Tweake en SVS sylyndersub??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tweake en SVS sylyndersub??

Det er ikke tvil om at PC-Ultra er en sub som går veldig dypt, spiller høyt, kan få hus til å riste og tar livet av fisker i akvarier.
    MEN...
    Jeg skrudde ut forsterkeren på min, og jeg må si jeg ble en smule skuffet over selve konstruksjonen. Veggen på selve sylynderen er ca 5mm tykk, og forsterkeren sitter ikke i en egen kasse. Dvs, den åpne delen av sylynderen der forsterkeren er plassert vil bestå av/tettes igjen av metallplata på forsterkeren... -som er ca 3mm tykk.
    At kassa i seg selv omfattes av skall-prinsippet er greit nok, selv om 'knoketesten' ikke er særlig tillitsvekkende, men en del av sylynderveggen består av en rett flate, den 3 mm tykke metallplata på forsterkeren, og den vil bevege seg i takt med trykkendringene.
    Innvendig dempemateriale er det også så som så med; null bitumen og knipent med dempeull.
    Noe for modde/tweak-freakerene her inne??
    Hva med å lukke kassa ved å fullføre sylynderdesignet, lime på noen kilo bitumenplater, og tilslutt lage egen kasse til forsterkeren??

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rund som egget...

er vel kanskje den runde konstruksjonen som gjør at det ikke trenger å være så tykke vegger?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Noe for modde/tweak-freakerene her inne??
    Hva med å lukke kassa ved å fullføre sylynderdesignet, lime på noen kilo bitumenplater, og tilslutt lage egen kasse til forsterkeren??
    Det er ikke tvil om at PC-Ultra er en sub som går veldig dypt, spiller høyt, kan få hus til å riste og tar livet av fisker i akvarier.
    Og poenget er?
    Hvorfor rote med noe som fungerer så til de grader bra?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    audiop; har du noen fornuftig formening om hvorfor DU skulle skjønne tubens konstruksjon BEDRE enn konstruktørene???

Den runde formen gjør at du kan glemme alt som heter "knoketest" - det er rett og slett unødvendig når formen er som den er. Kjenn også på metallplata til forsterkeren når det dundrer som verst. Kjenner du mye bevegelse? Og det du måtte kjenen - betyr det noe? Detter skruene ut? Nei...

Og hvorfor tweake? Jeg er 110% enig med Gorm; her har vi å gjøre med et produkt som er så bra at man IKKE bør tukle med det... :grin:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke akkurat noen rakettforsker(!), så det kan godt hende jeg tar helt feil, men jeg teoriserer litt for meg selv at kreftene vil vel følge minste motstands vei, og det må da bli alle andre veier enn ut i sideveggene, siden det er en sylinder. Så da går vel kreftene ut i refleksportene, hvilket jo passer bra?

Ellers så er det jo tykke MDF plater i bokssubene til SVS, så det er jo ikke sånn at de har vært 'kjipe' med konstruksjonen av tubene og ville spare på materialkostnader. Men når man kan slå et par fluer i samme smekk, er jo ikke det så dumt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes trådstarter hadde noen interesante synspunkter på en ellers ganske så optimalt pris/ytende subwoofer konstruksjon. Tipper at forsterker og den plane innfestnings plateløsningen er gjort av prismessige og forenklings hensyn fremfor å ivareta en mer perfekt skall/rør konstruksjon. Ellers så vil vel ekstra dempematerialer tilført original konstruksjonen lett kunne absorbere og stjele energi fra trykk bølgene inne i kabinettet, så ekstra tilført demping tror jeg man børr være forsiktig med, hvis man ikke bruker det mer som en tuneprosess og kan lett fjerne det igjen dersom man ikke er fornøyd.

Hvor vidt man ville høre forskjell for lydkvaliteten om forsterkeren jobber mer uforstyrret og optimalt ved å bygge forsterkeren inn i en egen kasse og optimalisere en buet plate for å ivareta rør virkningen i forsterker innfestningen, vet jeg ikke, men vil tro det er mulig at det vil kunne bli litt bedre arbeidsforhold og litt mer holbarhet i forsterker komponentene dersom vibrasjonene ble litt bedre skjermet og fysisk dempet, samtidig som kjølingen og volumet i kassa blir opprettholdt.

Etter at garanti perioden for SVS rør wooferen er unna gjort, hadde det kanskje vært en ide å tweake innfestningen for forsterkeren litt mer optimalt, men tror det mest blir en prinsippiell forbedring som SVS eieren har mest glede av følelsesmessig, enn en lydmessig og hørbar forbedring i praksis.
    Risokoen for at man skader eller det går noe galt med forsterkeren med slik tweaking vil vel øke mer enn den holbarehets økende effekten bedre fysisk skjerming mot vibrasjoner, så jeg tror jeg ville latt konstruksjonen være som den er, og nyte den så lenge hørselen og huset holder..... ;-)

Om gullfisken doffen pga noen SVS subber driver med ryggsvømming og gjerne vil reise på ferie på landet og koser seg med alle de andre "frittgåemde" gullfiskene, vites ikke, men ellers kanskje det er enklere å si at doffen har daua og nyte SVS bass slik bass skal nytes...;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som andre har påpekt her at den runde formen fordeler trykket jevnt over hele flaten, og man trenger derfor ikke tykke vegger for å få en akustisk stiv konstruksjon. Dette er hele ideen bak sylinder-subber.

Når det gjelder forsterkeren, så er jo stål ganske stivt. 3 mm er slett ikke så galt, men skal du dempe med bitumen, så er kanskje det stedet. Er for øvrig nysgjerrig på følgende: Hvordan er en flat forsterker festet inn i en sylinderformet side? Er det gjort spesiell forsterkning av konstruksjonen på dette stedet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    audiop; har du noen fornuftig formening om hvorfor DU skulle skjønne tubens konstruksjon BEDRE enn konstruktørene???

Den runde formen gjør at du kan glemme alt som heter "knoketest" - det er rett og slett unødvendig når formen er som den er. Kjenn også på metallplata til forsterkeren når det dundrer som verst. Kjenner du mye bevegelse? Og det du måtte kjenen - betyr det noe? Detter skruene ut? Nei...

Og hvorfor tweake? Jeg er 110% enig med Gorm; her har vi å gjøre med et produkt som er så bra at man IKKE bør tukle med det... :grin:

Dette er flau lesning... Hvorfor JEG skulle skjønne noe BEDRE enn konstuktørene.... Du holder janteloven i hevd du... Hvorfor... er siv.ing innen bygg med spesialisering i betongkonstruksjoner, og deriblandt hvelv og skallkonstuksjoner.
    Tror du ikke tuben er full av kompromisser fra konstruktørens side? Har du ikke knoketestet en slik en? Min hadde etterklangstid på ca 3 sek... Om du henger deg på Gorm sin personlige oppfatning er uinteressant. Alt kan forbedres, svs også...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiop: Hvis vi ser bort fra alt du har LYST til å gjøre med en tube, sånn rent konstruksjonsmessig................er det egentlig noe av dette som kan forbedre tuben's fantastiske evne til å formidle de laveste tonene fra musikken ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Audiop: Hvis vi ser bort fra alt du har LYST til å gjøre med en tube, sånn rent konstruksjonsmessig................er det egentlig noe av dette som kan forbedre tuben's fantastiske evne til å formidle de laveste tonene fra musikken ?
    Vet ikke... (?) Har bare 'lært meg' at høyttalerkasser som 'spiller med' er uønsket. Temaet har forøvrig gått ut på dato for min del, iom at den er solgt og byttet ut med PB12-pluss/2. Tuben (pc-ultra) skraper/bunner forferdelig ved høyt lydnivå, så kanskje finnes det et subelement som passer inn, og som tåler mer enn originalelementet?
    Er SVS en slags subens profet Mohammed, som man overhodet ikke ymter fremmede tanker om eller kødder med, eller? Sitter nesten med følelsen av å ha tråkket i et vepsebol jeg... :-/

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ............den er solgt og byttet ut med PB12-pluss/2. Tuben (pc-ultra) skraper/bunner forferdelig ved høyt lydnivå...........
    Kan du ikke heller dele dine erfaringer med hvordan den nye SVS'n oppleves i forhold til den "gamle" ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Kan du ikke heller dele dine erfaringer med hvordan den nye SVS'n oppleves i forhold til den "gamle" ?
    Javisst... Lydsignaturen er vel stort sett den samme, med utrolig evne til å grave dypt i frekvensene med fullt nivå. Det mest påtagende er at den tåler mye mer, og kan spille høyere uten å 'bunne'. Er veldig godt fornøyd jeg. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •