Nasty stående bølge... grrr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nasty stående bølge... grrr

Heisann hoppsann.

Jeg har lenge slitt med en slem stående bølge ved 49 Hz. Jeg blir ikke kvitt faenskapet uansett hva jeg gjør.

Dette forringer lydkvaliteten betraktelig, jeg synes det er blitt riktig så bra forholdene i min stue tatt i betraktning, men likevel irriterer jeg meg over denne stående bølgen.

Så til utfordringen. Jeg får ikke lov til å trekke høyttalerne ut på gulvet av min samboer. Høyttalerne må stå der de står nå.
    Jeg har ingen mulighet til å flytte lytteposisjonen min, sofaen må stå der den står.

Så hva gjør jeg da? :x

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller kanskje? Vet ikke om du får egne til å dempe i akkurat dette området..
    Ellers blir det romkorreksjonsutstyr. Har sett Tact på bruktmarkedet flere ganger, men koster jo alikevel 15-20k. Behringer har jo en rimelig en til ca 4-5k.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bytte ut receiveren til en med romkorreksjon.Tror nesten dette vil bli den billigste og enkleste løsningen.Bassfeller for en så lav frekvens er vel ganske store,og kona vil vel ikke ha det i hus??
    Det har vært litt usikkerhet angående hvor langt ned i frekvens receiverne korrigerer.Noen Yamahaer gikk vel bare ned til 63Hz

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å bruke elektronisk rom korreksjon, kan vel forbedre noe på tingene, men en stående bølge med en bestemt frekvens, vil vel alltid være der, hvis man ikke fysisk kan flytte høytalere, lyttepossosjon vegger og gulv og tak, eller gjøre andre lydreflekterende forandringe i rommet. Hva med å flytte/rotere hele romopsettet , bare en cm eller to (det blir vel tilnermet en usynlig forandring :wink: ), så ikke begge høytalerene sammen spiller vinkelrett på for og bakvegg , men med litt forskjellig avstand til bakveggen, kanskje det vil kunne redusere den stående bølge problemstillingen noe.

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hvordan finne disse bølgene i første omgang? Måleutstyr av hvilken art? Her har jeg helt klart gått glipp av mye. ops: Vil tro stua mi fører til mer bølger enn den største storm i norskehavet vinterstid, når jeg drar i gang anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at at en elektronisk korreksjon ikke skal kunne fikse en stående bølge er nok feil.Du kan kutte den aktuelle frekvens helt vekk elektronisk,og du vil da heller ikke få en stående bølge.Det kan ofte være bedre å kutte en frekvens helt ut istedet for å korrigere den.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bytte ut receiveren kommer nok ikke til å bli aktuelt... den er jeg så godt fornøyd med...

Men dette mer korreksjon og behringer er mer interessant... men spørsmålet er hvordan slik korrigering påvirker lyden for øvrig... Jeg er redd for at lydkvaliteten forringes ved å tilføre en Behringer i oppsettet mitt.

Når det gjelder å flytte høyttalerne, så skal du se at 1 cm eller 2 er mer enn nok for å få min samboer til å oppdage dette. Her om dagen prøvde jeg såvidt å trekke høyttalerne frem. Når samboeren min kom inn i stua, så tok det ikke mer enn 10 sekunder før hun oppdaget forskjellen... og den var LITEN.... så da bar høyttalerne inn mot veggen igjen...

En skal ikke kødde med disse kvinnfolka... :? :shock:

Jeg har lurt litt på korreksjonssystemet som følger med Velodyne's DD suber... dette korreksjonssystemet går det rykter om at kommer til å bli solgt som en separat pakke som ikke blir så altfor dyr, som også tar hensyn til fronthøyttalernes frekvensgang og tilpasser bassen i frekvensområdet 15-200 Hz...
    Det hadde kunnet fungere for å redusere lydtrykket ved den frekvensen som gir problemer....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lurt litt på korreksjonssystemet som følger med Velodyne's DD suber
    Det blir interressant å se pris på dette ja, og hvilke muuligheter det gir.

Når det gjelder behringer så hender det den forrige modellen UltraCurve 8024 dukker opp brukt til en hyggelig pris. Zamot har denne har jeg sett. Han kan sikkert svare på om det forringer lyden osv..

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en pris på denne EQ'en(SMS-1)fra en leverandør i England.Pris £425
    Kontaktet den norske importøren som ikke visste noe mer før i slutten av April.Lurer på en slik selv...

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestillt en Velodyne SMS-1 til 385£ i England, link.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var samme kilde jeg hadde prisen fra,men det er en stund siden.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint om noen gir tilbakemelding på hvordan dette korrektsjonssystemet fungerer! Jeg tenker på det som følger med DD sub'ene til Velodyne.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Når det gjelder å flytte høyttalerne, så skal du se at 1 cm eller 2 er mer enn nok for å få min samboer til å oppdage dette. Her om dagen prøvde jeg såvidt å trekke høyttalerne frem. Når samboeren min kom inn i stua, så tok det ikke mer enn 10 sekunder før hun oppdaget forskjellen... og den var LITEN.... så da bar høyttalerne inn mot veggen igjen...

En skal ikke kødde med disse kvinnfolka... :? :shock:

Det hadde kunnet fungere for å redusere lydtrykket ved den frekvensen som gir problemer....
    Hvem er det som bestemmer hvor skapet skal stå ?
    Hvem er det som bruker kødde med hvem?
    Du har to problemer; begge har lyd. Problemet ditt er at du har byttet om plasseringen på disse enheter. Sett kjerringa mot veggen, og dra høytalerne dit du mener dem skal stå. Eventuelt kan du plassere høytalerne også tilbake mot veggen etter bruk.
    Ja jeg er shockert ! O man O man. Har du tøffler ? Hvor kommer den søte lille grrr... inn?, ække hennes(sjefen's) vel?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

He he, jeg er overrasket over at ingen har kommet med en sånn kommentar tidligere...

Er du singel. Ronny D?

Eller er du en av de få som ikke trenger å innrede stua etter damas prinsipper?

Hvorfor tror du begrepet WAF kom på banen (WAF=Wife Approval Factor) ...

Jeg husker godt jeg måtte jobbe med overtalelser i 3/4 år før jeg fikk kjøpe anlegget i det hele tatt... så jeg har vel tøyd strikken langt. Til og med subwoofer fikk jeg etterhvert kjøpe og sette i stua! Jeg synes jeg har kommet langt jeg! Lerret har jeg fått henge i taket også!..

:roll:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Det at at en elektronisk korreksjon ikke skal kunne fikse en stående bølge er nok feil.Du kan kutte den aktuelle frekvens helt vekk elektronisk,og du vil da heller ikke få en stående bølge.Det kan ofte være bedre å kutte en frekvens helt ut istedet for å korrigere den.
    Synes det høres litt drastisk ut å kutte en frekvens helt ut, i stedet for å korrigere med å flytte på høytalere, og skape litt mindre romsymetri osv. Den stående bølga vil nok da forsvinne hvis man elektronisk kutter den vekk men det vil jo alt ellers i den samme frekvensen også, andre steder i rommet. Hva gjør man for eksempel med de andre frekvensene som "går opp" og derfor vil danne stående bølger, kutter man vekk de også.... :?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man bruker elektronisk romkorreksjon, har man gjerne frekvensområder der lydtrukket "dykker" og blir alt for lavt rund lyttepossisjon og målemicrofonen, og som derfor blir justert opp en del elektronisk. Hva skjer da når man spiller litt høyere enn vanlig, får man ikke store problemer da?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stående bølger er vanskelig å korrigere med konvensjonelle romkorrigeringssystemer, siden de bølgene gjerne bygger seg opp over tid. Man kan nok dempe nivået noe, men problemet er at man ikke klarer å dempe den stående bølgen uten å dempe direktelyden, og oppbygningen finner sted uansett (med mindre man fjerner problemfrekvensen helt, slik andre har foreslått). Dette gjelder rimelige systemer som kun korrigerer med parametrisk EQ.

Snakker vi TacT, så korrigerer de også i tidsdomenet, så der har man litt større muligheter til å korrigere stående bølger.

Men elektronisk romkorreksjon er neppe løsningen med mindre du belåner bilen 100% og investerer i en TacT TCS eller noe tilsvarende ekstremt dyrt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Når man bruker elektronisk romkorreksjon, har man gjerne frekvensområder der lydtrukket "dykker" og blir alt for lavt rund lyttepossisjon og målemicrofonen, og som derfor blir justert opp en del elektronisk. Hva skjer da når man spiller litt høyere enn vanlig, får man ikke store problemer da?
    Jo. Ved å trekke opp disse "dipene" i frekvenskurven stjeler man headroom og dermed dynamikk fra systemet. En justering opp med 6dB krever fire ganger effekten til det ukorrigerte signalet i det valgte punktet. Det gjør at dersom man vil bevare dynamikken også ved denne frekvensen, så reduseres f.eks. en 100Watts forsterker til 25Watt på grunn av denne korrigeringen (ellers stanger man i taket)...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

du bør prøve og lage nokon høge tynne basskasser med min 4 element i. kor store element du vil ha er opp til deg sjøl. det finnest mange 6-7" som er meget gode. poenget er at når du lagar ei slik søyle utlignar du den ståande bølga mellom gulv og tak

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •