RadioShack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Tråd: RadioShack

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RadioShack

Hei!
    Jeg har kjøpt meg en RadioShack lydmåler, og stilte inn høytalerene med denne. Men når eg skal stille inn sub`ene så hopper den veldig opp og ned på displayet. Er det noen som har et tips om hvordan jeg da skal lese dette av? Har forøvrig aldri klart å få disse til å spille skikkelig heller. Det er en Dali SWA-12 og en Cerwin Vega LW-15X. Dali spiller mye bedre enn Cerwin Vega, men de skal kunne gi mye mer. Er det noen generelle tips om innstillinger noen av dere kunne hjulpet meg med?

På forhånd Takk

Mvh. Stein

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: RadioShack

Sitat Opprinnelig postet av Stein
    Hei!
    Jeg har kjøpt meg en RadioShack lydmåler, og stilte inn høytalerene med denne. Men når eg skal stille inn sub`ene så hopper den veldig opp og ned på displayet. Er det noen som har et tips om hvordan jeg da skal lese dette av? Har forøvrig aldri klart å få disse til å spille skikkelig heller. Det er en Dali SWA-12 og en Cerwin Vega LW-15X. Dali spiller mye bedre enn Cerwin Vega, men de skal kunne gi mye mer. Er det noen generelle tips om innstillinger noen av dere kunne hjulpet meg med?

På forhånd Takk

Mvh. Stein
    Gitt at de to subbene faktisk forsøker å gjengi det samme signalet, høres dette veldig ut som interferensproblematikk. Kort fortalt går det ut på at lydbølgene som er like fra to ulike kilder på forkjellig sted i rommet på et gitt målested vil kunne kansellere hverandre ut ved noen frekvenser, mens man kan få dobling av lydnivået ved andre frekvenser. Dette er svært ødeleggende for lineariteten i lydbildet.

Hvis dette er tilfellet vil jeg si at du har et plasseringsproblem. Hvis du får tak i en signalgenerator (finnes som software bl.a. til PC'er) eller en test-CD/DVD med sinus-sveip fra 20-120Hz vil du kunne høre dette ved at du i lytteposisjon vil høre noen frekvenser godt, mens andre er borte i sveipet. Forsøk å få satt opp en lydkilde med et repeterende sinussveip og endre posisjonene til subwooferne i rommet til det høres/måles noenlunde lineært.

Lykke til!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat det samme problemet når jeg skal justere subben min, selv om jeg bare har én.

Plassering av subbene ved hjelp av en sinusbølge er definitivt viktig. Jeg merket enorm forskjell på lyden ved å flytte subben fra et sted til et annet. Man anbefaler jo gjerne å plassere subben i lytteposisjonen og se mentalt forstyrret ut mens man kravler rundt på gulvet for å høre hvor det låter best.

Jeg tror også en mulig grunn kan være lydmålerens evne til å måle nøyaktig ved lave frekvenser. Dette er min egen teori (og kan selvsagt være helt gal), men man må huske på at dette er en billig-lydmåler til ca 250 kr (selv om den selges til BLODpris i Norge). Den de har på Clas Ohlson til samme pris, f.eks., er 3 ganger dyrere enn Radio Shack-måleren i USA. Har ikke prøvd denne, men tenkte kanskje å gjøre det siden de har 30 dagers returrett.

Til slutt, husk endelig på å sette lydmåleren til "slow"!

-Audun

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen jeg stiller inn sub`ene hver for seg. Hvordan stiller man inn frekvens innstillingene bakpå da? Får det rett og slett ikke til å stemme.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stein
    Jamen jeg stiller inn sub`ene hver for seg. Hvordan stiller man inn frekvens innstillingene bakpå da? Får det rett og slett ikke til å stemme.
    Forsøk først å plassere begge subbene nøyaktig like langt fra lytteposisjonen (gjerne ved siden av hverandre i front). Da skal du ikke få så store interferensproblemer. Forsøk å se om du klarer å justere lyden korrekt da. Går det bra, kan du fortsette med alternative plasseringer. Går det ikke bra, er det ulik faselinearitet i de to subwooferne, alternativt spesielle forhold ved rommets akustikk. Da trenger du eksperthjelp eller å bytte en av subbene så du får to like.

Frekvensen bakpå er ikke den største utfordringen med ditt oppsett med to subwoofere, tro meg. Kan du beskrive hvordan disse subwooferne er plassert i rommet i dag?

Generelt vil jeg også si at med mindre man er profesjonell og kan sine ting er det uansett vanskelig å få et bra kinooppsett med mer enn en god lytteposisjon hvis man gjengir samme lydkanal gjennom flere høyttalere.
    Jeg er av den oppfatning at det enkleste ofte er det beste (REMA-prinsippet). Det er ihvertfall klart at en subwoofer er MYE enklere å plassere optimalt i forhold til lytteposisjon enn to eller flere. Tommelfingerregelen med en høyttaler per kanal er nok det beste.

PS. Pådrar meg sikkert en del kommentarer fra proffene nå.... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å tegne et bilde av rommet. Prøver å legge det med som vedlegg. Det gikk ikke. Rommet er nesten firkantet, men litt L-formet. Sitte posisjonen er i ene enden av L`en, mens oppsettet foran meg er (fra venstre): Dali SWA-12, Dali 8008, TV, Cerwin Vega LW-15X, Dali 8008. Bak kanalene (Dali 104) er plassert ved siden av sofaen. (Gjerne en dum plassering. Ble veldig dårlig forklart, men klarte ikke lage link til bilde siden det ligger på min maskin.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fysj, bare en høyttaler pr kanal. Bare for pyser.

Men forskjell i fase er et svært vanskelig problem når man benytter seg av ulike høyttalere som spiller samme signal. Det er generelt ikke å anbefale. Det kan fort bli umulig å få et bra resultat. Synderen i dette tilfellet er nok CVen som visstnok skal ha en løpetid som ligner på de norske fjell og daler.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å trekk høyttalerne lenger ut fra vegger (både bak og sidevegger!), og ikke ha lytteposisjon inntil veggen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stein hva har du satt innstillingene til Radioschack'en på?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstillingene er 80 dB, Weighting: C, Response: Slow.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig det, men jeg mener du skal bruke 75 dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med det? Skal den stå på 80 eller 70dB?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan du lure på, jeg lurer nesten på det selv

Ble visst noe rot i hodet mitt. Jeg mente at jeg hadde lest en plass at lydnivået skal justeres opp til 75dB, men det vet du sikkert.

Iføge bruksanvisningen skal du sette Radioshack'en på 70dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Skal prøve det. Takk for hjelpen ihvertfall.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Måling av dB via mic og Soundforge

Heisann!

Jeg har lest en det dere har skrevet om måling av hver enkelt kanal for å få riktig nivå på hver kanal. Dere anbefaler Radiosack og Clas Olsson har jo også en dB-måler. Da jeg er temmelig blakk for øyeblikket, klødde jeg meg litt i hodet og fant ut noe! Jeg har Soundforge liggende på pc´en den tiden jeg mastra mixtapes fra min tid som DJ. (Se forøvrig www.djprototype.com om du er interessert!). Dette er jo et proffprogram når det gjelder lyd. Har funnet noe i det som heter "spectrum analyser". Er dette riktig å bruke for å finne gjennomsnitt av dB? Med soundforge tenkte jeg å plassere micen fra pc´en i lytteposisjon, og ta opp ca 10 sekunder med samme signal (enten test tone fra reciever eller Calibrator) og lagre alt som front left, front right, center, surround right osv. Har da tenkt å ta utgangspunktet i den første kanalen og la denne bli referanse for dB for de andre. Slik at alle spiller like høyt. Skal teste dette ut i morgen. Samboeren min har lagt seg nå, så tror hun blir litt gretten om jeg kjører testtone på full guffe! :lol:

Begynner på jobb klokka 12:00 så da får jeg testet dette ut. Kom gjerne med innspill om det er en bedre måte å måle på via soundforge. Fant ikke noe ren del som f.eks "dB record". Noen andre forslag?

Robert

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo ProtoType og andre..
    Jeg lasta ned et program fra download.com (30 dager), husker ikke hvilket i farten, som var et rimelig profft program for å analysere lyd.
    Det var flere tilsvarende der.
    Poenget var i hvert fall:
    Brukte ikke noen opptak eller beregninger, men gikk inn i setup for å kalibrere mikrofonen. Der var det tilfeldigvis et dB-meter, som krøp opp og ned i realtime. Brukte C-wheight, og kjørte testtonen fra forsterkeren på hver høyttaler, og justerte slik at alle ga like stort utslag.
    Om det ikke er akkurat 75dB, så er poenget i hvert fall at det blir likt.
    (Man vet jo ikke forsterkningsfaktorer til lydkort, mikrofon osv., så man skal jo helst kalibrere micen ved hjelp av lydtrykksmåler, men så lenge man kun skal sørge for at volumet på alle høyttalere er likt så trengs ikke det).
    Ellers så virket det heller dårlig på subben av uvisst årsak. Kanskje mikrofon (som er beregnet på stemmer) ikke gikk langt nok ned i frekvens, hva vet jeg...
    Skal nå allikevel låne meg en lydtrykksmåler fra skolen og installere winMLS og gjøre noen skikkelige analyser etter hvert....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub er litt vanskelig å få helt rett volum på da en kan få ganske store utslag bare ved å flytte db måleren noen cm.Utifra enkelte tester (deriblant på a/v essentials)så skal en bevege db måleren fra side til side fra lytteposisjon,for så å ta et gjennomsnitts mål på de forskjellige stedene.Er vel ikke helt 100% rett ut i fra denne måten men en bør komme ganske nær.Dette er ved bruk av radioshack dbmåler.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bruk av Radioshack skal man øke nivået på subben med 4db for å kompansere for frekvensfølsomheten.

Poenget er å justere nivået ved det normale lyttenivå, dvs ca 85db for de aller fleste.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Hallo ProtoType og andre..
    Jeg lasta ned et program fra download.com (30 dager), husker ikke hvilket i farten, som var et rimelig profft program for å analysere lyd.
    Det var flere tilsvarende der.
    Poenget var i hvert fall:
    Brukte ikke noen opptak eller beregninger, men gikk inn i setup for å kalibrere mikrofonen. Der var det tilfeldigvis et dB-meter, som krøp opp og ned i realtime. Brukte C-wheight, og kjørte testtonen fra forsterkeren på hver høyttaler, og justerte slik at alle ga like stort utslag.
    Om det ikke er akkurat 75dB, så er poenget i hvert fall at det blir likt.
    Nå har jeg leita rundt på www.download.com uten hell...finner ikke programmet du brukte! Kan du finne linken igjen tror du? Fant en haug med andre program, men uten dB måler. Kun frekvensanalyser osv.

Robert

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lille fordelen med å få justert til nøyaktig 75 dB (eller 85 dB, det kommer vel an på receiveren, på min skal det ihvertfall være 75) er at man da merker seg hva volum er stilt inn på når testtonene er 75 dB. Dette er da referanselydnivå, dvs. det lydnivå filmen er ment å spilles på, og det den spilles på på kino.

Det blir uansett ikke helt nøyaktig pga at ulike DVD'er varierer litt på volum, bortsett fra THX-DVD'er med Optimode som har egne testtoner.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •