Lydtrykksmåler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydtrykksmåler

Er det noen her som kan hjelpe meg med å skaffe en skikkelig lydtrykksmåler? Jeg er ikke interessert i noe Radioshack greier som stopper på 126db. Men noe som går høyere enn det. Men selvfølgelig, den trenger ikke å gå til 150 heller...!

Noen som vet hvordan det går an å skaffe slike?

Tar i mot alle svar

mvh Fabian

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som vet noe om dette?? Jeg fikk tak en Nokia mobil som var broren min sin... hehe, den er sikkert ikke så nøyaktig, og går bare til 115 db, Var ikke akkuratt en utfordring for meg å nå det selv i sitte possisjon, ca 4m unna.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg kan hjelpe deg med spørsmålet ditt, men jeg ble litt nysgjerrig på hva du skal med en måler som går så høyt?
    Vi som bruker
    lydtrykksmålere gjør det primært for å balansere ut anlegget, og målingene skjer som regel rundt 75dB eller i det sjiktet.

Hvis du kun skal bruke den til å måle harryfaktoren (les: mye dB), så er både frisyre og tapet gode indikatorer.
    Håret står vel rett bakover ved omtrent 136.8 dB, og tapetet ruller av veggene omkring 147 dB. :lol:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... godt svar... Jeg har lyst på en måler som jeg kan ha til å måle max db på anlegg. Ikke bare mitt men også venner av meg som har skikkelig med bilstereo. Og de er interessert til å finne ut hvor høyt det spiller.. Derfor er jeg interessert i en DB måler som går litt høyere enn 126 db.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes det ikke lydtrykksmålere som måler mer enn 126db som ikke koster maaaange tusen?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proff lydmåler for kino koster ca 50.000 kr.

Da får du nøyaktig lyd i A og C veid....

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Billig og dårlig

dekk til en radioshack måler og mål differansen på en gitt frekvens, da vil du se forskjellen, på måling før og etter at du pakket radioshack mikrofonen delvis inn. Og da kan du med litt pluss og minus komme frem til hvem som spiller høyest ihvertfall. Og du slipper å kjøpe noen 50 000 .- måler. Det blir nok ikke helt presist, men en bra pekepinn.F.eks før tildekking viser radioshack 120Db når anlegget står på 30(volum). Men når du har pakka den inn med 3 par av svigerfars godt brukte ullsokker og litt dykkertape, så viser måleren 100Db ved volum "30". Da har du en måler som funker passe fint opptil 146Db, altså 20Db høyere.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Jeg skjønner problemet. Likevel MÅ jeg få advare. Radioshack-målerens begrensning er der fordi ingeniørene som har konstruert den sannsynligvis mener at 126dB er mer enn nok for hjemmebruk. Hvorfor mener de det, mon tro? Kan det ha å gjøre med at allerede ved 120dB er det stor fare for hørselen din (det er skadelig allerede fra 85dB, hvis man lytter over tid)? Kan det være like greit at man stopper ved 126dB? Jeg bare lurer. Husk også at under 100Hz måler Radioshack-måleren for lave verdier. Har du en tabell over disse avvikene, så vil du se at f.eks. ved 50-80Hz tilsvarer 126dB faktisk 127.5dB (man legger til 1.5dB på målt verdi), ved 40 Hz legger man til 2.5dB, ved 31.5Hz legger man til 3dB og ved 25Hz legger man til 5dB. Det vil si at man faktisk kan måle 131dB ved 25Hz.

Mulig du trenger noe bedre enn Radioshack, men personlig synes jeg 126dB altså er en sunn grense. Låter det flott og uforvrengt ved 126dB, så holder det i massevis for meg.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BILmåling

Når det er snakk om måling i bil er jo DBdrag i tanken o.l. og man passerer 126Db i en bil lenge før man blir fattig. Men det er svært begrenset med utstyr til å måle til en fornuftig pris . Jeg passerer forresten 126 db hjemme og er fortsatt ikke døv, men så er jo dypbass mye mindre skadelig enn 1500Hz konstant ved mye lavere volum(f.eks 110DB).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Når det er snakk om måling i bil er jo DBdrag i tanken o.l. og man passerer 126Db i en bil lenge før man blir fattig. Men det er svært begrenset med utstyr til å måle til en fornuftig pris . Jeg passerer forresten 126 db hjemme og er fortsatt ikke døv, men så er jo dypbass mye mindre skadelig enn 1500Hz konstant ved mye lavere volum(f.eks 110DB).
    Når du måler 126dB på måleren, svarer det da til et lydtrykk du faktisk lytter til på musikk eller film (snakker da om innstillingen på volumkontrollen)? Hvis ja, så er det bare flaks at du ikke har skadet hørselen. Hvis ikke, så er vel poenget bare å ha et anlegg som kan lage høy lyd, ikke å lytte til den høye lyden. Litt som å ha skøyter i Sahara, men hver mann sin lyst. Har du først dette målet, så burde det vel ikke være umulig å skaffe utstyr som kan måle dette. Søk etter "dB drag measurement" eller lignende på google, så finner du mye. Blant annet denne:
    http://www.dbdragracing.com.au/products.aspx
    Der er det noe utstyr, og hvis jeg ikke tar feil så er det en lydtrykksmåler med 180dB sensor for tilkobling til USB-port for 1300$ (regner med det er australske dollar). Så det burde være mulig å finne utstyr til overkommelig pris, selv om det ikke er like rimelig som en Radioshack.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gufne lydtrykk

CV eksisterer enda og har gjort det lenge, og det må vel være klar nok grunn til at det er mer enn nok folk som liker høy og minimalt kvalitativ lyd. Nei 120Db pluss er selvfølgelig ikke normalt volum for tv titting og andre gleder, men på en sen lørdag, eller for å vise hva sakene duger til så er det jo topp å ha noe å gi litt på med.
    Forresten en link til interesserte. http://avforum.no/forum/showthread.p...ight=challenge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •