Dve Ntsc/ Pal...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dve Ntsc/ Pal...

Har fått låne DVE DVD'en av en kamerat, og skal til å kalibrere proj, men det viser seg at den er i NTSC formatet..
    Har det noen betydning for kalibreringen?

Takker for svar..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har minimal betydning hvis DVD-spilleren din kjører oppskalering til f.eks 720p. Dersom den bare sender ut 480i, har kalibreringen ingen effekt når du setter i en PAL film (576i).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har erfart er det store forskjeller på PAL/NTSC selv om man oppskalerer. Jeg har en DVD 2910 og en Sanyo Z2 prosjektor via DVI. Der er det til dels store forskjeller på instillingene mellom PAL og NTSC selv om jeg kjører 720p fra DVD spiller. Har forstått det slik at det er forskjellig fargesystem på de to systemene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To forskjellige meninger her...
    Har en Pioneer DV360S, hva den sender ut er jeg neimen ikke sikker på, den er også koblet opp med S-Video kabel, kanskje jeg skulle vente med kalibrering til jeg har DVE i PAL, og fått meg en bedre DVD spiller med komponent, HDMI eller DVI ut...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg aldri prøvd NTSC-versjon av DVE, men min PAL-versjon fungerer helt støkent som kalibreringsverktøy for mine NTSC-filmer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Nå har jeg aldri prøvd NTSC-versjon av DVE, men min PAL-versjon fungerer helt støkent som kalibreringsverktøy for mine NTSC-filmer.
    Det er mulig det varierer fra prosjektor til prosjektor også. Den største forskjellen mellom NTSC og PAL versjonen hos meg er at det er veldig forskjellige instillinger på kontrast og brightness.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Det er mulig det varierer fra prosjektor til prosjektor også. Den største forskjellen mellom NTSC og PAL versjonen hos meg er at det er veldig forskjellige instillinger på kontrast og brightness.
    Har også lagt merke til dette, vel å merke NTSC DVD'er mot TV, bildet er som regel mye mere fargemetta, og som regel litt mørkere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at det er som du sier Harol, at det kommer helt ann på hvordan projektoren takler/tyder signalene. Action har ingen stor forskjell ,kalibreringsmessig, ved avspilling av NTSC kontra PAL. I hvert fall ikke når signalet er oppskalert til 720p av DVD-spilleren min.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh.. Data på DVD-plata er lagret akkurat likt (bortsett fra forskjellig oppløsning) uansett hva slags tv-system en bruker lokalt. Overfører du bildet via rgb-kabel, komponentkabel eller dvi/hdmi-kabel kan du jo bare glemme snakket om pal og ntsc likevel. Signalet vil kun konverteres til pal/ntsc dersom du benytter kompositt eller s-video.

Om det er forskjell på fargemetningen på plata er nok sannsynligheten større for at det skyldes forskjeller på masteren til utgiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Eh.. Data på DVD-plata er lagret akkurat likt (bortsett fra forskjellig oppløsning) uansett hva slags tv-system en bruker lokalt. Overfører du bildet via rgb-kabel, komponentkabel eller dvi/hdmi-kabel kan du jo bare glemme snakket om pal og ntsc likevel. Signalet vil kun konverteres til pal/ntsc dersom du benytter kompositt eller s-video.

Om det er forskjell på fargemetningen på plata er nok sannsynligheten større for at det skyldes forskjeller på masteren til utgiveren.
    Det er en forskjell ved oppskalering, det er at ved PAL 720p så er det 50hz oppdatering, mens ved NTSC 720p så er det 60hz. Vet ikke om det kan forårsake forskjell i selve bildekvaliteten. Men Sanyo Z2 sliter litt med 50hz og den hakker litt innimellom på panoreringer ved PAL 720p.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp igjen denne tråden siden jeg lurer på det samme. Virker ut som det er litt forskjellige meninger om dette emnet. Har kjøpt DVE PAL, men lurer på om jeg også bør kjøpe DVE NTSC til NTSC filmene mine. Jeg har en plasma (PV600).
    Noen som har blitt noe lurere nå?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel ingen ekspert, men det er jo en forskjell på fargesystemet mellom PAL og NTSC, i tillegg til refresh rate og oppløsning. Det er jo derfor man i NTSC har innstillinger for 'hue' og 'tint', noe man ikke har under PAL. Personlig ville jeg valgt en PAL versjon for å kalibrere dersom jeg spiller av stort sett PAL plater ihvertfall.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er visst en ganske vanlig missforståelse ute å går her, og det er at "NTSC" og "PAL" skal ha noen som helst sammenheng med fargesystemer når man snakker om DVD. "PAL" og "NTSC" henviser kun til antall linjer og oppdateringsfrekvens på utgivelsen. Som Scirocco sier så må man velge å sende bildesignalet som s-video eller composite for at fargesystemene PAL og NTSC skal ha noe å si.

The term "PAL" is often used informally to refer to a 625-line/50 Hz (principally European) television system, and to differentiate from a 525-line/60 Hz (principally North American/Central American/Japanese) "NTSC" system. Accordingly, DVDs are labelled as either "PAL" or "NTSC" (referring informally to the line count and frame rate) even though technically neither of them have encoded PAL or NTSC composite colour.

Kilde:Wiki

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer visst - forskjell når det gjelder TV-sendinger og DVD. Men jeg mener å huske at man ble bedt om å justere 'tint' på Avia NTSC utgaven, som jeg har liggende et sted men ikke kan spille av på min nåværende spiller (ennå ihvertfall). Mulig jeg husker feil da.

Men jeg ville nå valgt PAL utgaven av DVE uansett. :razz:

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Men jeg ville nå valgt PAL utgaven av DVE uansett. :razz:
    Uansett? 90% av filmene mine er NTSC.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - jeg ville valgt PAL uansett. Det må jo veies mot hvilket format man bruker mest.

Det beste hadde kanskje vært å ha en versjon av hver - men jeg vet faktisk ikke om det er noe særlig praktisk forskjell når det gjelder kalibrering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •