Plassering av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av høytalere

Hei, er ny her - og dette er mitt første innlegg.

Ser til min store forskrekkelse at enkelte mennesker plasserer høytalerene sine litt "rart". Tenkte å komme med noen tips..

- høyere frekvenser betyr mer retningsbestemt lyd
    - lavere frekvenser betyd mindre retningsbestemt lyd

Når dette er nevnt så bør en del brukere her titte på plasseringen av sine høytalere.. Diskantelementer skal plasseres i "ørehøyde" - Dette er en god tommelfingeregel som bør følges. Noen vil selvsagt hevde at de har horn eller "drivere" som sprer lyden i x antall grader hit og dit, men sannheten er at slik spredning sjelden er god nok. Skal du ha godlyd, så plasserer du den fordømte høytaleren i ørehøyde 8) (Hvor mange erter jeg på meg nå?)

Når det gjelder sub'er - så kan du sette den hvor som helst i rommet, da bassfrekvenser ikke er retningsbestemte - dette betyr i klartekst at øret ikke klarer å bestemme hvor lyden kommer fra.. Ingen grunn til å ha den i front som mange velger.

Ellers vil jeg komme med en liten filosofi på tampen: Man kan få like fordømt bra lyd av et anlegg til 7.000,- kroner, som med et anlegg til 25.000,- så lenge man orker, gidder, og tar seg tid til å skru litt ekstra. :idea:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Plassering av høytalere

Sitat Opprinnelig postet av Paradidle
    .......Når det gjelder sub'er - så kan du sette den hvor som helst i rommet, da bassfrekvenser ikke er retningsbestemte - dette betyr i klartekst at øret ikke klarer å bestemme hvor lyden kommer fra.. Ingen grunn til å ha den i front som mange velger.
    Hei og velkommen til forumet.

Når det gjelder SUB og plassering, er det nok mangelen på erfaring og kunnskap om akustikk som er basis for dine meninger, men den som "intet våger - intet vinner" :wink:

Ellers er det riktig at standardplasseringen i front ikke er særlig vitenskapelig fundert :shock:

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med flageborg her. Subber kan IKKE plasseres hvor som helst i rommet, med mindre man faktisk ikke er interessert i det akustiske bidraget da

Og én sub er sjelden nok, selv om "alle" hører den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg forklarer litt mer om hva jeg mener.. :)

Ser at jeg fikk et par i mot meg med en gang her 8) - bakgrunnen for mine utsagn er basert på min 10 årige karriere som lydtekniker, rent akustisk/matematisk er jeg ikke oppdatert på området men merk følgende:

- I en PA, eller surroundanlegg av viss størrelse, så er det for det første bare tull å kjøre SUB i stereo. Har sett mange som har en sub for venstre, og en for høyre. Nettopp grunnet det jeg sa i min første post er dette tull. Frekvenser som er så lave at de bør plasseres i en SUB er ikke retningsbestemte - ergo så vil man i en større lydrigg alltid koble SUBer i mono. Stereobildet besørges av "topp" og øvre/nedre mellomtone. Store scener med fast installert lyd kan være et eksempel her (feks. Rockefeller).

Det jeg imidlertid kan være enig i, er at det hele kommer an på HVOR du deler frekvensene i delefilteret!

På mitt forrige bosted, så gjorde jeg en test:

Her hadde jeg en 3 + 2 sofaløsning, som gjorde at jeg hadde ledig plass i hjørnet mellom sofaene. SUB'en ble plassert her, på toppen av en betonghelle, med en bit av en vanlig "gym-matte" under. SUB'en ble så dekket til med en duk, og en kjip potteplante for at fruen skulle holde "Kjeft" Neste gang jeg hadde kamerater på besøk, så sa jeg at SUBen var ute av huset, og at jeg bare hadde satt opp delefilteret annerledes (Den gangen kjørte jeg en C-audio PA-slave som forsterker, med Behringer delefilter - tør ikke engang si hva jeg hadde som høytalere.. ) De nikket og smilte, og var overasket over hvor mye bass jeg fikk ut av de vanlige høytalerne. Trikset er selvsagt å dele SUBen akkurat der dine andre høytalere slutter å spille pent :-)

Er ikke meningen å stå frem som "allvitende" - men dette har funket for meg HVER gang, både i hjemmekinosammenheng, samt i live med band.

:-)

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uansett ikke til å komme bort i fra at det er store lydmessige forskjeller på hvor man plasserer subben i en HK, det tror jeg alle som har prøvd kan skrive under på.
    (velkommen til Avforum, BTW)

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg lite erfaring med sub, men d jeg kan tenke meg er at jo mer lydbølgene kan få spre seg uhindret, jo mer "rett" blir lyden. En godt innpakket sub, vil jo gjerne høres litt ......innpakket ut...... :shock: eller?????????

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    Det er uansett ikke til å komme bort i fra at det er store lydmessige forskjeller på hvor man plasserer subben i en HK, det tror jeg alle som har prøvd kan skrive under på.
    (velkommen til Avforum, BTW)
    Ja, jeg mener ikke at du kan sette SUBen i et annet rom - eller kle den inn med furupanel Men så lenge den har "fritt spillerom" så mener jeg bestemt at det ikke spiller noen rolle hvor den står, om den da ikke er delt for høyt og spiller frekvenser i nedre mellomtone også 8)

Og selvsagt må man ta høyde for stående bølger og andre akustiske fenomener... :wink:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og selvsagt må man ta høyde for stående bølger og andre akustiske fenomener... :wink:
    Og dermed spiller det plutselig en rolle hvor man setter en sub.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl

Og dermed spiller det plutselig en rolle hvor man setter en sub.

Frode
    Hmpfrr - Ja, men i teorien! :-)

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så lenge den har "fritt spillerom" så mener jeg bestemt at det ikke spiller noen rolle hvor den står, om den da ikke er delt for høyt og spiller frekvenser i nedre mellomtone også 8)

Da er vi jo alle enige :roll:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi enige! Problemet er vel at de fleste her bruker sub i praksis, ikke i teorien. :lol: Jeg vet at f. eks. Revel anbefaler å sette subbene ved siden av hver andre dersom du har to(Revel Sub-15). Det er vel en relativt utbredt mening at lyd under visse frekvenser ikke er retningsbestemt. Spørsmålet er hvor denne grensen går.

Frode

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sant. Har heller ikke peiling hvor denne grensen går, men la oss si at grensen går på 40 Hz, og delefilteret er stillt inn på 60 Hz. Da vil man jo kunne høre hvor lyden kommer fra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poda
    Ikke sant. Har heller ikke peiling hvor denne grensen går, men la oss si at grensen går på 40 Hz, og delefilteret er stillt inn på 60 Hz. Da vil man jo kunne høre hvor lyden kommer fra
    Den går nok noe høyere vil jeg anta - jeg deler per i dag på ca. 65, og kan ikke med lukkede øyne plassere SUB i forhold til f.eks. fronthøytalerne. :shock:

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den går nok noe høyere vil jeg anta - jeg deler per i dag på ca. 65, og kan ikke med lukkede øyne plassere SUB i forhold til f.eks. fronthøytalerne. :shock:
    Det er greit nok at du ikke hører hvor bassen kommer fra. Men poenget er at subben din vil spille annerledes med forskjellige plasseringer i rommet. Prøv selv, så skal du se! :wink:

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utdrag av Forelesningsnotat i faget WEB104

En toeretisk utregning er uthevet lenger nede.

Hvordan bestemmer vi hvor lyden kommer fra?
    Mennesket har gjennom alle tider vært utsatt for angrep av rivaliserende menneskegrupper eller av ville rovdyr. I slike situasjoner har det vært livsviktig for mennesket å vite hvor lyden fra faren kommer fra. Å navigere utenom farer som gjør seg til kjenne gjennom lyd (rasling i løvverk, kvister som knekker eller brøl fra et rovdyr) er mulig dersom mennesket kan avgjøre opprinnelsen til lyden, avstanden og retning til denne.

Retning på lyden
    Pattedyr er utstyrt med to høreorganer plassert et stykke fra hverandre. Lyd som kommer fra en av sidene vil bli oppfanget med større styrke av det nærmeste øret fordi det andre øret vil ligge i en «lydskygge » av selve hodet. Dette er med på å bestemme retningen av høyfrekvent lyd. Lavfrekvent lyd har større kraft til å «krype» rundt lydskyggen hodet danner slik at denne teknikken fungerer bra for dette frekvens-spekteret. For lavfrekvent lyd må hjernen bruke en annen metode for å fastslå retningen. Lyd som kommer fra en av sidene vil alltid ankomme det nærmeste øret først. Den korte tidsforsinkelsen mellom ørene danner en faseforskyving i lydbildet som registreres. Bølgelengden må være lengre enn avstanden mellom ørene slik at målingen kan foregå i samme periode av lydsvingningen, altså i det lavfrekvente området. Et teoretisk regnestykke viser da at øvre frekvens for teknikken med fasemåling ligger ved:
    f = v * s,
    f = 343 m/s*0,17m=1900 Hz
    hvor f er øvre frekvens, v er lydhastigheten gjennom luft og s er eksempel på avstanden mellom ørene (som kjent varierer denne).

Denne kombinasjonen av styrke og faseforskyvningen gir allikevel ikke korrekt angivelse av lydretningen. Hjernen trenger mer informasjon. Her spiller det ytre øret en funksjon. Det består av en bruskformasjon som «former» lyden litt forskjellig avhengig av lydretningen før lyden fortsetter inn i øregangen. Det ytre øret gir lyden en retningskarakteristikk. Hjernen har gjennom erfaringer utarbeidet preferanser i forhold til disse karakteristikkene og foretar ved hjelp av disse en mer spesifikk retningsbestemmelse. Det tar noe tid for mennesket før dette erfaringsgrunnlaget er dannet. Små barn har problemer med nærmere retningsbestemmelse av lyd.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere ser er høyeste frekvens fra sub langt under den retningsbestemte frekvensen. Ser man bort fra rom/akustikk (som vi alle er enige om) kan man plassere suben hvor som helst.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke helt med. Mener du at bare subben spiller under 1900 hz vil man ikke høre hvor den er ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nå er jeg ikke helt med. Mener du at bare subben spiller under 1900 hz vil man ikke høre hvor den er ?
    Meningen med innleggetvar å poengtere at plassering av en SUB i kombinasjon med andre høytalere gir en del større muligheter for plassering (av SUBen) en det folk flest tror. Tar man høyde for akustiske fenomener, og rommets akustiske kvaliteter, så kan SUBen stå hvor den vil - da øret ikke vil klare å skille hvor de dype frekvensene kommer fra - blandet med mellomtone, og diskant vel og merke.. :-) Øret og hjernen lar seg lure.

Ble du klokere?

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt. Er men skikkelig tjukk i hue kan denne frekvensen synke dramatisk, da avstanden mellom ørene er d avgjørende i dette tilfellet :roll:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt. Er men skikkelig tjukk i hue kan denne frekvensen synke dramatisk, da avstanden mellom ørene er d avgjørende i dette tilfellet :roll:
    he he, godt sakt :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •