Projektor-tweaks!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor-tweaks!

Det finnes jo en del tweaks til projektor også, hadde vært greit å fått noe respons fra de som har prøvd ut noen.
    Tenker på ting som Hoya-filter, Greyline, maskering, anamorphic lens, osv. (+forskjell på de forskjellige kabelstandarder.)
    Gjerne også forandringen med flere av disse sammenlignet med "kun" projektoren.

Hadde vært veldig kjekt om noen var så snille å legge til et før/etter bilde, slik at man kan se resultatet med egne øyne... :roll:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste tweaket er å plassere kilden (HTPC/DVD spiller) så nær projektoren som mulig, for korte signal kabler er det billigste tweaket en kan gjøre. Det rare er at nesten alle har signal kilden rett foran seg (så langt unna projen som mulig) når de ser film. Henger dette igjen fra den tiden man bare hadde to høyttalere og anlegget i midten?
    Til alle dere som ikke har, men skal bygge hjemmekino, tenk i gjennom dette å ikke gjør samme feil som de fleste andre. 15 meter bilde kabel gir forringelse av bildet uansett om en har verdens beste kabel, for tenk hva den samme kabelen på 3 meter kan levere!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er altså at det er lurt å prioritere kort bildekabel fremfor lydkabel?

Noe må jo bli langt..
    Har man DVDen i nærheten av projen, må jo lydkablene bli veldig lange til forsterkeren, som jo bør stå nærme frontene for at høyttalerkablene skal bli så korte som mulig..

eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste tweaket er med andre ord å sette opp alt i en liten radius... bare en meter eller to. Bildet fra projen blir nok lite, men sylskarpt og lyden må jo bli fantasisk med maks 50 cm kabler til hver høyttaler.

Det blir nok en kongelig hjemmekino med plass for en...

:lol: :lol:

Alt her blir vel snakk om kompromisser uansett...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev kilden, ikke hele anlegget. Å sende lydsignalet tilbake til anlegget er bedre. Lydsignalet er "enklere" (mindre data og båndbredde) å sende i lengre strekk uten så alt for mye tap. Og du av alle Rinn, er vel enig i at bildet er viktigste faktor i en hjemmekino.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller man kan bruke bakprosjeksjon, og få både i pose og sekk :lol:

MVH
    Frank

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare foreslo det beste alternativet jeg :lol:

Bildet er viktig ja, men synes det er greit å samle alle kildene på et sted i utgangspunktet. Har forsåvidt en plan om å gjøre om litt her hjemme etterhvert, men det blir ikke før jeg får en HTPC og DVI ut...

Da blir det nok litt mere tweaking på meg. Foreløpig er jo langt fra alt på plass, selv om jeg egentlig er storfornøyd som det er...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planlagt en 8 meter lang scart kabel fra dvd-spiller til proj. En monster video2 sak. Dem sa i butikken at jeg ikke ville få noe som helst dårligere bilde med denne 8-metern Vs. en på 3 meter

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Jeg har planlagt en 8 meter lang scart kabel fra dvd-spiller til proj. En monster video2 sak. Dem sa i butikken at jeg ikke ville få noe som helst dårligere bilde med denne 8-metern Vs. en på 3 meter
    Ehhhh...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sølvkabel veldig bra på lange strekk?
    noen som har det?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tar jeg feil angående 8 meter Vs. 3 meter? Tenker da på bildekvalitet self.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det bør være kortest mulig.
    den samme kabelen på 3 meter vil uansett være bedre.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om han vil SE noe dårligere bilde og det er ikke sikkert.

MVH
    Frank

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygger man opp en hjemmekino rundt temaet "det kan være jeg ikke ser forskjell" kan det godt være en går på en kjempe smell. Det er bedre å være før var og tenke plassering ut i fra kortest mulig "bilde kabler". Det er jo ingen ting som tilsier at alle komponenter må stå midt i fronten, da dette snarere er den dårligste løsningen med hensyn til kabelstrekk (for alle som har projektor).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville sett forskjell på en 3 vs. 8 meter skartkabel, spørsmålet er om dette er en vesentlig differanse, og om kvaliteten på 8 meter uansett er god nok... Det avhenger selvsagt litt av ditt utstyr hvorvidt du ser noen forskjell, selvsagt. En 32" Widescreen vil trolig ikke ha noe nevneverdig effekt av 8 vs. 3 meter, et 100" projisert bilde vil trolig kunne ha nevneverdig kvalitetsforskjell.

Det er imidlertid helt klart at en skartkabel/S-Video på 8 meter vs. 3 gir en del utslag på bildekvalitet... Selv med skikkelig gode komponentkabler, har jeg sett stor forskjell på korte og lengere strekk.

Jeg er for øvrig helt enig med Hi-Fil, med mindre en har DVI, som jeg har fått til å fungere 100% på 10 meter, er det best å korte kabellengde for bilde mest mulig pga større båndbreddekrav til bildedelen. Lydkablene er selvsagt også viktig at ikke blir for lange, men jeg ville heller gått for 8 meter til høyttalerne enn til projektoren...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Så det du sier er altså at det er lurt å prioritere kort bildekabel fremfor lydkabel?
    Har man DVDen i nærheten av projen, må jo lydkablene bli veldig lange til forsterkeren, som jo bør stå nærme frontene for at høyttalerkablene skal bli så korte som mulig..
    eller?
    For å svare på ditt første spørsmål: JA, du bør prioritere kort bildekabel framfor lydkabel!
    I tillegg bør du for lyden prioritere korte signalkabler framfor korte høyttalerkabler.
    Høyttalerkablene skal jo uansett nå alle hjørner av rommet, så noen av disse må bli lange uansett. Er bare høyttalerkabelen tykk/bra nok er ikke 10-15 meter høyttalerkabler noe problem. For prosjektoroppsett ville jeg faktisk hatt elektronikk-racket stående mot bakveggen rett under prosjektoren. Dette har i tillegg fordelen at lysene i front på komponentene ikke forstyrrer det visuelle i front. 8)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm...Så det dere prøver å si er at jeg vil se merkbar forskjell på en scart på 4 meter og en på 8 meter? Begge av monster video 2 kvalitet.

Forøvrig merket jeg ingen, eller liten forskjell på en "bra" 2 meter scart og en monster video 2 scart på 4 meter. Muligens at jeg opplevde bilde med monster på 4 som en tanke bedre.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til gutter!

For å kunne se på ishockeykamper i høst, må jeg få til en kobling mellom tuner og projektor. Jeg har bare en scart utgang på tuneren, men den sender også ut RCA signal. Siden scart inngangen på projektoren min kommer til å bli brukt mellom dvd og projektor, blir jeg nødt til å bruke en video (RCA tror jeg) kabel mellom tuner og projektor.

Er det noen her som har testet hvordan bilde kommer til å bli med RCA?
    Lengen på kabelen må være omtrent 8 m. Vurderer en monster video RCA.

Jeg vet det ikke blir optimal kvalitet, men blir det så mye dårligere enn det jeg klarer å få fram på mitt 32" Tv?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm...Så det dere prøver å si er at jeg vil se merkbar forskjell på en scart på 4 meter og en på 8 meter? Begge av monster video 2 kvalitet.
    Det er selvfølgelig vanskelig å si noe sikkert om ditt oppsett, men det er klart at den relativt høye båndbredden video-signalet trenger i forhold til audio-signalet gjør kabelen mye mer følsom for refleksjonsproblematikken i signalkabler. I tillegg vil kabelen, tross støyskjerming, twisted pairs etc. fungere som en antenne for å plukke opp ekstern støy. Jo lenger kabelen er, jo større blir sjansen for å plukke opp støy og få refleksjon i kabelen. Hvor mye støy kabelen plukker opp vil jo være avhengig av hvor mye støy det er i området kabelen strekkes i.

Uansett: Kortere kabel vil alltid være bedre, gitt at kabelen ellers er av samme kvalitet og strekkes på samme sted. Hvorvidt det er en synlig forskjell må du vurdere selv.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne se på ishockeykamper i høst, må jeg få til en kobling mellom tuner og projektor. Jeg har bare en scart utgang på tuneren, men den sender også ut RCA signal. Siden scart inngangen på projektoren min kommer til å bli brukt mellom dvd og projektor, blir jeg nødt til å bruke en video (RCA tror jeg) kabel mellom tuner og projektor.
    Hørte jeg: "Ekstern scart-switchbox"? :wink: Du tåler vel å leve uten fjernkontroll av akkurat den funksjonen, og gitt at tuneren og dvd-spilleren befinner seg sånn noenlunde samme sted geografisk, slipper du å betale for og installere TO laaange kabler.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •