Korleis balansere volumet på eit 5.1-oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Korleis balansere volumet på eit 5.1-oppsett?

Hei til alle her på AVforum.no!

Eg har eit
    Creative Cambridge Megaworks 550 5.1, som eg bruker saman med Audigy 2 på PC-en min. Ikkje heilt i klasse med det dei fleste her inne har, men det har eg altså. Eg veit ikkje så mykje om høgtalarar og HiFi, men eg er svært interessert i å få best mogleg lyd. Problemet mitt er at eg synest volumet svingar altfor mykje frå høgt til lågt, og eg greier ikkje å få det slik eg vil ha det. Eg opplever at eg må skru lyden opp og ned når det t.d. vekslast mellom rolege og meir dramatiske sekvensar på film. Lenge har eg eksperimentert med innstillingar, men nå trur eg at eg kunne trenge litt proffare råd. Kva kan eg gjere for å få volumet til å halde seg mest mogleg stabilt?

På førehand takk for alle svar.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få rett innstilling må du ha en dB-måler. Med den kan du justere hver enkelt kanal så nivået er likt på alle fem. Start med venstre foran og skru lyden til måleren viser ca 75dB. Deretter er det å justere alle til 75dB.
    Nivået vil svinge litt under en film. Det er bare slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Får prøve å skaffe ein slik. Nokon som kan anbefale ein god, som heller ikkje kostar skjorta eller andre klesplagg?

Forstår at volumet svingar naturleg, men når eg ser film på TV-en eller speler musikk i ein vanleg CD-spelar, er ikkje dette eit problem i det heile. Noko seier meg at høgtalarane mine rett og slett er feil plassert og/eller innstilt.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste (meg inkludert) bruker Radioshack sin digitale. Den koster 700kr og du synes kanskje det er litt mye for å kalibrere et såpass billig sett som du har ,men jeg kan love deg at dbmåleren kommer til nytte flere steder. Du får den her: http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=408

Jeg bor i Bergen og jeg tok med meg den rundt og målte hvor høyt snakket.. Jeg viste resultatet og sa hvor høyt de snakket.. Etterhvert så kunne jeg gå rundt uten å høre på folk skrike og skråle så høyt rundt meg.. Også hvis du har en i familien som prater veldig høyt kan du rette dbmåleren mot det familiemedlemmet også kan du avbryte samtalen og si "ikke snakk så høyt! Du pratet med 85db! Spiller jeg såpass høy musikk så kommer du klagende med en gang! Demp deg eller så må du nok bare tolerere at jeg spiller høy musikk"

Det fungerer faktisk

Men fra spøk til alvor. Jeg har kalibrert oppsettet mitt ,men jeg fikk ikke kalibrert subben. Det ble liksom alt for lite bass når jeg kalibrerte den riktig så jeg har stilt subben manuelt etter å ha sett flere filmer hvor jeg har justert fjernkontrollen.

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror problemet ditt er at du får mer dynamikk fra anlegget ditt enn det du ønsker. På NADen min har jeg en innstilling som heter "dynamic range", denne gjør at forskjellen på høy og lav lyd minsker. Siden du bruker PCen til å spille av filmer, kan du laste ned filtere som reduserer dynamikken. F.eks:

- TFM audio filter: http://www.doom9.org/Soft21/Audio/audiofil.zip
    - DeDynamic 0.2: http://www.doom9.org/Soft21/Audio/dedynamic02.zip

Håper det fungerer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok inne på noe. I PowerDVD er det ei innstilling som heiter Dynamic Range Compression, og den hjelper ein del. Dessverre verkar ho berre på Dolby Digital-lyd. Prøvde TFM Audio Filter, men anten gjorde det lyden skurrete, eller så hadde det ingen effekt. DeDynamic greidde eg ikkje å installere.

Elles kunne eg òg hatt bruk for metodar som motverkar resonanstrøbbel med bassen. Noen?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tåa
    Du er nok inne på noe. I PowerDVD er det ei innstilling som heiter Dynamic Range Compression, og den hjelper ein del. Dessverre verkar ho berre på Dolby Digital-lyd. Prøvde TFM Audio Filter, men anten gjorde det lyden skurrete, eller så hadde det ingen effekt. DeDynamic greidde eg ikkje å installere.

Elles kunne eg òg hatt bruk for metodar som motverkar resonanstrøbbel med bassen. Noen?
    Problemet med at høy lyd er for høy og lav lyd for lav justeres gjerne med såkalt komprimering (Compression), som allerede er påpekt. Man kan også oppnå en del ved å skru opp noe på senterkanalen i forhold til de andre kanalene, slik at dialog trer sterkere fram i lydbildet, og justere ned det generelle volumet.

Når det gjelder nivåkalibrering er RadioShack-måler slett ikke dumt. Det er det første man bør gjøre, men med test-tone (pink noise) vil også ørene kunne gjøre en relativt god jobb (jeg klarer å justere det inn til et nivåavvik på +/-2dB med ørene). Riktig nivåkalibrering er et godt utgangspunkt før man justerer til egne preferanser.

Romressonnanser er det VANSKELIG å gjøre mye med prosesseringsmessig. Her gjelder det å plassere lytteposisjon og basskasse riktig i forhold til hverandre og rommet. Det velkjente trikset er:
    1. Plasser basskassen i lytteposisjon (helst i hodehøyde).
    2. Spill et spor med mye bass.
    3. Kryp rundt på gulvet og lytt etter steder hvor bassen høres bra ut. DET er steder for å plassere basskassen optimalt.

Lykke til!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg plasserer subwooferen mitt på gulvet så kan jeg finne ut hvor deg egentlig burde ha den ved å gå rundt med radioshack`en? Vil lyden i et hjørne bli såpass mye høyere selvom subwooferen står midt på gulvet?

Har selv mine 2stk phoboser i hvert hjørne og de gjør seg ganske bra der Har ingen problemer med utfasinger etter at det ble kalibrert.

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke prøvd filterene jeg la ut linkene til, men jeg har brukt "AC3 filter" en del til DivX filmer (decoder AC3/DTS/MPEG1/2 Audio Layer I/II). Den skal i hvert fall ha mulighet for aktivering av Dynamic Range Compression (DRC), og vil da også fungere med andre formater enn Dolby Digital.

AC3 filter: http://www.free-codecs.com/download/AC3_Filter.htm

Angående ressonans, så bruker jeg selv en PC sub (Logitech) til film, og opplever en irriterende forhøying i bassen rundt 40Hz. Det finnes equaliser programmer som gjør at du kan justere volumet på de forskjellige frekvensene. Dermed kan du justere slik at du får en mer linær basskurve. Prøv å søk litt på nettet, så kanskje du finner noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd det der med å skru opp volumet i senterkanalen, men eg synest ikkje fungerer så aldeles knirkefritt. Blir fort problematisk når høglydte effektar spelast av gjennom denne. Basstrikset kjenner eg òg. Eg forsøkte å ta det i bruk, men det er ikkje godt å få flytta på kassa slik ting er nå. Eg kan ikkje flytte PC-en heller, grunna internettilkoplingar og familiære omsyn.

Får ikkje AC3 Filter til å fungere. Kan du forklare korleis eg stiller det inn riktig?

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må spille av en film med AC3, DTS eller MPEG koding, og så justere DRC på AC3 filteret

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte snarare på kva eg må gjere for å kunne bruke programmet. Eg har gjort det du sa, men det hendte ingenting.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt på det der med equalizer-program. Prøvde den i Winamp, og følte at det kunne vere noko å hente her. Eksperimentering hjelper nok, men det tek tid. Lurer på om det finst eit program der ein kan spele av ein lyd ved ein gitt frekvens, slik at eg kan finne ut kvar volumet blir for høgt. Tips?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •