en liten historie om tweeking

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

en liten historie om tweeking

Hei! Tenkte jeg kunne fortelle en liten historie om tweeking. Jeg har selv holdt på med hjemmekino i 10 år, og har derfor en god del erfaring. En venn av meg gikk til innkjøp av surroundforsterker og dvd spiller. Han koblet dette opp selv i et 5.1 oppsett. Han synes det låt ganske bra men ville gjerne at jeg skulle kikke litt på det for å se om det var noen forbedringer som kunne gjøres... som sagt så gjort. det første jeg ser er at bildet er ute a proporsjon.. inn i oppsett av dvd og får stilt den in på 16/9.. et problem mindre. . lyden var ikke mye å skryte av så jeg la meg flat bak hifi benken hans og kikket over kablingen hans. hm.. koax gikk i fra dig ut fra dvd'en til dig ut på forsterkeren.. (han hadde i tillegg noen skolisser av noen phonokabler tilkoplet) fikk satt koaxen til dig INN. så koblet jeg monitor ut til tv'en. gikk så inn i oppsettet til recieveren og definerte dig 1 inn = dvd. Da ble det andre boller på lyd fronten.. han hadde da kun hatt pro logic lyd fra phono skolissene isf dolby digital lyd..
    gikk selvfølgelig også inn i oppsettet og fikk stilt inn avstander fra høytalere til sitteplass, samt lydnivået.. han trodde nesten ikke sine egne ører! Sånn kan det gå når man ikke har noen referanse får hvordan det skal låte.. 8) men det kommer mer.. Han hadde selvfølgelig en kompis som også hadde surround utstyr.. Når han fikk høre forskjellen så ville han at jeg skulle ta en titt/lytt på utstyret hans også.. han hadde hatt utstyret i et par år.. jada.. han burde ant ugler i mosen når det alltid sto pro logic i displayet isf dolby digital.. inn i oppsett for dvd'en.. fikk endret ut lyd fra/til pcm ett eller annet. voila! dolby digital lyd.. 2 unødvendige år med pro logic var kommet til en ende..
    moralen får bli at det ikke er flaut å spørre om hjelp, og vær litt unorsk.. les bruksanvisninga!
    happpy tweeking, hilsen Jørn.
    PS, "plug and play" gjelder ikke hjemmekino..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS, "plug and play" gjelder ikke hjemmekino..
    Helt enig.

Det er sikkert mange som kunne trengt et hjemmekino-kurs

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså jfinneru, du er ute på bygda og tukler med utstyret til gutta. :wink:
    Nei seriøst nå; jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Tror jeg ble født med evne til å se hvordan ting skal kables, kanskje p.g.a. at fatter drev radio/TV forretning. Som deg undres jeg over at de med kabel allergi ikke spør om hjelp, eller rett og slett leser bruksanvisningen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder den tankegangen: "er det lyd er det bra" tror jeg det er mange som sitter med. som ungdom husker jeg det var slik jeg tenkte, og eneste måten å få bedre lyd var bedre anlegg. men nå vet jeg bedre!

det er bare å informere de uvitende, så skapes kanskje flere entusiaster. og det gjør jo ingenting.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid gøy å hjelpe de som ikke ser logikken i oppkoblingene sine :lol: Så kan de hjelpe meg med andre ting (begge er bilmekanikkere og alle vet jo hvor dyrt det er å benytte er verksted) Den ene tjenesten er den andre værd.. :twisted:

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om disse eksemplene går under begrepet "tweaking", men er vel heller et spørmål om instilling og lesing av bruksanvisning.
    Jeg har også et lignende slikt tilfelle om en nabo som hadde handlet nytt surround-anlegg fra Hifi-senteret (Harman Kardon + Proson). Da han hadde installert utstyret, og brukt det et par måneder, var jeg på besøk for å se og høre hvordan det var blitt. Selv var han godt fornøyd. Jeg hadde selv med Star Wars Ep.II, som jeg kjenner godt lyden på og la med en gang merke til at det manglet mye på dypbassen når "det store" romskipet kommer flyvende i innledningen. Selv om han ikke hadde sub, så ville jeg forvente at såpass store fronthøyttalere skulle klare mer.
    Jeg sjekket litt på receiverens innstillinger, og fant (som ventet) at han hadde "sub=yes". Jeg forandret så dette til "no" samt satte de andre høyttalerne riktig (small/large), og spilte samme sekvens fra filmen om igjen. Gjett om han ble imponert over "den nye lyden". Han sa at det var som å få nytt utstyr.
    En annen kamerat som også hadde fått nytt utstyr, hadde aldri brukt DTS-lyd. Ikke rart, da DVD-spilleren hadde setting "DTS=off". Ikke like revolusjonerende som i førstnevnte tilfelle, men viktig for å utnytte mulighetene bedre. Og spesielt om han anskaffer Løvenes Konge, sone 2 (her er DTS-sporet mye bedre enn DD-sporene).

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en liten historie jeg også
    var hjemme hos mor mi i helgen og hjalp til med litt ommøblering. ho har ikke særlig bra anlegg, men oppå det hele var de to høyttalerne satt i hvert hjørne av den svære stuen, og vinklet helt feil, for å kunne åpne verandadøren. plasserte alt på et sted, fikk hevet høyttalerne, og satt dem riktig opp, slik at stereoperspektivet ble riktig. nå hører hun på musikk som aldri før, og diger den gode lyden.

Hun har også betemt seg for å kjøpe receiver, projektor og nye høyttalere eter å ha vært på besøk her. lerret skal hun lage selv. hadde hun hatt internett, hadde hun nok vært fast medlem her på forumet, hun også.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burres mamma ruler!! 8)

Newcomer looser sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle hatt noen til å stille om litt her jeg også, ingen av dere som er fra Drammen vel? :lol:

Vel å stille inn sjøl går bra, men jeg har bare "halv" hørsel, dauhørt slask hehe.. Så .. På en måte er bilde viktigere hos meg, men samtidig så er jo et godt lydbilde til den hørselen jeg har viktig også, som om jeg bare hører i "mono" 8)

For etter å ha lest igjennom dette innlegget, så kom jeg på det med prologic grei, å gikk å sjekket forsterkern min, "jøss, hvorfor står den på det analog og prolog. når jeg har optisk kabel" hehe.. Så det kom noe godt ut av å lese igjennom dette innlegget, men som sagt, finpuss hadde vært fint .. Selv om jeg bare har radionett høytallere,, men tror forsterkern min er bra da Kjøpte sånn pakke på el-kjøp til 6999 for et år eller to siden, men betalte litt ekstra og fikk med DTS forsterker i stede for vanlig..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •