Romform og plassering av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romform og plassering av høytalere

Skal flytte i en stue med åpen kjløkken løsning, rommet vil se slik ut:
    http://www.lensberg.net/romform.gif

Noen tips om plassering av høytalere og sub? 4+1 høytaler, 1 sub?

Lydmessig er vel ikke romformen så veldig optimal, men håper det blir litt opplevelse...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke mulighet for å bruke veggen til høyre ? Der er kanskje et vindu ? Dette vil være absolutt bedste løsning tror jeg. Eller ha tv´et på veggen lengst nede slik du spiller på langs, du kan da plasere surround høyttalerne inden kjøkkendelen begynder. Du vil da sitte med ryggen til kjøkkenet.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du trykker på "min hjemmekino" under her, så ser du hvordan jeg har det med åpen kjøkkenløsning. Er gipsplater overalt her, så jeg mistenker at veggene har noe av skylden for litt dårlig klang/akustikk. Hadde vært kjekt med en reciever med romkorreksjon med sånne rom. Noen som har tips om min plassering? Får ikke gjort så mye med plassering før min bedre halvdel jager meg på dør.... :cry:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rommet har muligheter for lyd, men da må du "beskrive" veggene bedre rund baut. :wink: Plasseringen du har valgt nå, er en nødløsning.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Hvis du trykker på "min hjemmekino" under her, så ser du hvordan jeg har det med åpen kjøkkenløsning. Er gipsplater overalt her, så jeg mistenker at veggene har noe av skylden for litt dårlig klang/akustikk. Hadde vært kjekt med en reciever med romkorreksjon med sånne rom. Noen som har tips om min plassering? Får ikke gjort så mye med plassering før min bedre halvdel jager meg på dør.... :cry:
    Litt vanskelig å se på bildene, men jeg ville valgt veggen hvor skrivebordet står.
    I åbningen til kjøkkenet, hvor projektoren står nå ville jeg hive en gardinstang opp med sort stoff der går hen til kanten av trebenken.
    Projektoren ville jeg montere i taket hvis det er muligt, eller ha den på bordet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du har ikke mulighet for å bruke veggen til høyre ? Der er kanskje et vindu ? Dette vil være absolutt bedste løsning tror jeg. Eller ha tv´et på veggen lengst nede slik du spiller på langs, du kan da plasere surround høyttalerne inden kjøkkendelen begynder. Du vil da sitte med ryggen til kjøkkenet.
    Til høyre er det faktisk vinduer hele veggen fra gulv til tak! Får ikke gjort noe med, fet utsikt, men lydmessig ikke så bra regner jeg med...
    Resten av veggene er betong, så det er ett pluss.

Tviler på at jeg kan ha sofaen noe annet sted egentlig, siden sofaen da vil stikke ut av den kortveggen, vil ikke se pent ut.. Kjøkkenet er forøvrig øverst på tegningen, resten er stue...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser det blir vanskeligt, kanskje den nederste veggen til fronterne ?
    Problemet er symmetri, du må ha så mye symmetri som muligt for et bra lydbilde. En vegg inntil den ene høyttaler og et stort tomrum til den andre høyttaler vil skabe ubalanse p.g.a. refleksjoner.
    Men, ellers, jeg ser ikke noe i veien for å ha høyttalere foran et stort vindue, du har vel gardiner ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •