Velodyne SMS-1 Skyter de seg selv i foten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velodyne SMS-1 Skyter de seg selv i foten?

Jeg ser Velodyne skal levere romkorreksjonssystemet som sitter i DD-serien i en egen liten boks! SMS-1 skal godsaken hete, men er det noen som har noen som helst aning om hva den kommer til å koste?
    Jeg tipper en pris godt under 10k, ellers kan man jo like gjerne kjøpe Behringer, men blir ikke det å skyte seg selv litt i foten? Da vil jo plutselig all verdens suber kunne integreres like bra som DD-serien, i teorien ihvertfall. Og SVS PC-Ultra pluss SMS-1 burde da ihvertfall på papiret, og om man leser mellom linjene i aktuelle tester, knuse DD12. Det forutsetter selvfølgelig at SMS-1 ikke blir like latterlig dyr som enkelte Velodyne-subwoofere...

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke tar alt for feil har man snakket om en listepris på $499.
    Det at flere selskaper er i ferd med å utvikle lignende løsninger gjør vel at Velodyne ser på muligheten til å tjene penger på en slik boks som større enn ulempen mht at det muligvis vil gi litt lavere salg av deres egne sub'er.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt lavere salg?? Skulle jeg da tro hvis SVS-hypen holder vann! Hvis da SMS-1 havner på 4-4,5k, og så kombineres med nær hvilken som helst SVS, DIY-sub eller lignende "billigsub", kan det bli svært så svette forhold for Velodynes DD-serie, og andre HiEnd-subwoofere også for den del!
    Ikke at det er noe galt i det selvsagt :lol:

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk flest går og kjøper lyd/bilde-produkter i en fysisk butikk (og i dette pris-sjiktet gjerne hos noen som gjør setup hjemme hos deg), så jeg tror ikke SVS sånn sett er den store trusselen.
    Poenget mitt var at siden det kommer tilsvarende bokser fra flere produsenter vil evt mindre salg av Velodynes sub'er skje uansett, så det er bedre å være tidlig ute og skape seg et merkenavn på rom/bass-korreksjon i tillegg til hele sub-løsninger.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper folk flest Velodyne DD da? Kan ikke tenke meg det er så fryktelig mange flere slike enn SVSer i Norge, vi snakker tross alt om en ganske høy prisklasse, der folk vet (eller tror de vet) hva de betaler for når de handler.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk flest som handler i det pris-skiktet Velodyne befinner seg i. Det var snakk om hvorvidt denne boksen vil føre til stor nedgang i salget av Velodynes egne sub'er.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en sub pluss en sms gir jo ingen DD serie sub sånn helt uten videre. DD serien har en servo som styres via kalibreringssystemet og fjernkontrollen. men uansett, vil man ha mer ut av en svs eller andre merker så er dette en god investering. det løfter garantert enhver sub til nye høyder.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kommer garantert til å kjøpe en slik boks. 4K er jo ikke spessielt mye penger i forhold til hva en slik boks kan gjøre for lyden/oppsettet. Også kan jeg jo aldrig få nok fjernkontroller vettu :P

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    en sub pluss en sms gir jo ingen DD serie sub sånn helt uten videre. DD serien har en servo som styres via kalibreringssystemet og fjernkontrollen. men uansett, vil man ha mer ut av en svs eller andre merker så er dette en god investering. det løfter garantert enhver sub til nye høyder.
    Neinei, men får ikke DD-sub sånn helt uten videre, det er jeg da også meget klar over! Men, utifra subwoofer-testen i DVD&Hjemmekino gikk det jo klart frem at DD15 ikke var like rask som SVS-subene. Således vil sistnevnte kombinert med romkorreksjon slå DD15 på alle tenkelige punkter, med mulig unntak av WAF, og det til en langt lavere pris.
    Nå må vi ikke glemme at det er andre enn SVS som lager oppegående subwoofere, men som jeg ser det vil DD serien snart bli uforholdsmessig dyr, om den ikke allerede er det!
    Og en liten ting til, hva med romkorreksjonen som finnes innebydg i recievere? Nå har jeg null erfaring fra det selv, men jeg hørte nylig rykter om at H/K AVR635 som skal være rett rundt hjørnet også skal kunne korrigere sub-kanalen! Og som jeg forstod det var ikke dette vanlig på dagens tilgjengelige reciever-alternativer. Nå spørs det jo hvor omfattende H/Ks system er, men kanskje man ikke engang trenger SMS-1 eller desslike for å gjøre f.eks. DD-serien rød i kinnene?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan dette vil fungere på en ekstern subwoofer gjenstår å se. Vi får nok vente med å dra konklusjonene til noen har testet en sånn løsning.
    Når det gjelder DD serien og "rask/treg" bass så tar det tid å kalibrere den riktig. Dette var en prosess som tok meg nesten en uke med fintuning (ok, jeg er ikke så rask), før den var perfekt integrert. I subwoofertesten hadde vi ikke en uke på hver subwoofer, så det kan nok være dette falt litt uheldig ut for DD15. Leste du DD12 testen? Der går det vel frem at subben integreres meget bra (også når det gjelder timing).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg leste DD12-testen, og det så jo meget bra ut, men seriøst, det snør tett i helheim før jeg legger ut nærmere 30k på en subwoofer som etter all sannsynlighet utkonkurreres av billigere og mer gjennomtenkte løsninger! Og SMS-1 er i følge Velodyne nøyaktig samme systemet som sitter i DD-serien, så all logikk tilsier da at denne trylleboksen, kombinert med en skikkelig konstruert subwoofer vil kunne bevege seg langt inn i DD-land prestasjonsmessig! Finnes tross alt andre enn Velodyne, og SVS for den del, som kan bygge basskasse! SMS-1, Behringer eller lignende pluss SVS PB12-Ultra/2 f.eks. lukter jo DD18-killer lang vei, til pris under DD10...
    Men du har helt rett, vi får vente til det kan testes ut, hvilket jeg antar du vil gjøre ASAP!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Joda, jeg leste DD12-testen, og det så jo meget bra ut, men seriøst, det snør tett i helheim før jeg legger ut nærmere 30k på en subwoofer som etter all sannsynlighet utkonkurreres av billigere og mer gjennomtenkte løsninger!
    Jeg vil tro at Velodyne sin DD-serie er like gjennomtenkt som SVS sine subber. Den store fordelen til DD er jo selvsagt størrelsen. Hvis størrelsen ikke betyr noe er det relativt enkelt å lage en god sub. En SVS PB10 tilsvarer ca 2 stk DD12 i størrelse, hva skjer hvis du sammenligner disse? Både SVS og Velodyne lager gode subber, men har ulike måter å gjøre dette på.

Frode

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det lett å henge seg opp i sammenligningen med SVS her, hvilket jeg har full forståelse for, men poenget er, uansett subwoofer, at man her vil få muligheten til et helt nytt pris/ytelse-forhold!
    Og såklart, har man en østrogen-aktig hang til knøttesmå subwoofere, og er villig til å stable tusenlapper deretter, må man jo gjerne kjøre på den siden av veien. Dessuten er jo SVS helt feil å sammenligne med om man ikke har nødvendig autoritet i heimen, eller ikke har dame å uroe seg over, og må tenke WAF før hvert innkjøp. Videre vil man med slik romkorrigering stå friere i forhold til plassering, selv det fort kan bli et problem med en hvilken som helst SVS. Men hva Paradigm Servo 15? Mener å huske den ville kommet på rett under 10k her til lands, og det beistet hjulpet av litt korrigering kan sikkert gi DD-whatever litt dask, uten at man må bygge ut stua...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting forandrer seg helt klart når disse korreksjonsboksene blir mer vanlig. Selv har jeg veldig god erfaring med Behringer. Når det gjelder Paradigm, så har jeg sett mange svært positve kommentarer, så de kan nok være interessante for mange.

Frode

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil man fortsatt ha behov eller i det hele tatt være nødvendig med sms-1 hvis man f.eks har en Denon utstyrt med"Audyssey MultEQxt Room EQ and Setup" ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Vil man fortsatt ha behov eller i det hele tatt være nødvendig med sms-1 hvis man f.eks har en Denon utstyrt med"Audyssey MultEQxt Room EQ and Setup" ?
    Tror jeg fant et bra svar på dette selv en ansatt for Audyssey Laboratories på avs forum:

Originally posted by barron5
    Chris,

If a person has a newer sub with Eq, phase correction and the other many features a sub such as the Velodyne Digital Drive has, how would you go about calibrating the system. Would I tune the sub first? If so, what will MultiEq do to the sub and will the sub setting still be valid.

Have you tested your system with a velodyne DD?

Thanks,

Andy

Andy,

As you may have read in this and other threads, our approach to correction (including the sub) is quite different from what Velodyne and other sub EQ methods use. They are all based on a single point measurement and parametric EQ (bands) and we do multi-position measurements and full-bandwidth correction using FIR filters.

If you have tuned using the Velodyne method, then when you run MultEQ it will try to correct the "corrected" response. I would recommend you try both methods and decide on one or the other, but probably not one on top of the other.

Regards,
    Chris

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert ett lønnsomt produkt totalt sett for Velodyne vil jeg tro. Elektronikk er meget billig å produsere når man har designed alle chipper og design på boksen. Det er lav transport kostnad og man kan sikkert selge mange ganger (10x? eller mer?) flere EQ bokser enn suber så mest sannsynlig en veldig profitabel butikk for Velodyne.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh,meget mulig dette blir en profitabel butikk for Velodyne.Men det er jo greit å vite at hvis du har en "selv kalibrerende" reciver/forsterker(får vel snart ikke kjøpt uten)så er det ingen vits i å søle bort penga på Velodyne kalibrering i tilegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett poeng det. Men mange av dagens auto EQ på receivere kalibrer ikke under 80hz (eller deromkring).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å tro at disse receiverne kan erstatte kalibreringssystemet i DD serien til Velodyne, er som å tro på julenissen. Kalibreringssystemet i de nevnte subbene er mer avansert (og kan justere langt flere parametre) enn det vi finner i dagens receivere, og det selv om det kun jobber i et bittelite område (15-200Hz).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •