Forgangne tweaking-myter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 109
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forgangne tweaking-myter

Heisann.

Har lest noen av kabel-diskusjonene, og uten å ta stilling til hva som er korrekt om kabler, vil jeg gjerne lufte noen tweaks som later til å være utgått på dato. Har de noe for seg? Hvis du husker noen selv, er det fint om du poster her.

1. CD-tusj: I CD-ens tidlige tidsalder var det noen som hevdet at strølys inn fra siden på CD-platen kunne påvirke signalet. Det gjorde at noen eksperimenterte med ulike farger langs ytterkanten på CD-platen (man begynte med svart). Den heftigste konklusjonen var at grønn tusj fungerte best, siden laseren var rød, og rød og grønn er komplementærfarger. Det ble solgt egne spesialtusjer blant annet gjennom HiFi-klubben. :lol:

2. Polaritet på nettspenningskabelen: Dette var en av de billigste tingene man kunne gjøre for å "forbedre lyden". Man simpelten snudde 220V støpselet i veggkontakten på de ulike komponentene for så å høre seg frem til det beste resultatet. :wink:

3. Salatolje på høyttalermembranen :shock: : Dette tvilsomme trikset skulle myke opp ressonansfrekvenser, slik at høyttaleren skulle spille mer kontrollert. Kan godt ha fungert på enkelte høyttalere, men er vel heller tvilsomt som et generelt tips.

Noen flere?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, hadde ikke hørt om noen av de...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurte på hva begrunnelsen for å 'snu polariteten' på nettkabelen skulle være? De to andre alternativene har du jo hatt en slags begrunnelse for, så det hadde vært moro å vite hvorfor det skulle bli bedre lyd dersom man likeretter den f. eks. den negative halvdelen før den positive?

Ville ikke dette da forandret seg dersom man skrur komponentene av og på igjen?

Mye rart man skal høre. Er det hi-fi klubben som har kommet opp med alt dette eller?

:lol: :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Mye rart man skal høre. Er det hi-fi klubben som har kommet opp med alt dette eller?
    Nei, HiFi-klubben, som etter min mening var bedre før den skiftet eiere en gang på 90-tallet, bare tilbød det som var etterspurt.
    Dette var ting man diskuterte seriøst i HiFi-pressen rundt begynnelsen av 80-tallet. Må huske at dette var tiden for pastellfarger, hvite skinnslips og store skulderputer. Folk var generelt litt gærne på den tiden... :wink:

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei, HiFi-klubben, som etter min mening var bedre før den skiftet eiere en gang på 90-tallet, bare tilbød det som var etterspurt.
    Dette var ting man diskuterte seriøst i HiFi-pressen rundt begynnelsen av 80-tallet. Må huske at dette var tiden for pastellfarger, hvite skinnslips og store skulderputer. Folk var generelt litt gærne på den tiden... :wink:
    Samt at tobakken deres sannsynligvis ikke bare hadde tobakk...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurte på hva begrunnelsen for å 'snu polariteten' på nettkabelen skulle være?
    Jeg tror dette var noe som kom fra utlandet, hvor den ene strømfasen i stikkontakten er jordet direkte eller noe sånt. Man kom vel etterhvert til at i Norge, hvor ingen faser er koblet til jord vil man ikke høre noen slik forskjell. Hvorvidt dette er en tweak som fortsatt er i bruk i utlandet, vites ikke! :?:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en til:

4. Stabiliserende gummiringer på CD-platen: Man fikk gjøpt gummiringer som var like store som CDens ytterkant som man kunne klebe på oversiden av CD-platen. Tyngden skulle gjøre CD-rotasjonen mer stabil og dermed gi færre avspillingsfeil.

Noen her på forumet som har gummiringer og/eller grønn tusj på CD-platene sine? :wink:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med å snu stikkontakten er det mange som tror på, og metoden beskrives her:
    http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb...94;start=24#24
    Selv har jeg ikke prøvd det, men har tenkt å prøve. Elektronikk/fysikk og Hifi er utsatt for endel rare teorier, men noen av de virker ofte i praksis. Også uten å ha noen spesiell teori.. Så jeg synes ikke man skal le for høyt av alle forslag, i hvert fall ikke før de er testet!

Et annet triks som ligner på det med å tusje på kanten av CD-en. En CD-kutter, som kutter kanten skrått!
    Se: http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb...3668;start=5#5
    (Forøvrig av samme årsak - å hindre refleksjoner av lyset tilbake fra kanten. Noe som er litt sprøtt for lyset kommer ikke dit i utganspunktet engang. Tror jeg...)

Se også: http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb...6536340;start= som er en lignende tråd som denne, med mange "bra" tweaks...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Så jeg synes ikke man skal le for høyt av alle forslag, i hvert fall ikke før de er testet!
    Enig. Jeg startet ikke denne tråden utelukkende for å le av disse tingene, men også for å sjekke om noen av tingene fortsatt er i bruk. Når det er sagt:
    • Jeg har ikke testet gummi på CD-platene, men jeg og noen kamerater tusjet CD-plater av hjertens lyst, uten å høre noen forskjell (og ja, vi hadde flere originaleksemplarer av samme CD).
    • Snuing av veggstøpselet er gratis, og forsøkt uten noen hørbar endring i lyden den gangen jeg testet det.
    • En kamerat smørte salatolje på høyttaleren, uten at det gav hørbar forbedring.

Så jeg kan si at jeg presenterer disse med en personlig trygghet på at dette i det minste er sære tweaks som etter min mening har forsvunnet fra medienes søkelys fordi de neppe virker... :roll:

Hva med dette: Kle alle kabler i anlegget utvending med metallfolie. Ideen skal være skjerming av påvirkning utenfra. Denne har jeg ikke forsøkt selv, så jeg avfeier ikke at det virker... :wink:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig roffe, men jeg tror også det finnes slike tweaks som kan hjelpe, men kun i så liten grad, at det bare er de mest ekstreme audio-freakene klarer å høre det og/eller har bra nok anlegg der det er hørbart.
    Men klart det er mye tull og tøys! Venter i spenning på flere merkelige tweak...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det morsomme med denne hobbyen er jo at utviklingen går så himla fort.
    om noen år er det kanskje tweakene man gjør i dag det blir "ledd" av.

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det jeg har lest nå så virker det som om de som vil høre forskjell gjør det og de som ser på knepene som teite ikke hører forskjell.

Samme som jeg leste fra et hifi blad at brente plater fra orginalen låt bedre enn orginalen. Sitat Harry Hurt: "Win2k blir oppgradert når man brenner orginalen".

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skeptisk til tweaking av digitale signaler.

Sitat Opprinnelig postet av sjokomelk
    Samme som jeg leste fra et hifi blad at brente plater fra orginalen låt bedre enn orginalen.
    Morsomt, det der.

Det er et tankekors at PCens CD-ROM svært sjelden leser bit'ene feil fra CD-platen, selv om den spinner med mer enn 40 ganger audio-hastighet... Hvis den leste feil ville det jo bli feil i programmer som blir installert og så videre...

Derfor er jeg svært skeptisk til alle tweaks som foreslår å forbedre på et digitalt audiosignal som i utgangspunktet har korrekte 0er og 1ere. Jeg er overbevist om at man ikke kan forbedre et korrekt digitalt signal.

Men dette forutsetter at DA-konverterne faktisk gjør digital behandling av signalet. I signalbehandlingsteori har jeg sett beskrevet konvertere som mater de digitale signalene rett inn i analoge kretser for å få ut et analogt signal i andre enden. Da er det klart at signalet som i utgangspunktet var digitalt blir brukt analogt og vil gjengi eventuell støy. Men for lyd i mer enn 1 kanal (mono) må det ihvertfall gjøres digital splitting av signalet i de ulike lydsporene, og da blir det kun denne splitterens egenstøy som er feilkilde, eller hva. :shock: :roll:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående brente CD plater så vil det være riktig å si at du kan få en mer feilfri plate når du kopierer. Når brenneprogrammet leser data til en image fil vil den korriger eventuelle feil på den orginale støpte platen (det oppstår ofte en del feil i støpeprosessen), før den brenner en "riktig" kopi. Om dette kan gi mindre jitter er det vel delte meninger om, da de fleste CD spillere korrigerer dette greit selv. Så nok en gang er det snakk om et i "teorien" meget godt tweak.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi er inne på dette med CD'er så kan jeg nevne at jeg leste en gang for lenge siden at det skulle gi bedre lyd om man la cd'ene i fryseren før de skulle spilles. Ikke spør meg hvorfor, men det skulle visstnok bli renere lyd av det. Har dog aldri prøvd dette, og kommer nok ikke til å prøve heller...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet triks som ligner på det med å tusje på kanten av CD-en. En CD-kutter, som kutter kanten skrått!
    Høium Hifi AS selger den CD-kutteren. Hvis du går inn på nettsiden til Høium www.hoium.no/audiodesk/index.htm ser du at de har ett tilbud ang. CD-kutting hvor du kan sende inn inntil 3 stk. cd/dvd-plater og få de behandlet med CD-kutteren. Du betaler bare portoen.

Hvis du har to identiske CD'er så er det bare å sammenligne.

Jeg skriver ikke dette fordi jeg er hellig overbevisst at det funker for det er jeg ikke. Det er opp til hver og en hvis man vil prøve. Hadde vært moro om flere her på forumet hadde prøvd dette og delt sine erfaringer.

Forresten jeg kom akuratt på et tweak som det er skrevet en del om.
    Tweaket er at du legger plattformer og lignende under høyttalerkablene for å få de opp fra gulvet. Poenget er at kablene "visstnok" er følsomme for vibrasjoner. Om det er hørbart? Si det.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "visstnok" er følsomme for vibrasjoner
    Hahaha... Det er et bra triks..

Mvh

AK

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Forresten jeg kom akuratt på et tweak som det er skrevet en del om.
    Tweaket er at du legger plattformer og lignende under høyttalerkablene for å få de opp fra gulvet. Poenget er at kablene "visstnok" er følsomme for vibrasjoner. Om det er hørbart? Si det.
    Minner meg om bonden som i elektrisitetes barndom la skjøteledningen i nedoverbakke for at "resten av strømmen" skulle "renne ut". :wink:

Men det kan være poenger forbundet med plassering av høyttalerkabler generelt (selv om vibrasjonsteorien høres rar ut). Jeg husker at mine første høyttalere tok imot naboens morsesignaler (han var radioamatør) og gjengav dem som lyd (lavt, riktignok). Høres sprøtt ut, men det fungerte slik, selv når høyttalerne var koblet fra stereoen.
    Tilsvarende problematikk kan det nok være med strømkabler som går skjult rundt om i huset og produserer 50Hz felt.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Angående brente CD plater så vil det være riktig å si at du kan få en mer feilfri plate når du kopierer. Når brenneprogrammet leser data til en image fil vil den korriger eventuelle feil på den orginale støpte platen (det oppstår ofte en del feil i støpeprosessen), før den brenner en "riktig" kopi. Om dette kan gi mindre jitter er det vel delte meninger om, da de fleste CD spillere korrigerer dette greit selv. Så nok en gang er det snakk om et i "teorien" meget godt tweak.
    Jeg har lest L&B en stund, i begynnelsen ville de ikke "besudle"sine CD spillere med brente plater, så ble plutselig brente plater MYE bedre enn orginalene. SVADA sier jeg om begge deler, og nok en gang får jeg god grunn til å tvile på disse karenes ører hører noe bedre enn resten av oss.

Fakta er at brente plater er MYE vanskeligere å lese enn orginaler (støpte), CD rom'er setter ned lesehastigheten betraktelig på brente CD'er i forhold til orginale, dette i tillegg til at AudioCD systemet ikke har noen effektiv feilkorrigering vil si at mangler på orginalen også vil være til stede på kopien. Ut i fra dette vil jeg påstå at det beste man kan håpe på ved kopiering av CD'er, er en helt lik kopi, men den er uansett vanskeligere å lese enn orginalen.

Jeg har ALDRI hørt noen forskjell på orginaler og kopier.

Frode

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom tråd! Jeg husker at det ble solgt noen stskiver av en slags spesiell plast (ikke gummiringene, dem så jeg, men kjøpte dem aldri) som kan minne om vanlig kontaktpapir (og sikkert også var det, med en ekstrem profittmargin). Jeg har fremdeles noen plater med sånt limt oppå (jeg har alle cd-platene jeg noen gang har kjøpt, tror jeg) men jeg tror ikke noe på det. Jeg gjorde det på de 10-12 første cd-platene jeg kjøpte...

Og på 80-tallet fantes det en kloss av en slags metall som skulle legges oppå forsterkere, akkurat så trafoen var rett under den. Det ble påstått at det skulle forbedre lyden hørbart, men av en eller annen grunn forsvant den igjen... :wink:

Det eneste jeg virkelig har hatt nytte av er sorbotanføtter til platespillere. De isolerer virkelig bra mot akustisk tilbakekobling og støy fra trampende føtter.

Det fins jo plattformer til både forsterkere og cd-spillere, men jeg tror ikke noe særlig på det... Jeg er enig i at L&B har kommet med ganske mange merkelig utsagn gjennom tidene. De beste syns jeg alltid Knut Vadseth kommer med, med hans stadige gnåling om at film er best i stereo, hvis det ikke er et surroundanlegg til diverse hundre tusen. Merkelig at han ga Onkyo Integra 989 så bra karakter da... :wink:

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •