Hjelper teppet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer HAYFAY sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelper teppet?

Hoppetihei!

Jeg har følgende utstyr:
    Primare P30 Surround processor
    Primare 30.5 effekttrinn
    Primare V25 dvd spiller
    Audiovector M3 SUPER frontsett.

Problemet er at jeg sliter litt med skrikende "S'er" og lurer på om et teppe kanskje kan hjelpe meg med denne problematikken. Jeg har endel flater da jeg ikke har bilder og liknende på veggene mine. Kan dette eventuelt være kabelrelatert? Dette irriterer skiten ut av meg. Og problemet oppstår som regel når jeg spiller litt høyt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flatline høyttalerkablene dine er jo kjent for å fremheve akkurat diskanten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vil kjøpe flatline kabler fra nordost? hehe Bare buller...

Ja, det har jeg hørt om. jeg har et par andre kabler her som jeg kjøpte på HIFIklubben sammen med (ikke le) mine cerwin vega AL752 som nå er solgt. Disse skulle fremheve bassen, og de lurte meg faktisk til å kjøpe kabler til 90 kroner meteren... Får teste disse og sjekke hva de gjør med lyden, og om de gjør noe i det hele tatt! hehe!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg poppet i kablene jeg fikk med Cerwinene. Og lyden ble jaggu totalt forandret. Det ble liksom mer romslig og ikke rett frem. Akkurat som lyden ble bluret ned og ikke var så kvass.

Dette var merkelig. Jeg skulle gjerne hatt en mellomting mellom begge kablene. Godt oppløst, men alikevel mørkere. Off.... Nå har jeg jaggu påberopt meg en vanvittig jobb med å finne matchende kabler...

Noen her som har samme opsettet og kan dele noen erfaringer eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hayfay
    Prøv med "biltemakabelen"
    En vanlig EKKJ grøftekabel på 4x 2,5 kv. Er meget rimelig og har nok den lydsignaturen du er ute etter
    Ulempen er at denne er meget stiv og uhåndterlig,og du må gjøre arbeidet selv.
    Lydmessig MEGET BRA
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å få lånt med deg en stump TaraLabs fra HiFi Klubben, tror de kan ha "lydsignaturen" du er ute etter. "Grøftekablene" som de ikke lenger har på Biltema finner du på Elfa. Den heter EKKJ Installationskabel og er laget av svenske Ericsson.
    Link her. Det er fire lederen folk bruker i biwire konfigurasjon.
    Og her er linken til datablad for kabelen.
    Jeg har prøvd de selv og kan skrive under på at de er er hel.... å jobbe med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale Taralabs Prism Omni.

Ikke så veldig dyre ( jeg har noen meter til overs som du kan få veldig billig )

Ellers så fungerer faktik 2,5■ PN helt greit. Men det ser jo ikke ut med mindre du trekker dem i rør

MVH
    Frank

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel som fremhever diskanten? Tipper heller den demper bassen fordi tverrsnittet blir for lite...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv selv Rinn, så får du bekreftet att ikke alt ang. kabler er humbug. Det er lett å være kritisk til alt som er uprøvd. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør jo også ringe en bjelle når jeg kan stille en diagnose ut i fra hans valg av kabel, eller..................
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at jeg sliter litt med skrikende "S'er" og lurer på om et teppe kanskje kan hjelpe meg med denne problematikken. Jeg har endel flater da jeg ikke har bilder og liknende på veggene mine.
    Et teppe hjelper nok ikke mot skrikende "S'er", men du burde ha et teppe mellom der du sitter og høyttalerene for å dempe refleksjoner fra gulvet. Hvis du ikke har teppe så kan lyden virke litt hard og lys

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et teppe hjelper nok ikke mot skrikende "S'er", men du burde ha et teppe mellom der du sitter og høyttalerene for å dempe refleksjoner fra gulvet. Hvis du ikke har teppe så kan lyden virke litt hard og lys

Hahahaha! Når du quoter meg med at et teppe ikke kan hjelpe mot skrikende s'er så hørtes det ufattelig teit ut... Føler meg rett og slett skikkelig teit for i å det heletatt ha spurt om det!!

Uansett så er det også et problem med for hard og lys lyd. Har hørt oppsettet på hificenteret i tunet lokale, og der låt det mycket bettre... Jeg skal kjøpe meg teppe før bakhøytalere, center og sub i allefall...

Og takk til alle dere andre som har kommet med anbefalninger på kabler jeg burde teste ut. Må vente litt på økonomi-feen og så får jeg heller prøve litt da [/quote]

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en kabel fremhever bestemte frekvensområder tviler jeg på uansett. Vil heller tro at disse kablene ikke har tverrsnitt nok til å overføre den effekten som trengs for å få nok bass.

Resultatet vil da bli lysere og mer 'skrikete' lyd om du vil. For å få frem bass er man avhengig av større diameter, og nok guffe i forsterkeren.

Jeg vil heller påstå at Flatline-kabelen som er nevnt ikke duger til større høyttalere, enn å være fin på det og si at den 'fremhever diskanten'.

Flatline duger sikkert til mindre høyttalere og mindre forsterkere, og det er det...

Det er ihvertfall min mening!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter også med å høre forskjell på høyttaler kabel "med tilstrekkelig tverrsnitt" 1,5 mm².

Signal og bilde kabler er det litt annerledes med, men hvis en ser bort fra "Mikke mus" kabler så er det liten forskjell mener jeg.

MVH
    Frank

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hayfay
    Et annet tips på høyttalerkabel som "maskerer" diskant og er meget bra i bassen er Van den hul CS122 Hybrid.
    Er ikke sikker om denne er i salg ennå,men er nok helt ideell for oppsettet ditt.
    Mvh Jan I

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •