large eller small

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

large eller small

hei alle sammen, lurer på en ting. har stilt in reciveren min på small på alle mine klipsch høytalere. hva syns dere small eller large?? se klodriks hjemmekino. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må du nesten teste selv. Jeg har selv alle høyttalerne på SMALL. Forsterkeren min tror jeg da deler på 80hz. Har skrudd subben på ca 90hz (?).

Jeg ser av oppsettet ditt at du har 2 stk subwoofer i tillegg til at du har rumperister. Skjønner ikke annet enn at du får nok trykk ved å ha resten av høyttalerne på SMALL. :wink:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

small eller large

det trykker godt ja, men ting kan alltids gjøres bedre og da er det utrolig hva man begyner og fundere på

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: large eller small

Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    hei alle sammen, lurer på en ting. har stilt in reciveren min på small på alle mine klipsch høytalere... :roll:
    Du kan jo ikke ha de på small visst ampen din deler for høyt. Jeg har alt på small men det er fordi jeg deler på 40 og 50Hz, så tar subbene seg av resten !!
    Visst du har 80Hz filter og deler sub på 60 så sliter du, for da mister du alt mellom 60 og 80Hz ..

Mvh
    Ulven

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

small eller large

subene mine har jeg stilt fra 120 hz og nedover mulig dette er for høyt . noen som vet når denon 3803 deler mellom small og large? :?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan du definere selv ved å sette crossover frekvens.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva NAD T742 deler på? Står ikke noen steder i manualen...

Ang. large og small. Man bruker som regel large hvis høyttaleren klarer å spille under 80 Hz. De fleste bak og senterhøyttalere går vel som regel ned til 60-70 Hz, så i prinsippet kan de godt stå på large, men de går i følge min mening ikke langt nok ned til å kunne gjengi mye under 80 Hz! Derfor de fleste har frontene sine på large da de gjerne går ned til 30-40 Hz og klarer dette utmerket. Selv har jeg Dali C1000 og Dali 1001. Disse står på small da de kun går ned til 69 Hz tror jeg. Dali 6006 har jeg på large. Hvorfor har dere small på frontene? Er det ikke logisk at disse står på large da de er "full range høyttalere"? Suben min har jeg satt på ca. 100 Hz da jeg ikke vet på hvilken frekvens Nad´en deler på.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har mulighet til å stille seperat delfrekvens så vil det som regel være best å bruke small på alle. F.eks sette front på 40Hz og la subben ta det som ligger under, bak på 80Hz osv osv.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman: Jeg aner ikke hvilken delefrekvens NAD T742 deler small/large på! Antar at det er 80 Hz. Mener du at jeg skal sette small på Dali 6006 og la min Gale 3080W på 10" spille alt under 80 Hz?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aner ikke hvilken delefrekvens NAD T742 deler small/large på! Antar at det er 80 Hz. Mener du at jeg skal sette small på Dali 6006 og la min Gale 3080W på 10" spille alt under 80 Hz?
    Prøv deg fram.. Jeg ville satt 6006 til Large.
    For min egen del har jeg testet litt og kommet fram til at jeg har mine gulvstående høyttalere på Large og senter på small. Det blir ikke bra på f.eks musikk i DTS med alle høyttalere på small. Dette kan ha noe med at jeg bare kan velge crossover til 80, 100 eller 120Hz. Kunne jeg valgt f.eks 40 Hz hadde det blitt noe annet..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Peakman: Jeg aner ikke hvilken delefrekvens NAD T742 deler small/large på! Antar at det er 80 Hz. Mener du at jeg skal sette small på Dali 6006 og la min Gale 3080W på 10" spille alt under 80 Hz?
    Kan du virkelig ikke velge dette selv?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Jonolav1977"]
    Jeg aner ikke hvilken delefrekvens NAD T742 deler small/large på! Antar at det er 80 Hz. Mener du at jeg skal sette....
    Heisan..Nad 742 deler på 100Hz på small og går fra 20Hz og til topp på Large, så du må ha høytalere spm tåler en trøkk visst du skal kjøre Large..
    Og visst du velger å kjøre Small så må du ha sub`n din på 100 Hz ..thats it !! Se ellers link for mere info :

http://207.228.230.231/manual/NAD-T742_GB.pdf

Mvh
    Ulven

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulven: Takk for hjelpen! Jeg har den manualen, men har rett og slett oversett det! Så det nå! Da har jeg satt sub på 100 Hz. Har hatt den før på 80 Hz nemlig...

Da fortsetter jeg med large på Dali 6006 og small på resten.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette varierer veldig virker det som, jeg kjørte med SMALL på alt til å begynne med fordi jeg hørte at dette skulle være riktig. Skrudde av delefilteret i subben og stilte crossover på 80Hz i forsterkeren!

Så en dag fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve Large på frontene, og det viste seg at jeg fikk tilbake mye dynamikk i høyttalerne uten at subben mistet noe av virkninga si. Høres kanskje rart ut?
    Men det kan vel kanskje variere noe fra forsterker til forsterker....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Dette varierer veldig virker det som, jeg kjørte med SMALL på alt til å begynne med fordi jeg hørte at dette skulle være riktig. Skrudde av delefilteret i subben og stilte crossover på 80Hz i forsterkeren!

Så en dag fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve Large på frontene, og det viste seg at jeg fikk tilbake mye dynamikk i høyttalerne uten at subben mistet noe av virkninga si. Høres kanskje rart ut?
    Men det kan vel kanskje variere noe fra forsterker til forsterker....
    satte fronter og senter til large i går, syns det funker bedre en å sette de i small. man kan jo selvsagt ikke spille så synsykt høyd når de står i large da vil de forvrning komme tidligere.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    man kan jo selvsagt ikke spille så synsykt høyd når de står i large da vil de forvrning komme tidligere.
    Det problemet har jeg ikke! Her tar øra kvelden før høyttalerne!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •