Forgangne tweaking-myter - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heller en ghettoblaster og halvflaske enn å være sur og grinete. Ingen kommer noensinne til å tro på deg hvis du ikke skaffer noe dokumentasjon å vise til. At du har lest noe i lyd og bilde holder ikke som argument.

At du heller tror på udokumenterte voodoo-lignende teorier enn på veldokumenterte og annerkjente teorier om psykoakustikk får være din sak. Du har rett til å tro hva du vil.

Men med holdningen "dere tar feil uansett" så er det ingen vits i for noen å diskutere noe som helst med deg. Du viser at du har inntatt en fortutbestemt holdning. Og med tanke på at forutbestemte tanker drastisk minsker sjansene for en objektiv vurdering så er dine meninger verdt forsvinnende lite i en søken etter å finne sannheten.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe..dere prøver å innbille meg at jeg hører feil. som IKKE er tilfellet.
    dokumentasjon? tviler på det kan dokumenteres på noen særlig måte...jeg har hundrevis av andre vitner som mener det samme om den! jeg har lest det flere plasser, ikke bare i lydogbilde!
    tror det er vel så bra dokumentasjon.

hvordan i huleste skal jeg dokumentere f.eks at ull låter bedre som isolasjon enn plast?!? skal jeg måle det med multimeteret mitt? jeg vet hva jeg hører. fordi dere ikke har prøvd det i det hele tatt og bare TROR at det ikke fungerer så kommer dere bare med tull om at det er i hodet mitt det skjer.........

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som kommer med en påstand forventes også å framlegge data som støtter påstanden.

"Enhjørninger finnes! Du har ikke sett en? Javel, men du har ikke lett overalt."

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jada festlig..
    var en nordmann for noen år siden som gikk frem og sa at ALLE forsterkere er helt like, han hadde en mengde kurant dokumentasjon på det, men likevel hører vi forskjell.
    en rørforsterker måler dritt men spiller bra
    du kan vel kanskje dokumentere hvorfor ditt nåværende utstyr låter bedre enn ditt forrige?? prisen er høyere!? da er det jo bare en placebo!!

jeg vil ikke spise cheesdoodles fordi det lukter vondt, da smaker det jo dårlig?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er f.eks noe fra audiophile

"Innspilling av elektronikk?
    Det er et felt innen hifi der man virkelig kan lokke frem de audiofile og objektivistene fra elektronikkskoleringen til kamp: krever elektronikk innspilling? De audiofile har lenge hevdet dette; at en komponent krever en tid med spilling for å låte på sitt beste - også relativt passive komponenter som forforsterkere og CD-spillere. Jeg skal ærlig innrømme at jeg selv har vært meget skeptisk. Jeg har oppfattet denne effekten på effektforsterkere, særlig klasse A-utstyr som min Halo A21, men aldri klart å finne noen klar tendens i CD-spillere og forforsterkere. Men på Hegel P2A la jeg for første gang merke til dette. Spilleren låt kaldt og sterilt med det samme den ble koblet opp. Men etter et par dagers spilling låt det vesentlig bedre. I slutten av omtalefasen, etter 14 dager, så koblet jeg opp en helt ny P2A for å sammenligne og ganske riktig; forskjellen var klar. Også en utrent lytter (min bedre halvdel) la merke til dette. Forskjellen er ikke stor, men tonaliteten er helt klart forskjellig."

case CLOSED!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skriver etter et par dager. Hvor mye tror du han spilte på et par dager?
    Døgnet rundt?
    Eller muligens 5-10 timer?

Et par dager er ihvertfall ikke 100-200 timer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo en forbedring at du kommer med noe dokumentasjon. Selv om det ikke akkurat var så veldig holdbart. Kanskje du kan finne et par seriøse og dokumenterte ABX tester som bekrefter dine påstander? Det hadde vært ordentlig dokumentasjon.

Forøvrig så synes jeg rør låter dritt. Og man kan måle et materiales kvaliteter som isolasjon.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    [...]I slutten av omtalefasen, etter 14 dager, så koblet jeg opp en helt ny P2A for å sammenligne og ganske riktig; forskjellen var klar. Også en utrent lytter (min bedre halvdel) la merke til dette. Forskjellen er ikke stor, men tonaliteten er helt klart forskjellig."

case CLOSED!
    Hva skal dette bevise? Whoppass og andre har allerede innrømmet at det kan behøves noen timers innspilling av komponenter. Jeg har tre argumenter som direkte går mot holdbarheten av ovenstående som "bevis" for at det kreves mer enn noen timers innspilling av elektronikk (eller at det behøves i det hele tatt):

1. Hvordan vet du at det er de siste tretten dagene og ikke den første dagens innspilling som utgjør forskjellen?

2. Videre brukes det noe upresise ordet "tonalitet". Det innrømmes også at forskjellen ikke er stor. Dette kan forklares ved at det i utgangspunktet er forskjell på de to eksemplarene. De fleste elektriske komponenter produseres med et avvik. For motstander er det for eksempel vanlig med avvik på 5%. De kan fås med lavere avvik, men lavere enn 2% er sjeldent i annet enn svært dyrt måleutstyr. Også kondensatorer, transistorer, radiorør, spoler, dioder etc. har varierende egenskaper innenfor en angitt toleranse. Det er sannsynlig at dette har vel så mye å si for "tonaliteten".

3. Det ER et poeng å høre to komponenter mot hverandre. Men i dette tilfellet har man glemt å sjekke utgangspunktet, nemlig om de hørtes identisk like ut før man begynte innspillingen av det ene eksemplaret. Altså vet man ikke om forskjellen skyldes det ene eller det andre (eller en tredje effekt ved sammenligningsoppsettet).

Jeg avviser ikke at man hører forskjell, men det er klart at når avvikene og forskjellene er så små som vi snakker om her, så er det viktig å gjøre sammenligningene vitenskapelig holdbare før man påstår at man har bevist årsaken til det hørbare fenomenet. At man har en hørbar forskjell betyr ikke at årsaken til forskjellen er det man tror.

Jeg vil også legge til en siste ting: HVIS det er forskjell etter en tids innspilling, hvordan kan man bestemme hvorvidt lyden er bedre før eller etter innspilling? Er det forbedring eller forfall man hører (begynnende anløping av plugger o.l)?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I slutten av omtalefasen, etter 14 dager, så koblet jeg opp en helt ny P2A for å sammenligne og ganske riktig; forskjellen var klar.
    Det kan jo ha med at det ofte er forskjeller mellom produkter. Det er sjeldent 2 produkter av samme merke låter helt identisk. Påstår ikke at det er tilfelle i denne omtalen, men det holder ihvertfall ikke som "bevis".

her er f.eks noe fra audiophile
    case CLOSED!
    At det er skrevet i Audophile, overbeviser ikke meg. Skribenter i "fagblader" har ikke noen superhørsel som overgår alle andres.[/quote]

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    steik så dere ror...
    % avvik? LOL

dere tar så feil...

og rør låter musikk, i motsetning til masse transistor møkk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    I slutten av omtalefasen, etter 14 dager, så koblet jeg opp en helt ny P2A for å sammenligne og ganske riktig; forskjellen var klar.
    At det er skrevet i Audophile, overbeviser ikke meg. Skribenter i "fagblader" har ikke noen superhørsel som overgår alle andres.
    [/quote]

superhørsel? hva søren prater du om, bare fordi du ikke har opplevd det?..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    steik så dere ror...
    % avvik? LOL

dere tar så feil...

og rør låter musikk, i motsetning til masse transistor møkk.
    Ikke ETT ORD fornuftig argumentasjon i det ovenstående. Jeg kan forøvrig også sitere (uten at det tilfører diskusjonen noe som helst):
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Brekke (fidelity)
    Det er ikke alt rørutstyr som har rørlyd. Det er heller ikke bare rørutstyr som har denne karakteristikken. Man kan finne igjen denne lyden i all slags elektronikk.
    Og så...? Å påberope seg selv som forvalter av sannheten og alle andre som løgnere fører uansett ikke fram uten grundig dokumentasjon. Spesielt når man er i mindretall.

Jeg vil aldri kalle deg en hifi-idiot, einis, men jeg vil heller ikke unnlate å benekte det motsatte.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    steik så dere ror...
    % avvik? LOL

dere tar så feil...
    og dermed gjenstår det fortsatt å dokumentere det du påstår.
    det holder ikke å si at dine kamerater også hører forskjell.

litt merkverdig at du ler av en påstand om %avvik, men finner det som en meget god tweak å bruke ull og linolje på kabler... :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Jeg har tradisjon på å blande meg i alt mellom himmel og jord som jeg har for lite peil på
    Nå også dette.

Overklokkere bør kjøre såkalt Burn-in på cpu'er når de stiller opp hastigheten. Dvs - stille hastigheten sakte og trinnvis opp og la cpu'en kjøre en stund på hvert "trappetrinn" på vei mot det endelige målet.

Ellers risker man ustabile greier. Nøyaktig hvordan en slik burn in arter seg eller teknisk hva som kan gå galt aner jeg ikke. Bare veit at det gjøres og at utstyret kan bli ustabilt om det ikke gjøres. Skulle da tro at det meste av transistorutstyr har denne evnen.

Har ikke så god peil på hifi at jeg egentlig har noe å gjøre i denne diskusjonen, men dette var nå bare mine 2 cents om noe som muligens er beslektet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    steik så dere ror...
    % avvik? LOL
    Åpne opp den kjære forsterkerboksen din og sjekk ut fargeringene på motstandene der inne.
    Her er en lenke til en side som forteller hva de betyr:
    Electronics Reference: Resistor Color Code Guide
    Før du kommer med flere påstander om at vi ror, einis, så kan du ihvertfall gjøre det, og fortelle hva slags toleranser som er angitt på motstandene i ditt utstyr.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg gidder ikke diskutere mer.
    det finnes ingen dokumentasjon, fordi ingen gidder å dokumentere det! hva er vitsen..??
    hører du forskjell, så er det dokumentasjon nok, hører du ikke er det vel så greit..har dere bevis som støtter deres side??

alle som har en viss løpteid innen hifi har erfart dette, fordi dere ikke har det, utelukker ingenting.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: ..

Sitat Opprinnelig postet av fjarle
    Overklokkere bør kjøre såkalt Burn-in på cpu'er når de stiller opp hastigheten. Dvs - stille hastigheten sakte og trinnvis opp og la cpu'en kjøre en stund på hvert "trappetrinn" på vei mot det endelige målet.

Ellers risker man ustabile greier. Nøyaktig hvordan en slik burn in arter seg eller teknisk hva som kan gå galt aner jeg ikke. Bare veit at det gjøres og at utstyret kan bli ustabilt om det ikke gjøres. Skulle da tro at det meste av transistorutstyr har denne evnen.

Har ikke så god peil på hifi at jeg egentlig har noe å gjøre i denne diskusjonen, men dette var nå bare mine 2 cents om noe som muligens er beslektet.
    Jeg kjenner til dette at man stiller prosessoren sakte men sikkert opp, men har aldri hørt nevnt at det kan samenlignes med "innspilling av forsterkere". Grunnen er heller at man ikke vet hva som er ytegrensen for akkurat det eksemplaret av CPU man sitter med, og dette er den tryggeste måten å finne ut dette på: Øke litt og litt og la prosessoren kjøre litt på hvert nivå for å sjekke varmeutvikling og stabilitet før man evt. tar prosessoren ett steg videre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært overklokker helt siden jeg fikk min første pc. Burn-in var veldig "in" for 3-4 år siden. Etter det har jeg ikke hørt noe særlig mer om det. Jeg testet det etter alle kunstens regler på et par prosessorer uten noen videre suksess. Jeg merket overhodet ingen forskjell. Mange maste også etter dokumentasjon på sikre positive resultater etter burn-in. Jeg så aldri noen dokumentasjon, og nå flere år senere så kjenner jeg ingen som driver med burn-in. Selv ikke de som hevdet at de fikk så mye bedre resultater av det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Shanling CD-T100 ble bedre og bedre lydmessig de to første månedene etter at jeg kjøpte den (sto på 24/7). Dette gjelder rør utgangen. Transistorutgangen låter ikke spesielt anneledes nå, enn den gjorde første dag. Digital utgangen har jeg aldri prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.
    Grunnen til at CD spilleren stort sett står på, er at rør utgangen låter deprimerende dårlig de første timene før spilleren er gjennomvarm.

Uansett hva andre måtte påstå er dette et faktum. Den som ikke måtte være enig får bevise sin påstand.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Min Shanling CD-T100 ble bedre og bedre lydmessig de to første månedene etter at jeg kjøpte den (sto på 24/7). Dette gjelder rør utgangen. Transistorutgangen låter ikke spesielt anneledes nå, enn den gjorde første dag. Digital utgangen har jeg aldri prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.
    Grunnen til at CD spilleren stort sett står på, er at rør utgangen låter deprimerende dårlig de første timene før spilleren er gjennomvarm.

Uansett hva andre måtte påstå er dette et faktum. Den som ikke måtte være enig får bevise sin påstand.
    endelig ett vitne...

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •