Tweaking av hifi/surround anlegg. Dine tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tweaking av hifi/surround anlegg. Dine tips?

Lenge siden det var noe action i denne kategorien, så jeg tenkte jeg kunne lage litt... Presenterer her noen tweaking/forbedringstips til både nybegynnere og litt viderekommende. Kom med ditt beste tips!

1. Under høyttalerene:
    Følger det ikke med SPIKES til høyttalerene, bør det anskaffes! Både lyden blir bedre, samt naboene hører bassen mindre. Man kan kjøpe tabletter slik at gulvet ikke ripes opp, eller gå for SoundCare spikes, som har innebygd beskyttelse. (Kan kjøpes her: http://www.soundcare.no/inngside.htm) Jeg er veldig fornøyd med mine, da slipper man tull hver gang man skal flytte på HT. Har de under front og sub. (Med gjenger). Klar forbedring - renere strammere lyd, spesielt bassen.

Noen sverger til myke DEMPEFØTTER, for eksempel maskinsko, som er tilpasset vekten av høyttalerne. Holfi dempeføtter er et kjent merke..

Endel har også en tung STEINPLATE (skifer/marmor/kjøkkenbenk) under HT, med noe mykt under og spikes over. Det kan spesiallages av de som lager gravstøtter, og i kjøkkenbutikk. Har selv stenplater under front og sub, og bassen fra subben ble endel dempet, men samtidig mer presis og klar. Bassen ble mer taight og tydelig fra fronthøyttalerene. Naboene under hører også garantert mindre. (spikes mellom plate og sub). Det skal nevnes at jeg ikke har testet grundig, og at mine "bedømmelser" av lyden kan være påvirket av faktorer som: Volum, dagsform, plassering av møbler og sub (som har variert noe).

2. Plassering av høyttalere:
    Se diverse guider, f.eks.:
    http://www.hjemmekino.no/guide/plasser.asp

Selv den minste flytting av f.eks. sub vil kunne gjøre store utslag! (og front). Anbefaler å sette subben nærmest mulig lytteren, da trenger man ikke like mye volum, ergo kan man spille høyere, og plage naboen mindre...

3. Kabler:
    Signalkabler og høyttalerkabler av en viss kvalitet bedrer som regel lyden. Har ikke testet mye forskjellig, men kan si at jeg bruker NordOst Flat4 biwiret til front (siden de er flate går de under teppe), og er fornøyd med disse.
    Når det gjelder DIGITALKABLER, så er det mange som påstår at Coax (dvs elektrisk) er best. Personlig hører jeg ikke forskjell på coax og optisk kabel, og kan heller ikke skjønne at det er noen som gjør det, da signalene er digitale, og det nesten ikke er bitfeil på disse systemer. Mitt råd er: kjøp f.eks. en rimelig optisk kabel. Når de i HIFI-butikker sier at en dyr er mye bedre, så er det først og fremst utførelsen, holdbarheten, "kvaliteten", men kan ikke skjønne at det skal ha noen innvirkning på lyden. Det så utrolig mange diskusjoner om kabler på diverse forum, at jeg ikke ser noe poeng i å skrive mer. (Kommer heller ikke til å diskutere dette noe særlig her heller!)

4. Under CD/DVD:
    For å gi signalkilden bedre arbeidsvilkår og mindre feil ved avlesning, er det mange som har dempeføtter under denne (og også forsterker av en eller annen årsak). Som nevnt tidliger: maskinsko for eksempel. Billigere: Skjære et par squash baller eller lignende i to, og legge de under. For å få den enda mer stabil, kan man legge noe tungt oppå, f.eks. steinplate. Noen skrur opp spilleren, og limer blygummimatter (fra biltema) under deksel, samt setter en 20-kroning fast på spindelen for å få den mer stabil... (Bare nevner dette, for nysgjerrige). Ikke bruk STATIV/RACK av metall, da dette kan føre til dårligere lyd pga. dannelse av magnetfelt eller noe sånt. Det samme gjelder for platen du evt. legger oppå spiller.

5. Demping av rom:
    Søk på nett...
    Konklusjon: Stive, tyngre glassullplater ca 5cm tykke, trekkes med stoff og henges på vegg/tak. Bedre demping av bass ved å ha mellomrom mellom veggen og platene. Enda bedre, å montere de skrått i hjørner. Men det er viktig å ikke stappe rommet fullt av tepper/tynne plater, da disse kun demper diskant/mellomtone. Dermed blir frekvensresponsen helt feil. Det er som regel i bassområdet at man har størst problemer med resonanser/refleksjoner/interferens. Såkalte tubetraps kan også være en ide for å hamle opp med resonanser i de nedre frekvensområdene.

Har tenkt å prøve dette selv, og kommer tilbake med erfaring! Rommet påvirker lyden veeeldig mye, så det er ikke vits i å ha et superanlegg, uten å ha gjort noe med rommet!!! (Egentlig burde dette vært tips nr. 1, fordi det er meget viktig!)

Andre tips:
    Noen synes det er litt for krass/skarp DISKANT på høyttalerene, og mener at et lag eller to med DOPAPIR(!) foran diskanten gjør susen på lyden.
    Selv har jeg på bakhøytalerene festet litt stoff foran diskanten, for å dempe denne noe. Det er gjort fordi fra BAKHØYTTALERENE kommer diskanten fra siden, og dermed dempes ikke diskant like mye som lyd som kommer forfra (pga. ørets utforming). Dette er blant annet representert i THX-standarden, der delefilter tar seg av samme jobb (altså dempe i visse frekvensområder i diskanten). Dette tipset anbefales!! Man kan ha høyere (og mer normalt?) volum på bakhøyttalerene uten at dette virker "forstyrrende" under filmen. Også på avspilling av musikk i 5.1 kanaler er dette positivt for lydbildet.

Fjerning av plast på kondensatorer i komponentene hevdes av noen å ha stor invirkning på lyden. Påføring av linolje på disse samt andre ting, hjelper visst også. Søk på forumet her: http://www.hifisentralen.com/ Selv gidder jeg ikke prøve engang, pga garanti. Vil du diskutere dette, gå til linken over, eller start ny tråd!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott innlegg, Zamot, legger dette som prioritert i dette forumet!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder optisk kabel vil jeg nevne 2 gode grunner for å velge digital coax i stedet:
    1) Signalet må konverteres til lys i den ene enden, for så å konverteses tilbake i den andre. Dette gir rom for signaltap.
    2) Optiske kabler tåler ingen ting av bøy, strekk, knekk, eller klem før den er ødelagt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Når det gjelder optisk kabel vil jeg nevne 2 gode grunner for å velge digital coax i stedet:
    1) Signalet må konverteres til lys i den ene enden, for så å konverteses tilbake i den andre. Dette gir rom for signaltap.
    2) Optiske kabler tåler ingen ting av bøy, strekk, knekk, eller klem før den er ødelagt.
    Håper dette ikke utvikler seg til en håpløs kabeldiskusjon!!!!
    Men må nesten kommentere. I teorien (har du hatt mye elektronikkteori/optikk?) så er det ikke så mye som sier at coax er bedre enn optisk. Husk at i en coax så kan det oppstå refleksjoner, og det kan igjen føre til feil. I en optisk kabel skjer ikke dette, og jitter feil er minimalt. Men det er noen som påstår å høre dette, så noen foretrekker coax. Husk at det går veeeldig mange ganger så mange data på en billig nettverkskabel, som det gjør i disse signalene. Og at fiber er det som er desidert best på overføring av store datamengder, i hvert fall på lange avstander...
    Jeg har derimot aldri sett noen som har klart en blindtest.. Jeg skrev jo også at mange sverger til coax. Håper denne diskusjonen blir liggende, evt. startet i egen tråd!!! La denne tråden bli en god tweaking-tråd med masse tips!

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekk tråd

En coax vs. optisk diskusjon er ikke så off topic da dette gjelder nettopp det med tweaking for å få mest ut av anlegget. Dermed bør man kunne diskutere hva som er tweaking og hva som er ikke er det

Eneste grunn btw til at optisk brukes i nettverkskabler btw det er pga båndbredden og lengden man kan ha på kablene. Signalet i seg selv taper seg ikke, selv om lysstyrken kanskje svekkes, så er et svakt blink fortsatt et signal, men i nettverkssammenheng så konverteres signalene ikke på samme måte. Datapakke forblir digitalt. Det gjør ikke lyden. Der ligger den store forskjellen.

Om coax overfører signalene digitalt (noe jeg antar den gjør) så er prinsippet det samme, dermed vil jeg tro optisk bare har noe for seg om avstanden er såpass stor at signalene som går via en coax blir svekket. For 0 og 1 er 0 og 1. Er det analoge signaler så er saken en annen.

Eneste grunnen jeg kan se til å bruke optisk fremfor coax er mengden data som kan gå igjennom kabelen. Om det er tilfellet så ok da er jeg med, da blir det en tweaking og Zamot har helt rett å bruke det som 'tweak' faktor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ikke kan diskutere tweaks vil vel det gjøre alt som står her til "sannheter", og det blir veldig feil for meg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å diskutere tweaks, men å diskutere selve teknologien kan du gjøre i denne tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1804 under kabler, der jeg synes digital-KABEL-diskusjonen hører hjemme. Akkurat dette emnet er det diskutert så utrolig mye om på nett, bare å søke, og jeg føler ikke at det er så enormt nyttig i forbindelse med beste tweaking-tipsene. Har aldri hørt om noen som har opplevd større forbedringer ved bytte av digitalkabel heller. (forskjell ja kanskje, men ikke stor). Fortsett diskusjonen under kabler... Vær så snill! :wink:
    PS! Hi-Fil: i mitt første innlegg her, har jeg ikke påstått noen "sannheter" for digitalkabler. Har bare sagt hva jeg mener, og det fremgår jo også tydelig av teksten. I tillegg har jeg svart nøytralt, og sagt at mange sverger til koax. Skrev ikke noe mer, nettopp av den grunn at jeg synes selve teknologidiskusjonen hører hjemme et annet sted. Håper at alle respekterer dette, ellers blir jo all annen tweaking glemt i denne tråden! og Hi-Fil: Du som har så flott anlegg, har vel noen tweaking-tips på lur? Så vi kan komme inn på rett spor mener jeg...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I'v got the message. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt beste tweak er som følger:
    Man er alene i heimen, man tager en flaske gylden cognac, man tager en god sigar, man lener seg godt tilbake, osv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra sigaren hørtes det meget behagelig ut *host host*

:lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer, hva er det med lyden som blir bedre når man gjør slike ting som å feste tennisballer under dvd-spilleren? Hva er det som forandrer seg til det bedre? Har ikke fått muligheten til å høre på slike tweakinger ennå.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å plassere høyttalerne riktig har jo enormt mye å si!
    f.eks. vinkler man frontene litt inn mot lytteposisjonen får man mer stereoeffekt. forskjellig resultat på forskjellige høyttalere.
    Demping av rommet er jo også en ting..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sigar er digg
    !!
    Heller ikke veldig helseskadelig
    Oppfordrer alle til å prøve.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FoRn
    Jeg lurer, hva er det med lyden som blir bedre når man gjør slike ting som å feste tennisballer under dvd-spilleren? Hva er det som forandrer seg til det bedre? Har ikke fått muligheten til å høre på slike tweakinger ennå.
    Det hele startet vel i våre foreldres ungdom, men den gamle platespilleren. Demping av denne hindret vibrasjoner produsert av musikken i å forplante seg i platespilleren med dårlig lyd/hakking som resultat.
    Alle elektriske komponenter (og spesielt de med et drivverk) blir påvirket av små vibrasjoner i underlaget. Fjerner du disse vil det gi seg utslag i lyden anlegget produserer. Mange opplever at de får mer "ro" i lydbildet og at lyd rommet blir større (mer 3D virkning og større bredde).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva viss man har en skikkelig benk å ha dvdspelaren og reciveren på, eg har kjøpt min hos hi-fi-centeret, det er en masin metall rygg med solide glass plater....bør jeg alikavell ha noe under speilelren og reciveren??

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppdatert det første innlegget en smule. Har nemlig kjøpt meg stein til å ha under HT... Les mer
    her !

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Tweaking av hifi/surround anlegg. Dine tips?

Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Noen synes det er litt for krass/skarp DISKANT på høyttalerene, og mener at et lag eller to med DOPAPIR(!) foran diskanten gjør susen på lyden.
    Selv har jeg på bakhøytalerene festet litt stoff foran diskanten, for å dempe denne noe.
    Huffameg. At dopapir/stoff gir dempning er det jo ikke tvil om, men samtidig gir det svært liten kontroll med hva som dempes. Du kommer kanskje krass diskant til livs, men vil sikkert kunne få uønskede dempinger av de lavere diskantfrekvensene. Det er derfor en svært reell fare for at lineariteten og presisjonen svekkes på denne måten. Jeg ville i første omgang heller forsøkt å vinkle høyttalerne noe vekk fra lytteposisjon, siden det gir en demping som griper mindre inn i gjengivelsen. Generelt vil jeg si at for skarp diskant er resultat av dårlig høyttalerbygging eller dårlig match mellom høyttalere og resten av anlegget.

Faktisk er et av mine bedre "tweaks" at jeg tok med forsterkeren min til butikken hvor jeg skulle kjøpe høyttalere (den gangen HiFi-klubben i Tromsø). Der forsøkte jeg flere sett høyttalere. Den gangen endte jeg opp med et sett Dali 2a til 1200,- kr paret, som hadde en mindre krass diskant enn konkurrenter helt opp til 4000,- kroner paret. På det budsjettet jeg hadde da, var det svært tilfredstillende å høre at jeg fant en bedre match til min forsterker i høyttalere til 1200 kroner enn høyttalere som kostet det tredobbelte. Så jeg anbefaler virkelig å lytte seg frem til en god match mellom komponenter.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Selv har jeg på bakhøytalerene festet litt stoff foran diskanten, for å dempe denne noe.
    Huffameg. At dopapir/stoff gir dempning er det jo ikke tvil om, men samtidig gir det svært liten kontroll med hva som dempes. Du kommer kanskje krass diskant til livs, men vil sikkert kunne få uønskede dempinger av de lavere diskantfrekvensene. Det er derfor en svært reell fare for at lineariteten og presisjonen svekkes på denne måten.
    Både uenig og enig. Jeg er veldig fornøyd med lydbildet ved et tynt lag stoff på diskantene på bakhøyttalere. I hendhold til THX-standard så SKAL litt av diskanten dempes i disse, pga. at lyden kommer fra siden. (Selvfølgelig gjøres dette mer presist med delefilter).
    Uønskede dempninger, kanskje, men jeg har ikke lagt merke til det!
    Og de uønskede dempningene oppstår ikke i de "lave diskantfrekvensene". Litt avhenging av materiale, så dempes de høyeste frekvensene mest, ved et tynt lag med stoff.

Før jeg kjøpte veggstativer, hadde jeg bakhøyttalerne på bord. Prøvde både å ha de direkte mot lytteposisjon og inn mot vegg for diffus spredning. Sistnevnte fungerte best.
    Men når jeg kjøpte stativer, og fikk de et lite stykke over lytteposisjon, men rettet mot lytter, så ble lyden markant bedre. Og ved å dempe diskanten bittelitt med stoff, så ble det totale lydbildet bedre, og det ble mer behagelig å ha riktig lydnivå (høyere) på bakhøyttalerne.

En skal også vite at øret ikke er følsomt for ujevn frekvensgang over små intervaller! Det er derfor at en vil ha en viss mengde etterklang, og i store lokaler, er lydtrykket faktisk likt i hele rommet pga. etterklang (bortsett fra nærme lydkilden). Øret/hjernen er ganske smart, og hjernen "oppfatter" lyden som om den kommer mest direkte fra lydkilden, selv om lyden kommer fra overalt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er veldig fornøyd med lydbildet ved et tynt lag stoff på diskantene på bakhøyttalere. [...]
    Før jeg kjøpte veggstativer, hadde jeg bakhøyttalerne på bord. Prøvde både å ha de direkte mot lytteposisjon og inn mot vegg for diffus spredning. Sistnevnte fungerte best.
    Men når jeg kjøpte stativer, og fikk de et lite stykke over lytteposisjon, men rettet mot lytter, så ble lyden markant bedre. Og ved å dempe diskanten bittelitt med stoff, så ble det totale lydbildet bedre, og det ble mer behagelig å ha riktig lydnivå (høyere) på bakhøyttalerne.
    Mulig jeg leste innlegget ditt litt dårlig, siden det virker som om du konsekvent snakker om bakhøyttalerne. Der kan jeg jo være enig, i og med at en noe mer "diffus" karakteristikk kan være ønskelig.

Men jeg ville aldri hatt tekstiler eller papir foran diskanten i fronthøyttalerne. Dessuten vil jeg påstå at enkelte høyttalere fra fabrikk faktisk er utstyrt med frontstoff som demper presisjonen, om enn marginalt. Jeg har ved flere anledinger hørt forskjell hvis man tar av frontstoffet på høyttalerne, slik at man ser rett inn på høyttalerelementene. For noen høyttalere kan dette faktisk gi bedre lyd. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle typer frontstoff degraderer lyden i mer eller mindre grad. De aller beste såpass lite at du skal ha gullører for å høre det. Dessverre er de fleste slik at de forandrer lyden ganske mye. Å lage et frontstoff som ser bra ut og som degraderer lydkvaliteten minst mulig er vanskelig.

Selve stoffet forandrer stort sett bare diskantområdet. Selv om den demper noen frekvenser så forsterker den andre, og resultatet er svært uberegnelig. Men hvis man prøver seg frem og man synes det låter bedre, så må jo det være lov. Den største synderen med å ha fronstoffet på er som regel rammen. Den påvirker det kritiske mellomtoneområdet.

Forskjellene vi snakker om her er selvfølgelig ikke så voldsomt store, men klart hørbart. Frontstoff foran basselementer har derimot ingen hørbar effekt. Derfor finnes det en del produsenter som bare har fronstoff på bassen, eller oppdelt slik at man kan ta av frontstoffet på den delen med mellomtone/diskant. Frontstoff har heller ikke noe å si på subwoofere, bortsett fra de med for løst stoff/ramme som begynner å slå mot kassa.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •