Litt om aktiv sub og brumme/dure lyd/innstilling av sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt om aktiv sub og brumme/dure lyd/innstilling av sub

Noen som opplever at den aktive subben dere har brummer litt eller durer når den står på.
    Høres ikke godt , men veldig iriterende når man lytter og det er et rolig stykke i en film.
    Dette kan jo kanskje være forstyrrelse fra 220 volt da, eller hjemmekino forst.
    Lyden blir forverret jo høyere jeg stiller bassen på volum på kasse.
    Stiller derfor forst min så¨høyt jeg kan på basskanalen som går jun til bass, for så å kjøre bassvolumet på kasse så lavt som mulig.

Noen ssom har synspungter på dette?

Hva stiller man en sub etter volumet på subben eller sub inst på hjemmekino forst?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Litt om aktiv sub og brumme/dure lyd/innstilling av sub

Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Lyden blir forverret jo høyere jeg stiller bassen på volum på kasse.
    Stiller derfor forst min så¨høyt jeg kan på basskanalen som går jun til bass, for så å kjøre bassvolumet på kasse så lavt som mulig.

Noen ssom har synspungter på dette?
    Dette høres ut som nettstøy (220V/50Hz) nettspenning. Bruker du Y-ledd på subwooferens phono-plugger? Hvis du bruker bare den ene av to phono-innganger bak på subben vil den som ikke er tilkoblet kunne fungere som en antenne som plukker opp støy, blant annet nettstøy fra 220V-kablene. Hvis du allerede har et Y-ledd kan det være dårlig skjerming av kabelen fra forsterker til subwoofer.

Det finnes flere muligheter også, men avventer først svar på om du har koblet til begge phono-inngangene på subben... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo bare dra ut phonopluggene, for å sjekke om det brummer da også. Det tenker jeg det gjør, har selv brumming..

greigutt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min forrige sub (Jmlab Cobalt Cobalt SW 27 A) hadde en fryktelig during som forandret seg/ ble borte når jeg leet på kontakten til signal-kabelen.
    Ettersom subwooferen har egen 5.1 inngang brukte jeg ikke y-ledd på Monsterkabelen. Trolig var årsaken en dårlig loddet rca-kontakt på subwooferen, jeg sier trolig fordi jeg byttet subwooferen inn i en nyere modell før jeg fikk sjekket..

Signalkabelen kan også være problemet, tenker da på skjermingen på kabelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av inngangene heter x over , den andre sub inn.
    Var helt sikker på at jeg skulle bare bruke sub inn jeg , men har jo prøvet y leddet som fulgte med den dyre monster kabelen uten at dette hjalp.
    Har splittet signal fra strøm i dag også , men ingen løsning.
    Er ikke mye brumming da...hører det kun i visse steder av stuen

Hva stiller dere på av volum i første omgang da.
    Bruker dere sub justeringen lavt eller høyt fra hjemmekino forsterkeren og hva gjør dere men volum kontrollen til subben.
    har den på 3/4 av styrken jeg og litt + på justering av forsterker.

Setter jeg lyden for mye opp på subjustering på forsterkeren blir bassen veldig ømfintlig og tar med seg mye pusting fra for eksempel nrk og tv2 nyheter
    Guffer jeg heller litt opp på den aktive subben skjer ikke dette , men det genererer mere støy jo høyerer jeg har subben.

Har en mirage 12" eller Energy 12" om du vil

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Guffer jeg heller litt opp på den aktive subben skjer ikke dette , men det genererer mere støy jo høyerer jeg har subben.
    Har en mirage 12" eller Energy 12" om du vil
    OK. Siden vi har eliminert de verste oppkoblingsfeilene, vil jeg tro at det hele ikke er kabelrelatert. Det vil si at støyen kommer inn enten i forsterkeren eller i subben. Hvis du kobler fra alle phono-kabler på subben, får du fortsatt støy da? I så fall er jeg redd det er subwooferen som er dårlig skjermet internt, og som dermed plukker opp brum i forforsterkerens inngangstrinn. Har du mulighet, så forsøk å få lånt en annen subwoofer eller forsterker og forsøk å bytte ut en og en komponent.

Generelt kan jeg også si at brum-støy er et problem som har eksistert så lenge vi har hatt audio-komponenter tilkoblet vekselstrøm. Det er dessverre et vanskelig problem å bli kvitt uten å bytte ut dårlig designede komponenter med bedre (som ofte også er dyrere).

Lykke til i din videre kamp mot brum!

PS. En siste kablingsgreie før du kjøper nye komponenter: Har du koblet Monster-subkabelen i riktig retning? Tror det har noe med hvilken ende av kabelen som har skjermen tilnyttet jord. Dette er også viktig for skjermingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at det er min 5 år gamle Denon dolbydigital forsterker som lager støy ut i alle kanaler, Men selvsagt vil det høres best i en sub i å med at den er stilt så lavt i frekvens.

Kjøpte denne forsterkereren med en gang det kom forsterkere med dolby digital så den er nok uansett klar for utskifting.

Takk for alle svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •