Stativer, spikes og mulige alternativer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativer, spikes og mulige alternativer

Siden jeg har lansert tråden med forgangne tweaking-myter, vil noen kanskje tro at jeg ikke tror på tweaks i det hele tatt. Derfor vil jeg gjerne ta med det "tweaket" som kanskje er det mest allment aksepterte, nemlig å isolere høyttaleren best mulig mekanisk fra resten av rommet.

Etter min mening er spikes kanskje det beste tweaket man kan gjøre. Uten spikes eller lignende vil selv den beste høyttaler kunne låte ullent og upresis. :shock:

I mine ører har presisjon alltid vært viktigere enn dyp og kraftig bass. Mine første høyttalere var faktisk et par rimelige Dali 2a. De var i motsetning til etterfølgerne 2b og 2002 (som var bassreflekskonstruksjoner) en lukket konstruksjon med høy presisjon. Den litt tilbaketrukne diskanten kompenserte etter min mening den ofte litt spisse diskanten fra tidlige CD-spillere.

Disse plasserte jeg på stativer. Så til tweaket: Under stativene prøvde jeg først spikes. Disse la jeg mynter under for å skåne underlaget. Tilsvarende hadde jeg spikes mot høyttalerne på toppen også. Lyden ble glimrende, klart det, men det var pes å flytte på høyttalerne, og noen ganger ble de veltet ned fra stativene. Så her kommer mitt fattigmannstweak:

1. Jeg erstattet spikes mot gulvet med små møbelknotter. Med spikes mellom høyttaler og stativ ble det ingen forskjell i lyd så langt. Nå ble det langt enklere å flytte på høyttalerne (som ofte ble skjøvet inn mot veggen i det daglige, men flyttet ut i rommet ved seriøs lytting)

2. Jeg byttet (etter tips) ut spikes i topp med fire "kuler" av kitt av samme type som man henger plakater på vegger med. Disse ble trykket relativt flate av tyngden på høyttaleren, og høyttaleren festet seg mot stativet. Dermed veltet den ikke så lett. Men hvordan ble lyden? Slett ikke dårligere, viste det seg. Nå er ikke de omtalte høyttalerne så bassterke, men kittet viste seg å ha en lydisolerende evne som etter mine ører tilsvarte bruk av spikes.

Så konklusjonen er at man kan få tilfredstillende isolering av stativhøyttalere fra gulvet uten bruk av skarpe spikes. Tror ikke dette vil fungere med gulvstående høyttalere, men stativer har faktisk fordelen av å isolere BÅDE i bunn og på topp.

Noen andre som har gode tweaking-alternativer til spikes?

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei roffe....det virker som du har mye peilig på lyd osv...Trenger tips når det gjelder subben min. Bilde av den kan du se fra denne linken http://avforum.no/forum/download.php?id=254 Det jeg trenger å vite er om lyden blir bedre med spikes under føttene på denne? Og kan det også redusere støyet som naboen får inn til seg? Til opplysning så er selve basselementet (hvis det er det det heter da) vendt ned mot gulvet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilfeldig utvalg av dempeføtter som er snille mot underlaget

Sitat Opprinnelig postet av runar
    hei roffe....det virker som du har mye peilig på lyd osv...Trenger tips når det gjelder subben min. Bilde av den kan du se fra denne linken http://avforum.no/forum/download.php?id=254 Det jeg trenger å vite er om lyden blir bedre med spikes under føttene på denne? Og kan det også redusere støyet som naboen får inn til seg? Til opplysning så er selve basselementet (hvis det er det det heter da) vendt ned mot gulvet.
    Takk for tilliten! Det er nok flere her på forumet med både mer kunnskap og høyere standard til lyd enn det jeg har, men jeg forsøker likevel å svare:

Det ser av bildet ut som om du har plastbein ned mot hardt gulv. Her vil det hjelpe med spikes eller lignende, men man ønsker jo ikke å sette merker. Bedre isolering mellom gulv og subwoofer vil gi mer presis bass, siden gulv og vegger i mindre grad "spiller med".

Her er noen forslag:
    Dali høyttalerspikes - det følger med beskyttelse mot underlaget.
    Soundcare superspikes - inkapslede spikes
    Tema Isolator - dempeføtter.
    Holfi SB-XL-Feet - dempeføtter

Det finnes tilsvarende produkter fra andre leverandører, så du bør finne ut selv hva som passer for deg. Sjekk også tråden Tweaking av hifi/surround anlegg. Dine tips? hvor det står mer om dette i det første innlegget.

Når det gjelder naboen din, vil det nok ikke bli lydløst, spesielt ikke hvis han bor under deg og du har nedadrettet sub... :shock: Men det er klart det vil hjelpe noe...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje det er snakk om treføtter, uten at jeg vet det helt sikkert. Men jeg regner med at spikes fremdeles er tingen å bruke. Naboen bor heldigvis ikke under oss (bor i rekkehus) . Det jeg håper å unngå er eventuelle plagsomme vibrasjoner inn til naboen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje det er snakk om treføtter, uten at jeg vet det helt sikkert. Men jeg regner med at spikes fremdeles er tingen å bruke. Naboen bor heldigvis ikke under oss (bor i rekkehus) . Det jeg håper å unngå er eventuelle plagsomme vibrasjoner inn til naboen.
    OK. Forslagene mine er hentet ut fra den forutsetning at plast er vanskelig å skru i. Derfor dempeføtter eller "klebe"-spikes. Ulempen med klebe-løsninger er jo at limet vil kunne svekkes over tid.
    Hvis det viser seg at du har treføtter vil jeg nok anbefale Soundcare-løsningen med innskruing. Innkapslede spikes gjør at du flytter med beskyttelsesplaten, slik at du garantert ikke får merker i gulvet. Jeg har også en tanke mer tro på spikes enn de andre løsningene (men har egentlig ikke sett noen shoot-out på dette, og min egen erfaring med kitt tilsier at dempeføtter også kan gi svært god isolasjon fra underlaget).

Valget er ditt! :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har liggende noen klebe-spikes med gulvbeskyttelse liggende som jeg tror jeg kan bruke. Subben blir 100% stasjonær, så jeg regner med at limet under spikes'ene holder seg godt. Det der med kitt høres artig ut, men jeg tror også spikes er bedre. Skal hjem å få dem på rett etter jobb

Og roffe...du må se å skaffe deg en projektor snart!!

En ting til. Har du peiling på bilstereo? Jeg vet jeg er litt på kanten av hva man diskuterer i dette forumet, men har du noen tro på at jeg kan bruke den gamle subben min (den som står til venstre for den nye subben på bilet) i bilen min? Trenger jeg ekstra forsterker i så fall? Jeg vet ikke hvor stor den gamle subben er, kanskje rundt 6''. Tenkte jeg skulle råne opp bil #2 til min kones store ergrelse :twisted:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der med kitt høres artig ut, men jeg tror også spikes er bedre. Skal hjem å få dem på rett etter jobb
    Støtter det. Kittet setter faktisk bittelittegranne merker som riktignok kan vaskes bort. Det egner seg nok best mellom høyttaler og stativ evt. hylle for dem som liker denslags. Gå for spikes du!
    Og roffe...du må se å skaffe deg en projektor snart!!
    Jada, jada. Jeg har dessverre begrenset budsjett, så prosjektor må vente litt. Det er også besnærende med den nye generasjonen prosjektorer med lens shift som gjør digital keystone-justering unødvendig. Jeg kommer nok til å vente... :?
    En ting til. Har du peiling på bilstereo?
    Her er svaret nei i den forstand at jeg aldri har satt opp et høykvalitets bilstereoanlegg. Jeg ser på bilen som et suboptimalt miljø i forhold til god lyd. Både romakustikken, støy fra vei og motor, vibrasjoner i bilen og mangelen på kontrollerbare høyttalervolumer gjør dette til et vanskelig problem. Det er ofte stor forskjell på høy lyd og bra lyd i bil.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for mange gode svar roffe!!!

Jeg skal prøve å finne et egnet sted i dette forumet for å poste mitt spørsmål angående subben i bilen.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en sub har jeg hørt dempeføtter ofte gir best resultat.aldri prøvd selv, men. Holfi får du i pakker på 8 stk, og da har du muligheten til å legge de dobbelt. en sub vibrerer jo veldig mye, og mange på står spikes ikke gjør seg til sub, fordi resonansen KAN øke. vet ikke helt om det stemmer, men ihvertfall er ikke det mulig med dempeføtter.

Roffe: ang valg av spikes kontra dempeføtter, hva mener du om hva man bør velge utfra underlaget? stein, parkett o.s.v.? har steingulv her hos meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Hadde før Soundcare spikes under subben,men var ikke helt fornøyd.
    Skiftet til Holfi XL-Feet og oppnådde en strammere og mer kontrolert
    bass.Subjektivt høres det ut som den spiller dypere også,kanskje fordi
    det ble renset opp i lyden.Har betonggulv og bruker doble føtter.Har
    også Holfi føtter under receiveren fordi den står på gulvet.Er mest for å isolere den og heve den litt,vet ikke om det har noen hørbar efffekt. :lol:

AE

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg så nettopp at subben min har en slags gummisåle på 4-5mm under hver av føttene. Lurer på om dette er noe slags dempeføtter?

Subben min er en aktiv atomic A-10.2 fra Eltrax. Noen som har hørt om denne?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle spørsmålene. Jeg har dessverre ikke erfaring hverken med Holfi dempeføtter eller Soundcare spikes. Heller ikke med ulike underlag i den forstand at jeg kan skille hva som er best lydmessig. Jeg er heller ikke High-End purist, så jeg skiller nok ikke så mye på hva som er best av de ulike løsningene jeg har skissert. Men jeg hører forskjell på høyttaler uten isolering fra underlaget kontra en med isolasjon (spikes/dempeføtter).
    Det er nesten som å løfte et teppe vekk fra høyttaleren.

Burre: Når det gjelder steingulv tror jeg både spikes og dempeføtter vil fungere, men hvis underlaget er hardt og ujevnt kan det være vanskelig å holde spikes riktig justert i forhold til underlaget. Jeg ville nok gått for dempeføtter mot steingulv som f.eks. skifer. Men det er kun ut fra det praktiske, ikke fordi jeg har noen lytteerfaring med de ulike alternativene.

runar: Vil tro at "gummisålen" fungerer omtrent like godt som møbelknotter, altså bedre enn harde flater direkte mot hverandre, men dårligere enn gode dempeføtter eller spikes. Eneste muligheten er å prøve... :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    angående dempeføtter....Vil disse passe under føttene jeg allerede har på subben min? hvor mye koster slike føtter?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •