Projektor-tweaks! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joa..dvd og Tuner står ganske nærmt hverandre, men vil ikke en slik switchboks gå ut over bildekvaliteten fra Dvd til projektor? Trenger på en måte best mulig kvalitet mellom dem, da jeg ser mest på dvd-filmer.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Joa..dvd og Tuner står ganske nærmt hverandre, men vil ikke en slik switchboks gå ut over bildekvaliteten fra Dvd til projektor? Trenger på en måte best mulig kvalitet mellom dem, da jeg ser mest på dvd-filmer.
    Hmmm... Dette har jeg ikke erfaring med men jeg vil anta at forskjellen ikke er større enn forskjellen mellom en 2 meter og en 8 meter scart-kabel... :wink:
    Du kan jo velge å "fikle" bak komponentene og koble om kabelen fra DVD til tuner når du skal bytte kilde.
    Uansett: Slike switch-bokser kan du få relativt billig. Hvis du ser mest hockey om høsten kan du jo koble inn boksen i høsthalvåret og fjerne den ellers...

Jeg ser du sier RCA-signal. RCA er jo egentlig bare en betegnelse på pluggen. Hvis det er et kompositt-signal (både lyd og bilde) som går over denne kabelen vil bildekvaliteten bli merkbart dårligere. Hvis det derimot er et rent bildesignal som skal passere inn RCA-inngangen på prosjektoren, tror jeg du kan leve med bildet fra tuneren over denne inngangen, siden dette ofte er identisk med signalet som sendes over scart-kabelen (uten lydkomponentene, selvfølgelig). Hvis noen andre vet mer om dette, er det fint om de kan kommentere det her... Etter hva jeg skjønner kan scart overføre både RGB og kompositt bildesignal. Mulig jeg tuller når jeg sier at det finnes et signal med BÅDE bilde og lyd over RCA...

Forresten 1: Hva med S-video? Har prosjektoren en slik inngang?
    Forresten 2: Min DVD har scart-inngang i tillegg til Scart utgang. Hvis du har en slik, kan du jo bruke DVD-spilleren som switchboks (min fungerer slik at scart-inn sendes rett gjennom når dvd-spilleren står i standby-modus).

Hmmm... Ta alt jeg sier over med en klype salt. Jeg må nok lese meg litt opp på dette etter nærmere ettertanke. :?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuneren min sender ikke ut S-video. Det er problemet.

Hmm..jeg har to scart utganger på dvd'en min. Men jeg lurer på om en er inn og en ut? Jeg vet at den ene scart utgangen sender kompositt signaler mens den andre sender RGB. Jeg skal teste når jeg kommer hjem. Takk for forslaget, det kan være løsningen det der med dvd som switchboks

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sorry BURRE!!!!! men meg og roffe hadde en samtale ikke sant! Men jeg bøyer meg i støvet

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Projektor-tweaks!

Sitat Opprinnelig postet av Burre
    se tema...
    Sorry. Og jeg eier ikke prosjektor en gang. Det ser imidlertid ut som burre KAN ha løst problemet sitt, så da kom det noe godt ut av digresjonen...

Alle: Flott om dere kan komme med tweaks, så skal jeg ikke forsøke å løse flere problemer i denne tråden (har jo ingen erfaring med prosjektorer selv...) :shock:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at jeg er litt i utkanten av temaet her ,men ville på en måte bare avslutte deg meg og roffe snakket om tidligere i dag.

Roffe hadde brukt dvd-spilleren som en slags scart-switchbox mellom tuner-dvd-tv (eventuelt projektor).

Jeg fant ut at jeg også kunne benytte meg av den samme løsningen. Dvs at jeg lar en scart gå ut fra tuner til dvd spilleren. Dvd spilleren har en scart til projektoren.

Med denne løsningen sparte jeg utgiftene til en monster video kabel fra tuner til projektor. Så hjertelig takk til roffe for tipset.

NB! For at beskrevet løsning skal funke, må alle komponentene gjøre bruk av kunn scart. Jeg prøvde også å sende tuner signalene fra dvd spilleren til tv med standard video plugg. DETTE FUNKET IKKE!.

Dette innebærer at jeg selv må ha en scart switch boks som gjør at jeg har en scart til dvd og en til tv ut fra tuner.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fordeler med Anamorfisk linse.

Skrev denne i litt feil tråd, så jeg flytter den hit, hvor den passer bedre..

Er ike helt sikker på jeg skjøner hva du mener med "forvrengt" 16:9, men jeg har selv en LCD 4:3 proj, som jeg vanligvis bruker i skalert 16:9, og får blå banding rundt kantene av der bildet har vært. Det kommer av at projen holder tilbake lyset i de svarte feltene, og dermed blir det så varmt at fosforbelegget på polarisatorene begynner å oksidere.
    Ja, det er skadelig for projektoren. I verste fall kan det oksidere totalt, og du får en grusom "klædd" over hele skjermen, og den er da ubrukelig. Lar min stå i 4:3 i blandt for å unngå dette, men kommer til å kjøpe en anamorphisk linse, for å unngå dette problemet. Grønnskjær, støv, blåskjær, banding vil reduseres med en slik linse, om projen er lyssterk.

edit: også innbrenning fra PC bilde blir mindre farlig, om man har PC-bildet i 16:9 skalert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ut som en forferdelig ulempe med LCD det der da?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med lyssterk projektor skalert til 16:9, ja.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •