slik jeg har erfart det ......

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

slik jeg har erfart det ......

En liten formel..egen komponert Avstanden mellom høytaller= 3m da synest jeg det er logisk att lytte posisjone bør være ca 6m..høytallerne vries litt innover..2-3grader..Lytteposisjon=2xavstanden mellom høytallere i stero oppsett..

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, syns 6m hørtes mye ut jeg ?
    Vil vel få en sånn "litt langt unna" følse?

eller....

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Humm, høytalerene mine står 4, 2m fra hverandre, burde altså sitte nesten 9 meter unna altså? Nei du, det blir litt vel langt.
    Det med vinkel er veldig avhengig av høytalermodell. Noen må vinkles lite eller ingenting andre veldig mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synest ikke det..)

Du kan jo prøve så får du høre, lyd bildet blir bredere og du får føleslse av en skikkelig stereo lyd..jeg har forska mye på plassering..jeg ser mange som har høytallerne stående nesten kloss i hverandre..og det er ikke så veldig lurt..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E synes det er best når høytalerene står bredt og man sitter relativt nært.
    Men som e nevnte tidligere, store forskjeller mellom forskjellige modeller og egne oppfatninger av hva som er best.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja slik er det bare..

Jeg har erfart det og forsket på dette ei stund..kan seff ha feil..2-3grader er ikke mye innover..tror du har for lang avstand i mellom høytallerne heller..i forhold til lytte posisjon da, her er det ett min som gjelder..stereo effekten kan jo vurderest i hvert tilfelle

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neida blir meget bra..

Sitat Opprinnelig postet av Idiss
    hmm, syns 6m hørtes mye ut jeg ?
    Vil vel få en sånn "litt langt unna" følse?

eller....
    Jeg ville ha prøvd det..har jeg hadd ei større stue har jeg hadd ennu større avstand..og heller vinklet di meire innover..

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er vel også hva folk har muligheter til i rommet?
    Ikke alle som har store rom og kan gjøre som de vil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sant nok

Jeg skal innvistere i dyrere høytallere, men det gjør jeg ikke før jeg har ei rimelig stor stue ..pga plasseringa..har sinnsykt mykje og si..men det er seff smak og behag..en ting til..jeg regner ned att du har hifi i den dyre enden av skalaen..vesst du spiller skikkelig høyt blir det ikke noe sussing i ørene dine?..jeg står på mitt ang plasseringa..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "stereoopsettet" mitt koster drøyt ca 60k+kabler og spiller, om du definerer det som den øvre delen av skalaen vet ikke e.
    Uansett så synes jeg at det må være såppas avstand mellom høytalerene, iallefall i mitt tilfelle da e har brukt ganske god tid på å finne best mulig plassering. Siden anlegget mitt er hovedsaklig brukt til hjemmekino(og dermed også såtte opp for å yte best til det) er det selfølgelig ikke 100% sammenlignbart.

Angående susing i ørene, spiller man høyt nok blir det uansett susing uansett hvor nært\langt unna man sitter. Bånner e det helt er det ubehagelig å være i rommet uansett hvor langt unna man er.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenk det slik som en trekant..

Dær høytallerne er på 0-punktet..lytte posisjonen er den nedre..linja..1m=2m til lytte posisjon osv..3m=6m til lytte posisjon..osv..virker ikke det ganske logisk...?visst det er 1m mellom høytallerne så ville ikke jeg ha plassert sofaen 1m fra di :lol:

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette du skisserer kan fungere dritbra på noen høyttalere, og helt ræva på noen. Det finnes ikke noen så eksakt mal for plassering.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en std pekepinn har vært å se på høytalerne og sitteplass som hvert sitt hjørne i en likekantet trekant.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmas-
    Humm, høytalerene mine står 4, 2m fra hverandre, burde altså sitte nesten 9 meter unna altså? Nei du, det blir litt vel langt.
    Det med vinkel er veldig avhengig av høytalermodell. Noen må vinkles lite eller ingenting andre veldig mye.
    da burde du ha mindre mellomrom mella h.tallerne, vesst lytteposisjonen ikke kan dobblest i forhold til h.avstand, bassen vil oxo følest bedre..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmas-
    Jo mere du vinkler di desto mindre avstand mella H.tallerne og lytte posisjonen blir koret inn.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ingen som nevner rommet her?

Dersom man får mye drahjelp av sideveggene vil man måtte trekke høyttalerne sammen for å få like mye energi i midten på lydbildet. Dette gjelder altså smale rom. Har man skråtak eller vegger nærmere enn 1 meter fra høyttalerne (på siden) blir denne effekten ganske tydelig. Det er også noe oppi hodet vårt som forventer et orkester plassert innenfor rommets 4 (eller fler) vegger.

Med såpass bredde på rommet som jeg har får jeg best perspektiv når jeg har ca 2,5 meter mellom høyttalerne og ca 3 meter til lyttepossisjon. Jeg vinkler da høyttalerne akkurat slik at jeg ikke ser de innvendige sideveggene. Men lener jeg meg frem i sofaen kan jeg skimte dem.

Husk også på å sentrere lyttepossisjon, ha lik avstand til begge høyttalere og dersom den ene høyttaleren "har mer vegg" enn den andre er det en stor fordel å dempe litt på den siden.

Med 2,40m takhøyde fungerer ikke lytteavstander på mer enn 4 meter noe særlig. Da blir det for mye reflektert lyd og for lite direkte. Masse klang, men lite presisjon.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 2,40m takhøyde fungerer ikke lytteavstander på mer enn 4 meter noe særlig. Da blir det for mye reflektert lyd og for lite direkte. Masse klang, men lite presisjon.
    Dette er jeg enig i, erfarte dette i mitt rom i alle fall. Har også lest at perfekt lytteavstand er 1,18 x avstand mellom høyttalerne. Måles fra "hodeplassering" og vinkelrett på linje mitt mellom høyttalerne. Det viktigste for å få godt stereoperspektiv og dybde i lydbildet er likevel å gi høyttalerne god avstand til vegg..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •