Forgangne tweaking-myter - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 109
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    peakman, har du fjernet på alle no?
    dette er INGEN placebo, resultatet vil selvsagt variere med henhold til ladelyttkapasitet, antall osv...
    over 30 av de er strippet i forsterkeren, ca 20 i den lille dac! 10-15 i cd spiller. den største effekten var i dac. detaljer ble mye klarere, og jeg kunne spille høyere med mindre anstrengt lydbilde.

prøv på flere komponenter.
    tror det har størst betydning på billige komponenter da kondensatorene ikke akkurat er black-gate.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    pcn gir et hav av muligheter og et hav av jitter! av det jeg har prøvet kommer utrolig nok ikke pc sin s/pdif utgang i nærheten av sony spilleren min...
    Ak, du vil nok oppdage det du og en dag. der er mer enn bare nuller og ettall.
    forskjellige naim produkter har opptil en tuke på å låte best.
    som exempel tok det et pat måneder før min vincent låt bra. i starten var den skikkelig krass i toppen.
    Ahrgggg... Klarer ikke la vær...

Jeg har lest rimelig mange slike diskusjoner nå, og det er rimelig håpløst i denne tråden som det alltid er. Jeg har ALDRI fått noe bevis for at noen klarer å høre forskjell på forskjellige digitalkabler, jitter, osv.. Det er relativt enkelt å lage en test der man f.eks. sjekker hvor mange bitfeil man har (etter feilkorreksjons algoritmer osv.!). Hvis noen kan skaffe meg dette så skrik ut!
    (Sier ikke at jeg nekter at folk hører forskjell, for jeg har desverre ikke sett noen tall for bitfeil i forbindelse med CD/DVD/SPDIF osv. men tviler at dette virkelig er grunnen)

Dette med fjerning av plast har jeg heller aldri hørt noen overbevisende vitenskapelig forklaring på, og har vanskelig for å tro på slike triks. MEN en vakker dag kommer jeg sikkert til å prøve!!! Uansett så vil nok placebo-effekten trå til, og jeg vil være fornøyd med denne tweakingen tenker jeg!

En ting har du imdlerid rett i, det handler ikke kun om 0-er og 1-tall. Det er fysisk umulig å få til 100% firkantpulser! I bunn er ALLE digitale overføringsmedier (og lagringsmedier) analoge, fordi de er fysiske. Skal man oppnå en perfekt elektrisk firkantpuls kreves uendelig energi.. Derfor er det ikke bare å snakke om 0ere og 1ere og tro alt er feilfritt...

Men grunnen til at jeg først og fremst skriver innlegget er setningen om at "det et pat måneder før min vincent låt bra. i starten var den skikkelig krass i toppen". Dette er jo et TYPISK fenomen, men i realiteten så tipper jeg det er HJERNEN/ØREORGANET som tilpasser seg og begynner å like lyden bedre. Sunn fornuft og vitenskap tilsier at selv om det skulle være forandringer i elektronikk i løpet av noen måneder, så vil disse være så små i forhold til det faktum at hjernen/øret lærer å like en lydsignatur...

Håper ikke tråden avsporer helt etter dette innlegget, da det finnes andre innlegg om digitalteknikk osv. Men diskusjon rundt tweaking og placebo-effekten hører vel hjemme her, så derfor trykker jeg OK...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde et meget bra "tweak" idag, men det var verken på elektronikk, kabler eller høyttalere.. Jeg "tømte" øret for ørevoks, på de fleste helsekostbutikker får man kjøpt et slik "lys" man setter i øret og tenner på, dette suger opp ørevoksen(utrolig hvor mye som bare ligger i veien). Merker at jeg hører bedre nå, anbefaler det btw 2 slike lys kosta 119,- og kan kun brukes 1 gang

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen placebo hverken plasten eller vincent, for det er hundrevis som har sagt det samme. ikke bare på forum!
    vincent fikk mye hets fordi de låt "spisst" og ubehagelig. det kom av innspillingen, lydogbilde skrev om det og...

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen placebo hverken plasten eller vincent, for det er hundrevis som har sagt det samme. ikke bare på forum!
    vincent fikk mye hets fordi de låt "spisst" og ubehagelig. det kom av innspillingen, lydogbilde skrev om det og...
    Jadaså.. Artig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Jadaså.. Artig.
    elektrisk er vel alle komponentene identisk i starten som senere men ledeevnenn...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det faktisk minst like mage eller flere som ikke merker noen forskjell. Og hva lydogbilde skriver er ikke så interessant. Det de skriver er omtrent like korrekt og nyansert som se og hør.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Nå er det faktisk minst like mage eller flere som ikke merker noen forskjell. Og hva lydogbilde skriver er ikke så interessant. Det de skriver er omtrent like korrekt og nyansert som se og hør.
    importøren gir beskjed om det...
    flust av tester og vitner til å "bevise" det.
    tro hva du vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig gir importøren beskjed om det. De har jo ingenting å tape på det, den blir jo ikke dårligere etterhvert, mens sjansen for at folk liker den stiger for hver dag de faktisk bruker den.

Tilvenning er stikkordet. Jeg kunne laget et tastatur der tegnene var på helt merkelige plasser, og folk ville garantert ikke likt det. Hadde jeg fått de til å bruke det lenge nok hadde de blitt vant til det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg tvilende. Hvor er alle de positive testene du prater om, einis?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir ikke årets forsterker av null grunn...
    fatter ikke at dere aldri har hørt om innspilling av elektronikk før...

anmelderene sitter ikke å hører på forsterkeren, får de beskjed fra importøren om slikt kan de f.eks spille et par timer i starten, og la den stå å spille i et par døgn uten at de er der. mens de stikker innom i ny og ne for å høre om det har skjedd noe. det er ikke tilvenning...

allt nytt utstyr du kjøper vil faktisk låte dårligere etter ei stund, du blir mer kritisk, spesielt ovenfor Sèr og ulyder.

no har hverken lydogbilde eller high fidelity noen tester på nettet...men bare les erfaringene til folk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er forandringer de første 5-10 timene kan jeg tildels være enig i. Lengre tid enn dette er tull.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    At det er forandringer de første 5-10 timene kan jeg tildels være enig i. Lengre tid enn dette er tull.
    ja for det vet vel du alt om...
    tror du burde prøve det ut før du dømmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva vet vel du om jeg har prøvd?
    Jeg har faktisk prøvd på masse forskjellig utstyr. Og jeg har bygget selv. Jeg kan måle små forskjeller etter å ha brukt den en stund, og i noen tilfeller hører jeg også litt forskjell. Men jeg har ALDRI hørt forskjell etter 5-10 timer.

Hva med deg.
    Hva slags utstyr har du hørt forskjell på etter så lang stund. For du har vel prøvd selv? Har du ikke prøvd selv er du vel den siste som skal bedømme noe i denne sammenheng.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har lest innleggene mine! har jeg en vincent sv-233. denne bedret seg betraktelig etter 100-200timer. det er kjent av flere enn meg.
    det ikke vanlig, men det skjer!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har lest innleggene mine! har jeg en vincent sv-233. denne bedret seg betraktelig etter 100-200timer.
    Hvordan vet du at det du hører etter 200 timer er ulikt det du hørte etter 1 time? Du har jo tross alt hørt på, og blitt vant til anlegget i 199 timer i mellomtiden. Ørene/hjernen lar seg ofte lure og 200 timers forskjell kan være en evighet når det gjelder å sammenligne sanseinntrykk.
    Anlegget mitt høres best ut på veldig høyt volum etter en halvflaske Jack Daniels. Men jeg tror ikke det skjer noe kvantemekanisk i elektronikken eller høytalerne mine av den grunn. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har lest innleggene mine! har jeg en vincent sv-233. denne bedret seg betraktelig etter 100-200timer. det er kjent av flere enn meg.
    det ikke vanlig, men det skjer!
    Siden du har utelukket tilvenning så håper jeg da at du ikke hørte på den i disse 100-200 timene.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette gidder jeg ikke diskutere, dere tar feil uansett.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med øret? Det oppfatter vel ikke lyden "konstant" og likt hver gang?
    jeg tror både humøret og helsen har innvirkning på hvordan lyden oppfattes.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare kjøp dere en ghettoblaster og ei halvflaske dere...

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •