Tweaking av prosjektor: kjøling og lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tweaking av prosjektor: kjøling og lerret

Har to raske ideer om tweaking som kan være lure/mindre lure?

1. Kjøling:
    På den bærbare pc'n min har jeg en liten vifte som slår seg på når det blir for varmt og bråker sinnsykt, derfor har jeg montert en 120 mm papst vifte til å blåse inn i luftuttaket der temperatursensoren sitter. Viften er koblet til et vanlig adapter med justerbar motstand (2-16 volt, opp til ca 7 volt er den omtrent lydløs..). Spørsmålet er...er det noe vits å montere noe lignende til å blåse luft inn i prosjektoren (benq 5120)? Vil det forlenge levetiden på viftene?

Dette er uansett en god idee dersom man skal bygge inn prosjektoren i et kabinett, cluet er som sagt: stor vifte og liten volt slik at viften går sakte og ikke bråker =)

2. Lerret:
    Dette er kanskje en idiotisk ide, men jeg er fattig student og lurer på muligheten av å bare strekke opp et vanlig hvitt laken på veggen som lerret.... Nå ser jeg på hvit strie-vegg, så jeg håper laken blir bedre =)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laken er noe dritt da det slipper mye av lyset igjennom istedenfor å reflektere det. Kjøp heller noe hvitt rullegardinstoff, det er billig og bra. Jeg brukte det først, tror jeg ga 300,- for 3x2 meter elns.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og skal du bygge inn proj(hush boks) du ha vifter. jeg bruker 4 120mm vifter, to inn og to ut! de sviver på 7v!

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    diy lerret av spon/gipsplate er mye bedr. Pris ca 300 nok.

Mvh Ivan

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Tweaking av prosjektor: kjøling og lerret

Sitat Opprinnelig postet av Bravo
    Har to raske ideer om tweaking som kan være lure/mindre lure?

1. Kjøling:
    På den bærbare pc'n min har jeg en liten vifte som slår seg på når det blir for varmt og bråker sinnsykt, derfor har jeg montert en 120 mm papst vifte til å blåse inn i luftuttaket der temperatursensoren sitter. Viften er koblet til et vanlig adapter med justerbar motstand (2-16 volt, opp til ca 7 volt er den omtrent lydløs..). Spørsmålet er...er det noe vits å montere noe lignende til å blåse luft inn i prosjektoren (benq 5120)? Vil det forlenge levetiden på viftene?

Dette er uansett en god idee dersom man skal bygge inn prosjektoren i et kabinett, cluet er som sagt: stor vifte og liten volt slik at viften går sakte og ikke bråker =)

2. Lerret:
    Dette er kanskje en idiotisk ide, men jeg er fattig student og lurer på muligheten av å bare strekke opp et vanlig hvitt laken på veggen som lerret.... Nå ser jeg på hvit strie-vegg, så jeg håper laken blir bedre =)
    IKKE BLÅS LUFT INN I PROJEKTOR bakifra!! Har selv gjort dette og da slukket lyset i min PJ og varsellyset for lampen blinket.

Det er bare bra å blåse litt inn i fronten ,men husk da at filteret kommer til å bli fullt av støv! Dette er ikke bra og burde unngås

Sjekk profilen min på minhjemmekino.no (signaturen). Dette senker arbeidstempraturen vesentlig på min Benq6100. Målet er å få pæren til å vare lenger

Har også IKEA tupplur.. Jeg synes det fungerer helt greit ,men når jeg har råd så kjøper jeg definitivt noe bedre. Har brukt det i ca 6mnd hvis du lurte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •