Forgangne tweaking-myter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 109
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når det gjelder Knut Vadseth så har jeg en del lydogbilde blader fra rundt 94 der han roser DPL opp i skyene og uttrykker at han synes det låter bedre enn stereo eller noe i den duren. Han lager seg også hjemmekino av noen høyttalere han finner på loftet! (eller noe slikt)

Skal bla litt i bladhaugen og sjekke.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det husker jeg! Jeg kjøpte også bladet på den tiden. Men han endret nok mening senere...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, artig tråd det her.

Zulu skrev :
    Sitat:
    Et annet triks som ligner på det med å tusje på kanten av CD-en. En CD-kutter, som kutter kanten skrått!
    Høium Hifi AS selger den CD-kutteren.
    Jeg vet ikke om dere la merke til det, men på salgssiden sto faktisk også tusj til cd kanten tilsalgs som tilbehør. :lol:

mvh
    naist

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sent ute her men... tror ikke mange slår denne: En fyr ved navn Peter Ellsinger, hadde en tweak serie i High Fidelity, forøvrig et glimrende blad. Her påsto han at han hørte forskjell i lyden ved å rense cd'n på ETIKETT siden! Jajamenn. Når man kun renset den ene siden, låt det ikke så bra.. he he. Han påsto også at annlegget måtte stå på i minst 5 dager før det låt optimalt. Jeg vet at kalde komponenter låter dårligere, men det får da være måte på

Jeg har selv holdt på med hifi i noen år. Tweaks har den merkelige evne til å virke veldig godt når man lytter første gang etter en forandring Psykoakustikk tror jeg. Man VIL at det skal låte bedre. Etter en tid er det liksom ikke så stor forskjell allikevel.
    Men hva kan kalles tweaking? Frysing av cd'r, tusj, steiner på komponenter, grønnsåpe på kablene (jada, noen gjør det og) osv...

Men plassering av høyttalere, kabler, demping av rommet, modifisering av komponenter, osv... det er også tweaking. Så ikke alltid forbind ordet med noe negativt og tullete

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    naive idioter...
    både nummer 1 og 2 som du nevner roffe fungerer både teoretisk og praktisk!
    du har bare et altfor dårlig anlegg til å finne det ut..
    brente plater låter annerledes enn trykte, uansett om de er lik på digitalform. de trykte platene er skjevt sentrert og laseren får ikke optimale leseforhold. jeg hører forskjell !

og komplekse kretser kan ha en oppvarmingstid på en hel uke!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke naive, men skeptiske.
    At trykte cder kan være dårligere enn selvbrente er ingen bombe. Det kan også være omvendt. Ikke alle trykte cder er dårlig sentrerte. Det hender en sjelden gang jeg hører forskjell, men det er da vanskelig å si hvem som faktisk låter best.

At en ting låter anderledes en vanlig trenger ikke å bety at det låter bedre. Det er tweakingens første bud.

Og at enkelte kretser trenger en ukes oppvarmingstid kan være. Alle kretser har en hvis oppvarmingstid, den varer til temperaturen har stabilisert seg sånn nogenlunde. Varer denne perioden i en uke er det noe dritt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    naive idioter...
    Ja slik argumentasjon er fruktbar og bidrar til en god og saklig diskusjon ... NOT! :evil:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, sorry den va kanskje litt krass...
    men det om brente plater er skrivet flere ganger om i både lydogbilde og fidelity. (eller var det audio?)
    en skribent i fidelity har ombygd pcn sin til en fullblods cd brenner...og brent alle kjøpeplatene sine...sikkert ikke uten grunn.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en skribent i fidelity har ombygd pcn sin til en fullblods cd brenner...og brent alle kjøpeplatene sine...sikkert ikke uten grunn.
    Jeg gjør også det ofte, spesielt for bruk i bilen, siden det hindrer unødig slitasje på originalplatene. Men på alle mine anlegg (som nå av kjennere er erklært til å være "altfor dårlig" ), så hører jeg ikke forskjell mellom originalplata og den brente plata.

Men hører du forskjell, så er sikkert dette et bra tweak. Det har jo faktisk den fordelen at hard fysisk belastning på platene ikke ødelegger orginalene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda bedre er det å bruke pcen som avspiller. Jeg har testet over lengre tid nå og har bestemt meg. Cd-spilleren skal ut! Å bruke pcen som avspiller byr på et hav av muligheter.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    naive idioter...
    både nummer 1 og 2 som du nevner roffe fungerer både teoretisk og praktisk!
    du har bare et altfor dårlig anlegg til å finne det ut..
    brente plater låter annerledes enn trykte, uansett om de er lik på digitalform. de trykte platene er skjevt sentrert og laseren får ikke optimale leseforhold. jeg hører forskjell !

og komplekse kretser kan ha en oppvarmingstid på en hel uke!
    Jeg tror dessuten ikke noe på at brente plater kan låte annerledes enn trykte plater dersom den brente er laget fra den trykkte...

Og det at "komplekse kretser" kan ha en oppvarmingstid på en hel uke... Ja, det regner jeg ikke med at du tror på selv engang..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pcn gir et hav av muligheter og et hav av jitter! av det jeg har prøvet kommer utrolig nok ikke pc sin s/pdif utgang i nærheten av sony spilleren min...
    Ak, du vil nok oppdage det du og en dag. der er mer enn bare nuller og ettall.
    forskjellige naim produkter har opptil en tuke på å låte best.
    som exempel tok det et pat måneder før min vincent låt bra. i starten var den skikkelig krass i toppen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak, du vil nok oppdage det du og en dag. der er mer enn bare nuller og ettall.
    forskjellige naim produkter har opptil en tuke på å låte best.
    som exempel tok det et pat måneder før min vincent låt bra. i starten var den skikkelig krass i toppen.
    Jeg tror også at det er mere enn 1'ere og 0'ere... Men jeg tror fortsatt industrien lager mange myter som ikke er reele.... Som f.eks å kutte kanten på cd'er slik at vinkelen er 45' (eller hva det var)
    Jeg kan ikke tenke meg en eneste elektronikk-komponent som trenger så lang tid som en uke til å varme seg opp... Kanskje du kan opplyse meg?

Mvh

AK

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja har f.eks hørt det om Naim produkter.
    er kanskje ikke temperaturen det kommer på, men noe som endrer seg i strømmen etter en viss tid.
    som når man bruker kabler i et annet anlegg en tid, da skal det vist ta en tid før de venner seg til det gamle igjen.

å kjøpe cd kutter er ingenting for oss...men for de som har brukt årslønna på anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pcn gir et hav av muligheter og et hav av jitter! av det jeg har prøvet kommer utrolig nok ikke pc sin s/pdif utgang i nærheten av sony spilleren min...
    Javel, jeg har testet i flere måneder nå og konklujonen er at pcen er bedre enn min Sony ES til 12000kr. Og i tillegg kommer haugevis av andre muligheter som feks EQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er kanskje ikke temperaturen det kommer på, men noe som endrer seg i strømmen etter en viss tid.
    som når man bruker kabler i et annet anlegg en tid, da skal det vist ta en tid før de venner seg til det gamle igjen.
    Det som skal venne seg til noe er først og fremst hjernen.

Ellers så virker det som om du kun henviser til andres påstander. Hva med deg? Har du hørt noen av disse "fenomenene" i virkeligheten?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

å kjøpe cd kutter er ingenting for oss...men for de som har brukt årslønna på anlegg.
    Beklager men jeg syns fra et teknsisk sysnpunkt så blir det veldig veldig veldig usansynlig at kabelene får noen følelser for det gamle/nye annlegget slik at det trenger tid for å venne det til seg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dette jeg synes er rart. Mens vanlige mennesker, samt vi som er litt hekta på hifi, foretrekker CD-platene våre hele og fine, så er det de med det dyreste og beste utstyret som skal ha utbytte av å modifisere kantene på CD-platene?

Dette utstyret til svært mange tusenlapper er altså ikke optimalisert for å lese originale CD-plater korrekt, men foretrekker brente CD-ROM-plater eller plater som har fått kanten kuttet eller tusjet. Fantastisk!

Hadde jeg ikke gjort forsøkene ganske tidlig, så ville jeg nok ikke ha ment så mye om det, men jeg HAR faktisk forsøkt å tusje CD-plater, lenge før CD-brennere var en opsjon. Det er ikke mulig å høre forskjell. Og det hjalp ikke med bra utstyr heller. I butikker som hadde spesialtusjene til formålet hendte det at de hadde tusjede plater i tillegg til utusjede. Og selv om selgerne hardnakket forsøkte å innbille oss at de hørte forskjell, så hørte jeg eller mine kamerater aldri forskjell, uansett kvalitet på utstyret (legg merke til at dette var selgere som sa de hørte forskjell på akkurat det utstyret det ble spilt på).

Jeg har ennå til gode å høre suksessfullt demonstrert forskjellen mellom tusjede og utusjede plater, kuttede eller ukuttede plater, brente eller originalplater...

At noen sier de hører forskjell år jeg vel akseptere, men det har ingenting med forskjeller i utstyr å gjøre. Det KAN ha med forskjell i hørsel å gjøre. Personlig tror jeg det har med psykoakustikk å gjøre. Jeg synes ihvertfall at det blir feil å fremstille slike tweaks som allmengyldig saliggjørende.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte bruker begreper som "enorm forskjell" når de snakker om tweaks. Hvis det var slik enorm forskjell hvorfor bruker ikke produsentene det selv?

Jeg nekter å tro at de er så dumme at de produserer en helt ny modell når de egentlig bare kunne fjernet plastikken rundt et par kondensatorer for å få en mye bedre forbedring.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusjen er nok bevist på en eller annen måte teoretisk. jeg gidder ikke teste det, lager heller en kopi av cdn neida...gidd ikke det heller, tar tid. men at det funker nekter jeg ikke...

ang. plasten, alle komponentene kommer sansynligvis fra en underleverandør, fores i maskinen, sorteres automatisk og monteres på kretskort med robot hand. å fjerne den lille plastikken koster penger, og må vel gjøres med hender.
    plasten inneholder infomasjon om kondensatoren, man kan jo ikke holde dette tilbake for kjøper, i tilfelle bytte etc..
    i tilegg skal plasten gjøre kondisen penere. selv om de fleste aldri åpner lokket.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •