 hz er der jo nesten ingen lyd..
    Du har et vanskeligt rum der , egentlig skal subben jo fungere bra i et hjørne, har du prøvd i andre enden av rummet ?
    Jeg ville forsøke med fronterne som Large og en lavere delefrekvens...
    Ellers ville jeg nok flytte litt rundt på sofa, og spesielt få fronterne ut fra bakveggen, gjerne 1/2 meter. Har du god lyd som de står nå ?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow .. Helt utrolig.. Jeg gjorde som du sa og satte front til large og deler nå subsignalet mellom dem og subben. Delefrekvensen satt jeg til 60hz.

Jeg satte også subben forann og til høyre.. Ved siden av peisen.. Jeg dro også front høytallerne litt mer ut.. De "hullene" som det er på høytallerne er forann http://img.photobucket.com/albums/v2...nthytaller.jpg Så jeg vet ikke helt om det burde hjelpe å dra dem framover.

Men ihvertfall nå ble frekvens målingen mye mer jevn. Men det jeg nå begynner å tro er at selve sitte posisjonen min er et skikkelig bass sluke sted. Flytter jeg db-måleren min litt til høyre eller venstre blir det fort 6 db mer bass. Noen som vet hva jeg kan gjøre da ?

Men ihvertfall her er bilder av den nye frekvens målingen kontra den gamle.. Det ble en god del forskjell. Jeg tar fortsatt imot tips til forbedringer.

Men tusen takk for hjelp Niels Nielsen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blev da en god del bedre ! Den mørkeblå linje er som det er nå heh ?
    Men, du sliter litt med niveauet fra 40-80 ser jeg. Dette er normalt da delefrekvensen ligger her et sted, prøv å lek litt med fasen på subben. Ja, niveauet i 40-80 regionen, som du har problemer med bestemmes også av dine fronter nu de kjører full-range, derfor kan en ny plasering av disse give store utslag på målinger, også selvom man ikke synes å høre den helt store forskjellen. Refleksporten der blåser fremetter på dine fronter har noe å si ja, men kanskje ikke på den måte du tror. Bassen, altså plaseringen av fronterne i rummet bestemmer 100 % hvordan du opplever lyden i bassen, trekk de lengere ut fra bakveggen og du får gjerne bedre bass med mindre bulderbass samtidig som mellomtone og diskant også forbedres drastisk. Faktisk kan vinklingen av dine fronter bestemme noe forskjell i bass responsen fra disse også !
    Det er ikke bare bare....
    Måler du i lytteposisjon, og litt lengere bak i rummet vil du kanskje se at du får mere bass i 40 hz regionen lengere bak, og bedre 25 hz bass lengere fremme. Rummet bestemmer, og du må jobbe sammen med rummet for å få gode resultater, det er sjeldent utstyret det er galt med...
    Dine målinger er av rummet, husk det, det er ikke høyttalerne du måler som sådan, det er responsen i rummet..
    Ser du ligger på 102 db med målingen på fronterne ? Stemmer dette ? Pass på du ikke sprenger noen høyttalere nå da...
    For å få god dekning i rummet med bass, da må du kanskje kjøbe endda en sub. Men eksperimenter litt videre med den du har nå..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for enda et svar. Jeg kommer nok til å eksperimentere litt mer med front høytaller plasseringen. Sette dem lenger ut til siden, vinkling og slikt.
    Jeg tror nok at subben får stå der hvor den er nå. Det høres ut som om dette er det optimale stedet til subben. Det jeg har litt problemer med er hva Gain og Phase skal stå på ?? Har noen gode råd til hvordan jeg bør gå fram her?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Switch fasen, lag en ny måling, er fasen feil vil du få en dip rundt delefrekvensen da fronter og sub kansellerer hverandre ut. Fasen skal stå hvor du får det kraftigste output.
    Gain er volumenkontrollen på subben, ifølge dine målinger kan du godt sette denne litt høyere tror jeg, men prøv å spil en film, eller noe musikk og se. Den bestemmer bare hvor mye volumen du får fra subben....
    Du kan også prøve å dreie subben i forskjellige rettninger, noen er kritiske med dette, det er ikke sikkert at enheten skal peke ut i rummet, kanskje den spiller bedst med enheten en anden vei, så prøv å drei den og prøv...
    Men ja, du fått en ganske resultat allerede....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan legge ut et bilde MED sub ?

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor mye gain kan man ha på pb10?

Er det noe øvre grense på hvor mye gain man bør ha? Nå har jeg ca halv men hadde vært ok med mer på dårlige innspillinger osv... Er det uheldig og ha full gain? Blir det forvrengninger?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har vi stedet hvor jeg satte bassen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør prøve følgende:

Plasser SUB i venstre front, med SUB-front pekende til høyre slik at elementet står 90grader på lytteposisjon. La det være ca. 10cm klaring mellom SUB og bakvegg/sidevegg. Se gul pil på vedlagte bilde.

Plasser venstre fronthøytaler UTENFOR SUB'n, så blir det den avstanden du også skal ha fra bakvegg og fram til Høyre Front.

Sett deling i Receiver på 80Hz, alle høytalere til SMALL.

Phase på SUB til 0 grader, og GAIN til ca. kl. 10:00 på SUB.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, skal prøve det i morgen! Takk for råd.. Blir morro å se om det virker..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se.. Jeg plasserte bassen og venstre front som du anbefalte flageborg og så tok jeg en frekvens måling. Bildet kan vel fortelle det meste. Lyseblå er i høyre hjørne der hvor jeg hadde den før og blå er der hvor du anbefalte...

Jeg justerte også inn delefrekvensen og slikt som du sa..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du prøve denne plasseringen, sette fase til både 90 og 180, og så måle igjen?

Ser at du har vært der også....................når jeg sjekker lenger opp i tråden. Det er også merkelig at du har så lik respons i de forskjellige posisjoner både i rommet og vendig av SUB.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg prøvde å finne et bra sted til subben første gang så tok jeg noen forskjellige frekvensmålinger akkurat der hvor du sier.

Jeg hadde stilt forsterkeren til crossover ved 80 hz og det var bare subben som spilte. Resten av høytallerne var satt til small.

Den lyse blå er ved 0 i phase
    Den mørke blå er 180 i phase.

Skal jeg ta en til ved det samme stedet men phase ved 90 ?? eller er ikke det nødvendig.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synes du lyden er ? Den kurve du havde etter du flyttet den over ved peisen så mye bedre ut, men du mangler stadig dybbass.
    Dybbassen må forsvinne et sted hen på én eller anden måte, er dit rum åbent ? Ser jo nesten ut som du har et steilt subsonisk filter en plass her på den sidste måling.
    Jeg kan ikke helt se hvad du har i den andre enden av rummet...
    Jo, du må prøve 90 grader fase også, prøv alt....

Slik ser målingen fra mine fronter ut i mitt rum, jeg har ikke sub, og har ikke testplate der har toner under 20 hz. :

Hmm, underligt, jeg får ikke bildet gjort større...
    Kanskje prøv denne istedet : http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=6131
    Den gule er når du sitter ganske tett på høyttaleren (den ene) når du ser film, den andre er målt lengere bak i stereo posisjon imellom høyttalerne

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bombadil
    Skal jeg ta en til ved det samme stedet men phase ved 90 ?? eller er ikke det nødvendig.
    Har opplevd at rom som gir best resultat på Phase til 90grader har økt med ca. 8-9dB, så det bør også prøves. Det letteste er å være minst 2 personer når du skal kalibrere slik at en person leser av dB-måler i lytteposisjon hele tiden, mens en annen dreier Phase, sakte men sikkert fra 0 til 180, da kan du følge med på målingen hele tiden. Det regnearket har jo en kraftig "korrigeringsfaktor" for de aller laveste frekvensene, så da blir "rett linje" egentlig bare dårligere, enn i de tilfellene hvor en har kunnet tegne opp en "rett linje" FØR en legger tallene inn i regnearket.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så egentlig så ville jeg ha en frekvens måling som ligner på den som niels nilsen har lagt inn 2 poster ovenfor her? Jeg ser at regnearket legger til en masse på de laveste frekvensene!

Jeg skal prøve den plasseringen igjen i morgen! Å fysj.. Dette rommet mitt er nok ikke akkurat optimalt for basspredning..

Hva syntes du jeg burde ha delefrekvens og slikt på ? (skal jeg bruke fronthøytallerne eller ikke?)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne være at du skulle prøve en annen teknikk, plasser subwooferen i sofaen, avspill et sweep fra 20-80hz, krabb rundt på gulvet med SPL måleren, og bare observer. Du vil da finne det området som egner seg best, også kan du jobbe videre derifra. Og siden du mangler bass fra 40-20hz kunne du kanskje også kun konsentrere deg om det området.

Det er min foretrukne metode da jeg er doven

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bombadil
    Så egentlig så ville jeg ha en frekvens måling som ligner på den som niels nilsen har lagt inn 2 poster ovenfor her? Jeg ser at regnearket legger til en masse på de laveste frekvensene!
    Jo, bassen skal egentlig sprede sig selv på en måte, men rummet har også variabler, siden du har en kraftig peak ved 70 hz er dette en del av problemet.
    Ja, meningen er, som også Flageborg siger, å få en kurve der ser mer eller mindre slik ut, derfor sagde jeg din kurve gjerne skulle være "speilvendt", da havde du fått den peaken ved 25 hz, og masse bass, men slik er det jo ikke...
    Manic Miner kom med et godt forslag, det er faktisk slik man setter opp første gang man får en sub, der hvor du finder den kraftigste dybbass er stedet subben skal plaseres..., kanskje dette er på kjøkkenet !

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et gigantisk gjennombrudd

Det viser seg at jeg har hatt en gigantisk feilkilde. Jeg sendte sinus tonene ut gjennom pc-en min og til forsterkeren. I dag så spilte jeg av toner ved 71 hz og jeg fant ut at det var senterhøytalleren min som lagde denne lyden. Så jeg prøvde derfor og øverføre sinusfilene til mp3 spilleren min og så prøve igjen..

Da visste det seg at jeg fikk en ganske annerledes frekvens måling. Jeg har fortsatt subben ved peisen, og fikk følgende måling. (se figur)

Dette er vel mer som hva vi hadde håpet på ?? Men nå ser jeg at det er flere drops i lydstyrke ved 63 hz og 90 hz. Så jeg kommer nå til å måle lydstyrken når jeg har subben i stolen. Så får jeg se hvor jeg får best målinger..

Dette var et vendepunkt i denne saken..

Sry. at det har blitt litt misforståelser og slikt hittil, men nå ser jeg nytt håp.

Den mørke blå er med fronthøytallere og delefrekvens på 60 hz Gain står på kl.10 og phase på 90 grader

Den lyse blå er kun sub og delefrekvens på 80 hz. Gain igjen på kl. 10 og phase på 90 grader..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •