Lyddemping av projektor (Sony VPL-CS4)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyddemping av projektor (Sony VPL-CS4)

Projektoren er i utgangspunktet relativt stille. Men man skal allikevel ha volumet litt opp for å ikke høre viftestøyen.

Mitt ønske er å få projektoren nesten helt lydløs. For å få til dette har jeg lagt min projektor inn i et veggskap med glassdører, som er montert mitt på veggen. Jeg har montert en stillegående vifte på baksiden av skapet som blåser luft inn. Dette gjør at skapet innvendig har en temperatur på ca. 35-37 grader. Dette demper lyden ganske mye, men ikke så mye som jeg egentlig ønsket.

Eneste grunnen til at det er vifter i en projektor er, etter som jeg har skjønt, varmen fra lyset. Jeg har derfor prøvd å finne informasjon om lydløs nedkjøling av lys. Det er ikke så lett å finne!

Jeg lurer på om det går an å bruke vannavkjøling eller andre lydløse metoder på slike projektorlamper.

Eller så kan jeg lyddempe ennå mer, med støydempende materialer, men jeg er da redd for varmeutviklingen!

Er det noen som har noen ideer eller erfaringer med lydløs avkjøling av projektorlamper?
    Eller om noen ideer til bedre støydemping, uten høyere varmeutvikling?

Vennlig hilsen LittleZink

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei littlezink og velkommen til AVforum.no!

Du kan nok ikke benytte vannkjøling til en projektorlampe, simpelthen fordi de systemer som i dag finnes, er laget for flate overflater, som en prosessor o.l.

Du kan imidlertid lage deg en såkalt hush-box. Alt en trenger er en boks, og god ventilasjon. Eventuelt bør du også legge inn en større vifte ut mot ventilasjonsanlegget, for å sikre god luftgjennomstrømning.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips:
    En stor vifte bråker mindre enn en liten vifte som flytter like mye luft. Trenger ikke så høyt turtall og lager dermed også en mer behagelig, lavfrekvent støy.

Tor Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene!

Jeg dro innom Clas Ohlson og fant to 80x80 mm vifter. Og koblet opp viftene med en eliminator som kunne regulere volt (3, 4.5, 6, 7.5, 9 og 12 volt). Ved 7,5 volt hørte man de nesten ikke, men de gir nokk med luft.

Nå har jeg erstattet en 50x50 vifte med to 80x80 vifter som kjører på lavere volt (en blåser inn nede, og en blåser ut oppe) i vegghylla mi.

En merkbar forskjell!

Men viftene i selve projektoren har jeg ikke turt å bytte ut, da det allikevel ikke er plass til større vifter. Jeg skal se om jeg finner noen vifter i samme størrelse, som er litt mer stillegående. Man da ryker jo garantien.... kanskje jeg venter 8 måneder til, da går garantien ut allikevel

En annen ting jeg fant ut. Ved å fore ut med 1 mm tykk gummi mellom bakplata på vegghylla og viftene (laget 75 mm rundt hull i en gummimatte), vibrerer ikke viftene mot bakplata heller….

mvh. LittleZink

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig! Vibrasjoner og resonans er en betydelig kilde til støy. Pabst vifter er balanserte og spesielt støyfrie. Pabst vifter og annet støydempeutstyr får du kjøpt på http://www.microplex.no

Tor Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vannkjøling

Har litt erfaring med vannkjøling. Designer og bygger profesjonell kraftelektronikk til industriformål. Vannkjøling fungerer kjempegreit så lenge vannet holder seg der det skal være ;-)

Foreslår å bygge en passende kapsling som er helt tett og som demper lyd godt. Ha litt høyde over prosjektøren slik at det er plass til en brukt radiator fra varmeapparatet på en bil plassert der hvor lufta er varmest. Slike radiatorer er vanligvis utstyrt med bråkete 12V vifte men den kan jo selvsagt byttes.

Ta en slange med kaldt vann fra springen og før vann fra springen til radiatoren. Retur til vasken. Det er veldig lite vann som trengs for å fjerne varmen i boksen. Litt avhengig av hvor kaldt du vil ha det i boksen din.

Dette er en grei løsning i Norge med masse "gratis" vann så lenge du husker å stenge vannet når prosjektøren ikke er i bruk. Du vil etter hvert få litt graps inni radiatoren men hvis du ikke bor en plass hvor det er mye kalk eller annet tøys i vannet så går det år og dag før radiatoren blir tett.

Viktige ting:

1. Ha en ventil som reduserer vanntrykket fra vannkranen fordi bilradiatorer tåler ikke det trykket som er i vanlige vannrør.

2. Du vil få litt kondens på radiatoren. Påse at konsenvannet (og eventuell lekkasje) samles opp og føres ut via slange e.l. til en passende beholder.

3. "Luft" radiatoren! Dvs. påse at radiatoren er helt full av vann, slik at du utnytter kjølekapasiteten fullt ut.

4. Med vanlig vann må du unngå frost. Påse at vannet aldri fryser inni ventiler, slanger, radiatorer etc.

Til slutt: Unngå vann og strøm p
    å samme sted samtidig - det er en dårlig blanding i ethvert hjemmekinoanlegg og ødelegger kretskort etc. Dessuten kan det være farlig!

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Whisperflow

Hei!
    Har en davis x16 som jeg skal bygge en hush box til.
    Fant denne linken:
    http://www.whisperflow.com/

Hva slags temp. er akseptabel inne i en hushbox.( Luften rundt prosjektoren)?

Mvh Ivan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •