Erfaring med PC-basert måling og tuning av lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaring med PC-basert måling og tuning av lyd?

Jeg har i forbindelse med at jeg har lyst til å bygge hjemmekino inkludert høyttalere, vært på jakt etter måleutstyr som kan integereres med PC-en.

Fant i den forbindelse denne siten: Speaker Workshop
    Den bygger rundt et ganske sofistikert freeware program. I tillegg trenger man kun en mikrofon, et full-duplex lydkort (de fleste er det) og noen enkle kretser og kabler.

Det ser jo fristende ut, spesielt hvis man likevel har en HTPC i rommet allerede.

Noen som har erfaring enten med dette produktet eller med PC-basert lydmåling generelt?

Det man er ute etter er jo sammenhengende frekvensresponskurver, ikke bare et generelt lydtrykk. Da kan man jo se effekter av diffusorer og andre tweaks. Så dette kvalifiserer vel som et tweak for å optimalisere tweaks... :wink:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har iallfall prøvd meg med ordentlig utstyr - en lydtekniker jeg kjenner lånte meg en spektrum analysator (heter det vel) med pink noise generator, spesialmikrofon og greier. Lyden ble likere på høyttalerne, men første gangen gjorde jeg den tabben å stille inn etter flat frekvensrespons. Herregud, det låt fælt! ops:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du venter til desember skal jeg nok kunne fortelle deg MASSE om emnet. Skal nemlig bli spesialist i akkurat dette, med faget audioteknologi. Vi kommer til å lære om målinger, absorbenter og en hel masse teori. Gleder meg!

Snakket med faglæreren i dag angående mitt prosjekt med å dempe rommet, og jeg skal nok måle etter hvert. På www.download.com finner du flere måleprogrammer man kan prøve gratis i 30 dager o.l., og man trenger kun en enkel mikrofon. Testet det bare såvidt det var selv. Skal prøve mer, men i desember er jeg som sagt ekspert!

Prosjektet mitt er her:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=2104

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da kan vi ringe til deg, så kommer du og stiller inn equalizerne våre? :wink:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke se bort fra det.. Så lenge ikke all teori og formel driver meg til vanvidd!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •