Kalibrering/justering av mitt oppsett....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Kalibrering/justering av mitt oppsett....

Hei alle på AvForum!

Jeg bor i Bergen og som dere vet så har jeg nylig fått et hjemmekinoanlegg. Nå til helgen skal jeg og min bror, så godt vi kan, prøve å plassere, innstallerem kalibrere og justere hele mitt system. Det jeg er redd for er at jeg ikke vil klare å gjøre dette skikkelig. Som sagt har ikke noen av oss mye erfaring med dette.

Det jeg lurte på er om noen her på forumet driver med slik "proffesjonell" eller har god peiling på kalibrering av hjemmekinosystem?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg ikke tør å stole på butikkene i bergen som tilbyr dette, de virker litt lite flink på det området.

Hvis noen har greie på dette (kalibrering) og kunne vært interresert hadde jeg vært takknemlig. Dette gjøres selfølgelig mot penger.

Samtidig er det vel også verdt å spørre om det er like greit å kjøpe en surroundforsterker med romkorreksjon, som f.eks Denon sin AVC-A11XV (den har jo Odessey romkorreksjon, samme som toppmodellen har), eller om dette ikke er nødvendig og det vil være lurere å leie folk. Det er jo tross alt en god prosessor den 1068'en........

Jeg tar imot alle henvendelser, tips/råd og innspill med takk!

Send gjerne PM, svar her, eller send meg mail på: kaimlie@hotmail.com

Med vennligste hilsener

Kai Lie

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Denon AVC-A1XV

Da kan det gjerne være greit å spørre om det kan lønne seg å kjøpe den største surr.forst til Denon framfor det rotel settet jeg har nå og ha alt i en boks? Så er jo da også spørsmålet hvordan Denonen vil klare seg mot Rotel settet lydmessig og mtp krefter.....

Svar tas imot med takk!

Mvh

KML

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg ikke byttet ut Rotel settet mot en Denon. Jeg tror at Rotel'en lydmessig er bedre enn det Denon er (men det er det sikkert ikke alle som er enige med meg i).

Kalibering er ikke så vanskelig. Du kan lese litt om dette ved å søke etter det på nettet. Det viktigste er egentlig høytalerplasseringen og da er det bare å prøve seg fram til en er fornøyd... Stol på egen hørsel, det er det viktigste tipset.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du dvd&hjemmekino fra siste året eller så, så har det vært gode guider der, bl.a. for kalibrering av projektor (med DVE), og for ikke lenge siden oppsett av velodyne dd. Og har du en receiver med autokalibrering så burde dere komme langt i allefall... (Har rotel autokalibrering? hvis ikke må/bør du ha en radioshack etc for å stille inn riktig, Bør vel ha en radioshack uansett for å "kontrollere" resultatet etterpå)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner også en bra guide her på hvordan du kan sette opp en Velodyne DD-sub.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Har du dvd&hjemmekino fra siste året eller så, så har det vært gode guider der, bl.a. for kalibrering av projektor (med DVE), og for ikke lenge siden oppsett av velodyne dd. Og har du en receiver med autokalibrering så burde dere komme langt i allefall... (Har rotel autokalibrering? hvis ikke må/bør du ha en radioshack etc for å stille inn riktig, Bør vel ha en radioshack uansett for å "kontrollere" resultatet etterpå)
    På DVE-dvd'en finnes det også en god del hjelp for å kalibrere lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har polariteten og fasen å si på lyden? Hva er det jeg justerer nå jeg rører dette. Det har jeg aldri skjønt noe av....:S ?? Tar gjerne imot råd og fakta om dette også!

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at jeg nesten ikke merker suben med mindre jeg skrur høyt opp på suben, kan dette med fase og polaritet hjelpe meg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hva har polariteten og fasen å si på lyden? Hva er det jeg justerer nå jeg rører dette. Det har jeg aldri skjønt noe av....:S ?? Tar gjerne imot råd og fakta om dette også!

Mvh
    Forenklet så vil rett og slett elementene bevege seg motsatt! I stedet for å skyve luft så suger den...

Har du to høytalere hvor den ene er rett koplet og den andre feil så vil de på en måte utligne hverandre og lydnivået vil bli veldig lavt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, vil jeg tjene noe på dette hvis jeg har noe bassproblemer med rommet mitt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke subben din men den skal vel være veldig bra?

For at subben skal låte bra er plasseringen viktig, sett subben der hvor du som regel skal sitte, sett på en sang med bra bass og hør etter hvor i rommet bassen høres best ut, der plasserer du subben.

Noen subber trives mye bedre med et y-ledd i signalkabelen. Altså den ene koaxen som kommer fra receiveren deler seg i to stk koax som koples til left + right inngangene på subben.

Du har også en volum instilling på din receiver for signalet til subben, dette kan være stilt for lavt.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fasen på sub feil i forhold til resten, så vil du miste veldig mye bass! Bruk en radioshack og prøv hvilken fasestilling som gir mest lyd...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en radioshack liggende som du godt kan låne ,men jeg kommer ikke hjem før på tirsdag (12.). Når jeg har hatt lite bass har jeg plassert subwooferen i et hjørne og sakte justert fasen på subwooferen helt til jeg fikk maksimalt volum. Kanskje ikke så veldig avansert ,men det hjalp en god del.

Samt også at jeg satt høytalerne til small siden det subben da fikk lov å jobbe mye mer uten at det kom innblanding fra noen andre høytalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •