Forgangne tweaking-myter - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 109
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    alle som har en viss løpteid innen hifi har erfart dette, fordi dere ikke har det, utelukker ingenting.
    Hva vet vel du om hvor lenge vi har drevet med hifi? Hevder du å være tankeleser også? Isåfall er du en ganske dårlig en. Flere av oss har "en viss løpteid innen hifi ". Altså har ikke "alle som har en viss løpteid innen hifi erfart dette".

Jeg utelukker forøvrig ingenting. Men man trenger bevis for å bli overbevist.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg utelukker forøvrig ingenting. Men man trenger bevis for å bli overbevist.
    og jeg trenger motbevis, for å bli overbevist. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    steik så dere ror...
    % avvik? LOL

dere tar så feil...
    La oss f eks ta en sentral parameter ved småsignaltransistorer: hFE eller strømforsterkning om du vil. De fleste produsenter oppgir denne verdien med tre tall: min, typ og max. For en gitt transistor kan verdiene være 200, 300, 400. Dette betyr at transistoren minimum har en hFE på 200 men ikke over 400 og typisk hFE på 200. Dette kalles på godt norsk for spredning, eller du kan regne ut prosent avvik fra typisk verdi om du føler for det.
    I motsetning til deg har jeg ikke problemer med å dokumentere denne påstanden (hvis du ønsker det).

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det finnes ingen dokumentasjon, fordi ingen gidder å dokumentere det! hva er vitsen..??
    Jeg finner ikke ord..
    hører du forskjell, så er det dokumentasjon nok, hører du ikke er det vel så greit..
    Det er ikke dokumentasjon nok at du mener du hører forskjell når du kaller folk naive idioter, og sier de har for dårlige annlegg til å høre det samme som du hører.
    har dere bevis som støtter deres side??
    Ja. Alt jeg har tro på bedrer lyd/bilde innen AV er dokumentert.
    alle som har en viss løpteid innen hifi har erfart dette, fordi dere ikke har det, utelukker ingenting.
    hva mener du?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Min Shanling CD-T100 ble bedre og bedre lydmessig de to første månedene etter at jeg kjøpte den (sto på 24/7). Dette gjelder rør utgangen. Transistorutgangen låter ikke spesielt anneledes nå, enn den gjorde første dag. Digital utgangen har jeg aldri prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.
    Grunnen til at CD spilleren stort sett står på, er at rør utgangen låter deprimerende dårlig de første timene før spilleren er gjennomvarm.

Uansett hva andre måtte påstå er dette et faktum. Den som ikke måtte være enig får bevise sin påstand.
    Ja, rør ja! Rørets egenskaper endrer seg over tid. Det er ikke noe nytt. Jeg har hørt tydelige forskjeller fra måned til måned. Men det gjelder bare rørutstyr.

Dette og den lange oppvarmingstiden er en av grunnene til at jeg ikke liker rørutstyr.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, rør ja! Rørets egenskaper endrer seg over tid. Det er ikke noe nytt. Jeg har hørt tydelige forskjeller fra måned til måned. Men det gjelder bare rørutstyr.

Kan du bevise det?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du liker ikke rør fordi de må varmes opp og har ****innspilling****

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bevise at jeg bare har hørt slike forskjeller på rørutstyr. Nei, det er vanskelig/umulig å bevise hva man ikke hører.
    Selv en ABX-test ville jo ikke hjelpe da jeg bare kunne hevdet at jeg ikke hørte forskjell. Nei, dette må nok dessverre bevises fra den andre siden. Det eneste som kan holde som dokumentasjon er at de som faktisk mener at de hører forskjell kan dokumentere det under en grundig og uangripelig ABX-test.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke innspilling. Innspilling er når man må spille en periode for at de skal stabilisere seg på et fast nivå. Det jeg har hørt av rør tyder på at de ikke stabiliserer seg på noe fast nivå, derimot så endrer de seg litt hele tiden. Ikke mye, men nok til at jeg mener å høre forskjell fra måned til måned.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Nei, ikke innspilling. Innspilling er når man må spille en periode for at de skal stabilisere seg på et fast nivå. Det jeg har hørt av rør tyder på at de ikke stabiliserer seg på noe fast nivå, derimot så endrer de seg litt hele tiden. Ikke mye, men nok til at jeg mener å høre forskjell fra måned til måned.
    du hører ikke forskjell, det er bare i ditt hode! :lol: :lol:

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Dette var litt av en tone det har gått over til her, ser ut som denne tråden har blitt "innspilt" nå. :lol:

Jeg tror kanskje jeg kan bidra med noe litt saklig som går på grunnleggende fysiske prinsipper. F.eks. har man noe som kalles remanens, det burde være kjent for de fleste her på forumet, men for dem som ikke er det:

Når man sender elektronstrøm gjenom en leder danner det seg et magnetisk felt rundt denne lederen, dette feltet induserer en elektronstrøm i alle omkringliggende strømledere som er innenfor det originale magnetfeltets virkeområde. Disse komponentene som får en indusert elektronstrøm opplever således også at det danner seg et magnetfelt rundt dem. Noen komponenter i elektronisk utstyr er magnetiserbare, andre er det ikke. De magnetiserbare komponentene vil således etter en stunds bruk få elementærpartiklene sine orientert i en bestemt retning og fungerer nå som permanente magneter, de trenger altså ikke lenger en indusert elektronstrøm for å sette opp sitt eget magnetfelt. Magnetfeltet vil således nå kunne "motarbeide" elektronstrøm i omkringliggende kretser.

Dette er nok en av faktorene under "innspilling" av utstyr da komponentene inni ikke har vært strømsatt for mere enn en funksjonstest før utstyret forlater fabrikken, elementærpartiklene er derfor ikke orientert i samme retning enda. Det blir satt opp magnetfelter som motarbeider hverandre og balanserer seg ut etterhvert. Ordet "innspilling" kunne vel således vært best kjent med å byttes ut med å "balansere".

Når dette er sagt vil jeg legge til at jeg er av den oppfatning at det meste jeg leser her i forumet når det kommer til lyd for meg høres ut som psykosomatisk. :wink: Hvis vi sier at den reèlle balanseringstiden for en forsterker kan ligge rundt 10-50 timer og at man således ikke har anledning til å "venne" seg til lydbildet før dette er stabilt, så kommer man jo fort opp i 100-200 timer total balanseringstid. Jeg synes det er litt bastant å si at; dette foregår ikke bare i mitt hode. Men ikke noe mer bastant enn å påstå at det MÅ foregå bare i hans hode.

Jaja, HELDIGVIS er lyd også subjektivt. :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg!

Det er jo litt av årsaken til at enkelte dyre konstruksjoner er så godt som kjemisk renset for magnetisk materiale. (aluminiumskabinetter osv...).

Nå er det jo også slik at man kan A/B-X-teste en innspilt og en ikke innspilt forsterker for eksempel.

Når det gjeldet høyttalere så er jo diskusjonen en helt annen...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er lenge siden siste innlegg ble skrevet her, men siden jeg er ny her på forumet tillater jeg meg å legge inn et lite svar.

Jeg har opplevd det samme som einis med flere av mine komponenter, men det har vært mer kritisk jo dyrere komponentene har vært. Men felles for de alle er at de har forandret lydkarakter den første tiden de har vært i bruk, og alltid til det bedre!

Det er her ikke snakk om noen placebo effekt eller ren tilvenning, og å påstå at det bare er noe som har opptstått inne i mitt hode føler jeg som umyndiggjøring av min egen dømmekraft.

Den siste komponenten jeg kjøpte var en effektforsterker (transistor) for to år siden, og den låt tragisk rett fra esken. Bassen var pløsete og oppsvulmet, og det hele låt ullent og skikkelig pudding. En skikkelig nedtur, da dette merket er kjent for nøyaktig det motsatte, hva lydsignatur gjelder. Det tok nok minst en uke før den begynte å låte mer i tråd med hva jeg hadde hørt i butikken, og flere måneder før jeg sluttet å merke forandringer i lyden. (den trenger forresten min. 2-3 dagers oppvarming hver gang den har vært slått av og blitt kald, før den låter som vanlig igjen) Det samme opplevde jeg med forforsterkeren min også. Den låt spisst og glassaktig de første ukene, og stereoperspektivet var helt på trynet. Jeg vet ikke akkurat hvorfor noen komponenter trenger så lang innspillingstid, men jeg har iallfall hørt med egne ører at det er tilfelle. Og jeg er rimelig sikker på at det ikke er snakk om "tilvenning", for da burde jeg vel strengt tatt venne meg til andre plagsomme støykilder jeg daglig blir utsatt for? Så får heller forståsegpåerne sitte og blånekte for dette fenomenet som så mange har hørt helt tydelig med sine egne ører, akkurat som de som kunne måle at cd-lyden og transistor forsterkerne var perfekt fra begynnelsen av, og de som nekter for at man kan høre forskjell på kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, he, he, ho, ho!!

Jeg har syslet med Hi-Fi siden 1976. Jeg tror jeg ler meg fillete . Men...............vent litt! Hva i huleste var det?
    En smule farging i nedre del av øvre mellomtone????? Har ikke tid til å skrive mer. Må bruke resten av dagen til å sjekke anlegget! 8) 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saklig.

Er det kanskje din lange fartstid innen hifi som gjør at du føler deg berettiget til å innta en slik tone? Kanskje hvis du hadde syslet med folkeskikk like lenge... Iallfall håper jeg at det ikke er hifi'en som har gjort deg til et sånt ufordragelig rasshøl, for jeg har nemlig tenkt å holde på med dette en stund selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker holdningen din Cerebus!
    Sånn skal det være. Stå på!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du så tydelig understreker poenget mitt :lol:

Jeg føler at ytterligere kommentarer blir overflødige, og kommer ikke til å bruke mer energi på noe så lite fruktbart som å krangle med deg på nettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krangle??????????????????????

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    placebo er nok ordet mange er på jakt etter.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cd stabilisering

Tandberg hadde en cd spiller med stabilisering plate, så det har vel en viss innflytelse på lyden. Av andre kan jo Pioneer nevnes der man legger platen oppned. Et "tweake" tips er vel å få elektrikeren til å legge opp en egen krets til stereo, med f eks 32 amp sikring?

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •