Måling/desperat/subtilpasning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måling/desperat/subtilpasning

Sitter med litt overflod av utstyr nå, og mangler "bare" litt veiledning til å få brukt det!!

Har en Behringer ECM8000 Målemik
    Behringer 1124 Feedbackdestroyer/EQ
    2 stk tc9 15" subber
    LAB200c PA forsterker
    Rotel rsp 1068 forforsterker
    Pc med lydkort
    Noen nad 216
    BEL 2.5

Og får ikke dette til å spille bra i lag.
    Har brukt hele dagen til å forsøke og sette opp 1124´en og funnet ut hvordan den virker, men det låter ikke bra selv om jeg får ca fine målekurver ved hjelp av punktmåling på ca 20 frekvenser fra 12 til 160Hz.
    Noen gode tips mottar jeg med stor glede.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antakelig må du prøve med radikal omplassering av suben. Prøv for eksempel å få den opp fra gulvet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør gjerne nærfeltsmålinger og lyttepossisjonsmålinger og sammenlikn disse for å se hvordan rommet påvirker de ulike plasseringene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subplassering

Subbene er plassert mellom senter og hver sin høyre/venstre surround høyttaler. Men det er såpass liten plass at jeg orker ikke flytte de i dag, er jo svære de beista. Så det er 1 time og 2 med ommøblering å flytte de frem til fronthøyttalerne.Altså mellom fronthøyttalere og vegger. Hvis jeg skal ha flere plasseringsmuligheter så må jeg enten kaste ut so**** eller henge de i taket over bordet eller noe sånn...Altlå litt for lite muligheter.Her er en kurve fra før jeg har justert BFD´en. http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=6100
    Og en fra etter justering
    den gule kurven var så langt jeg kom med 7 bånd før jeg måtte gjøre andre ting.Kan jo ikkje bare ha d kjekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små traller med hjul på til subbene er kjekt

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hjul

Hjelper fint lite med hjul når man trenger vinger.
    Men tok nå eit lite nattprosjekt, så får eg måla litt i mårå.
    Så nå er vertfall subbene litt ommøblert inni hjørner for å ver sikker på eg blåse trommehinnene snart.
    Har prøvd meg litt frem med RoomEqWizard og ETF5 men kom nå ikkje særlig langt med det. Og nå e det jo litt upopulært med subtester på denne tida, når andre sover. Så eg får vel ta kvelden eg oxo.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har en del å si hvilken retning elementene peker også. Du bør derfor prøve deg frem med å snu på kassene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

element forskjell ?

Subbene er plassert i hvert sitt hjørne bak, pekende mot lytteposisjon. Deretter målte jeg kurvene med en og en sub tilkoplet, og det er ganske stor forskjell. Har dette med miljøet rundt i rommet eller er det litt forskjell på elementene(som begge er soundsplinter 15" 2ohm DVC)Plasseringen på de er veldig symetrisk.Kurvene er venstre og høyre Sub. Kjører litt høyt volum for å få med litt romklang..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resultater

Her er resultatene av dagens innsats. Jeg har endret måleverdiene i det originale skjemaet, til frekvenser som kan justeres med Behringer 1124´en. Slik at det oppstår minst mulig peaker mellom målingene.Dette gjorde det litt enklere å justere på BFD´en og få det resultatet jeg ønsket.
    Jeg har også forandret litt slik at jeg setter opp en egen Eq til hver av de to subbene. For når jeg målte de hver for seg selv så trodde jeg det ville vært ganske likt. Men det var det ikke.De er plassert symmetrisk i hver sitt hjørne bak i rommet.

Turkis = Venstre sub før justering
    Blå = Høyre sub før justering
    Hvit = Høyre sub etter justering
    Gul = Venstre sub etter justering

Venstre/gul sub er ikke komplett justert enda.

Ser dette noenlunde OK ut ?
    Skal teste med en del kjent musikk i morra når jeg har fått justert ferdig begge subbene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Total waste of time

Etter 5-6 timer i dag også med justering og testing har jeg i dag kobla ut behringeren , og da er lyden mye bedre. Så jeg kan gjerne ha noen skakke kurver som vandrer fra 80-114 Db mellom 20 og 80Hz. Bare det høres bra ut. Etter hva jeg leste skrevet av andre her var det vanligvis positivt med ca 10Db fall fra 20 til 80Hz. Har prøvd å dempe de høye frekvensene slik at kurva ble fin, og det var liten suksess. Prøvde også å øke de lave frekvensene , men også det uten suksess. Ved økning lot jeg lave frekvenser være i fred for ikke å blåse elementene igjen(Noe som det skal temmelig mye til for å klare).
    Så na har jeg hørt på så mye dårlig lyd via Eq´en at jeg er lykkelig tilbake i utgangspunktet. Er det noen stolte haugesundere som tror de kan gjøre underverker med Behringeren så er dere velkommen til å prøve. Jeg har aldri vært interessert i å spille flott og nydelig, bare jeg kan spille HØYT og det høres bra ut så er jeg godt fornøyd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du sikkert bor et steinkast fra svigers kan det hende jeg foreslår å stikke innom deg en gang, men resultater vet jeg ikke om jeg tør love

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •