Tweaking av hifi/surround anlegg. Dine tips? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Plugget igjen de øverste hullene på mine Dynavoice F6 i dag. Tidligere kunne jeg ikke høre forskjell, men i dag greide jeg det. Det var tydeligvis bare sangen som var feil de forgje gangene jeg hørte. Bassen var mye tydeligere og ikke minst høyere. Anbefales!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om denne er nevnt før men den kan isåfall repeteres til det kjedsommelige...

En av tre trenger øreskylling - helsenett.no

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis sliter jeg ikke med dette.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Fin guide..

Bra initiativ

Eneste tipset jeg har er å enten dælje huet i et steinbord 10-15 ganger eller bælme en halvflaske tequila... da høres alt like jævli ut uansett
    hehe...den der likte jeg:-)

Selv må jeg jobbe litt med dempingen av rommet mitt. Problemet er bare at jeg ikke har et dedikert lytterom, så jeg må ta hensyn til husets frue...:-)

Har fått hengt opp et par tykke gardiner, men synes ikke dette hjalp så mye, selv om vinduene er høye og gardinene er lange. Neste skritt blir et kembo teppe med litt tykkelse...

Granitt under høyttalerne skal også testes ut i nærmeste fremtid:-)

Newcomer littdessperat sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

min tweaking

det jeg har gjort er og bytte til bedre komponenter i delefilter delen. + gjort om til bi-wire terminaler. bytte av innvendige kabler kan gjøre litt det også.
    ellers så har jeg lagt inn nye dempe-matter inne i høytalerene.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt tips fra meg!
    Jeg har slitt litt med for mye risting i deler av huset når subwooferen spiller for fullt. Det fikset jeg med å legge to slike rør under subwooferen:

Dermed går ikke alle vibrasjoenene rett ned i gulvet. Merker STOR forskjell.

Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du slike hen, Fredrik? Rørlegger'n?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson! De har i hvertfall noe brukbart der.

For meg holdt det med å lage en sirkel av to slik rør, som subwooferen står på.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig veldig skeptisk til tweeks,men har selv opplevd merkbare forskjeller.
    Den største kom ved bytte av strømkabler,bruker nå bare kimber PK 10/14 også på TVn,har 9 stk,lyden ble mere detaljert og bilde ble merkbart roliger (mindre forstyrrelse/støy)
    Fikk også en mer "dempet" lyd,spesielt i diskantområdet ved bruk av forsterker stands (Ultrasonic )

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Vet ikke om denne er nevnt før men den kan isåfall repeteres til det kjedsommelige...

En av tre trenger øreskylling - helsenett.no
    Støttes.

Ellers er Auralex Gramma under høyttalere/ sub(er) den tweaken som bare må prøves. Har selv hatt disse under både høyttalere og subber.

Fungerer knall.

De som har prøvd de klarer seg aldri uten.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Støttes.
    De som har prøvd de klarer seg aldri uten.
    Ikke den billigste tweeken heller da. Uansett sikkert mulig å lage noe tilsvarende. Hva er den øverste platen laget av?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er over en måned siden det har vært nye innlegg i denne tråden, så her kommer jeg igjen. Her om dagen satt jeg hver av høyttalerne mine på tre stykk fliser hver. Alle flisene var skilt fra hverandre med noen dempende knotter. Det hjalt utrolig mye og man hører ikke lenger musikken like godt i etasjen under. Dessuten står høyttalerene stabilt som et fjell.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger inn en link til noen bilder av nye bassfeller jeg har lagd i kinoen.

Les teksten noen tråder lenger opp for opplevelsen jeg fikk.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post917076

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikker på hvor jeg skal legge posten så prøver her..

Jeg er ute etter noen lydklipp jeg kan bruke i kalibrering av 2 stk høyttalere.. Altså for å hjelpe meg med plasseringen..

Flageborg hadde ett klipp som het noe sånt som "7 hit drum" der slagene forskyver seg sidelengs. Da var det mye greiere å plassere høyttalerne i forhold til vinkling osv..

Noen som har noen lydklipp evt tips?

MVH
    Lars B

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger Waters , album : Amused to death.
    Spilt inn med Q sound og vil gi deg en skikkelig pekepinn på om plasseringen og vinklingen er god.
    Her er det enormt med effekter som skal være like mye bak deg som på siden og foran i sentrum, og er fasing og plassering god, så har du en god time med gåsehud i vente

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare pressisere at plassering at en høytaler i forhold til vegg er meget viktig. Der er det mye å hente GRATIS.

Så er det noe jeg lurer på da, Jeg har noen Paradigm Eclipse høytalere. Ca 8-10år gamle. De er bipolare og spiller godt, men jeg har lysst til å prøve å få ut mere av dem. Jeg tenker i baner på å fylle på med mere dempemateriale, nye delefilter, Koble ut elementene på baksiden ol.

Har noen noe tips på hva jeg kan prøve? Har 10 år gamle diskanter "gjort sitt" og bør byttes? jeg syns det er formye bass i forhold til mellomtone og diskant på de. Pga Waf å står de ca 30cm fra bakvegg og 20 fra sidevegg. Vil det da hjelpe å koble ut elementene bak, eller vil det gjøre såpass mye med helheten på lyden at høytalerene vil bli "dårlige" ?

Fint om noen kommer med tips om tweak jeg kan gjøre på desse høytalerene.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Ikke sikker på hvor jeg skal legge posten så prøver her..

Jeg er ute etter noen lydklipp jeg kan bruke i kalibrering av 2 stk høyttalere.. Altså for å hjelpe meg med plasseringen..

Flageborg hadde ett klipp som het noe sånt som "7 hit drum" der slagene forskyver seg sidelengs. Da var det mye greiere å plassere høyttalerne i forhold til vinkling osv..

Noen som har noen lydklipp evt tips?
    MVH
    Lars B
    Heisann!

Flageborg og gjenget har en egen side hvor du kan finne mye snacks, bla. 7-drums:

kringlyd - moro med lyd

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Jeg må bare pressisere at plassering at en høytaler i forhold til vegg er meget viktig. Der er det mye å hente GRATIS.

Så er det noe jeg lurer på da, Jeg har noen Paradigm Eclipse høytalere. Ca 8-10år gamle. De er bipolare og spiller godt, men jeg har lysst til å prøve å få ut mere av dem. Jeg tenker i baner på å fylle på med mere dempemateriale, nye delefilter, Koble ut elementene på baksiden ol.

Har noen noe tips på hva jeg kan prøve? Har 10 år gamle diskanter "gjort sitt" og bør byttes? jeg syns det er formye bass i forhold til mellomtone og diskant på de. Pga Waf å står de ca 30cm fra bakvegg og 20 fra sidevegg. Vil det da hjelpe å koble ut elementene bak, eller vil det gjøre såpass mye med helheten på lyden at høytalerene vil bli "dårlige" ?

Skjønner at du har satt høyttalerne veldig nærme vegg grunnet WAF, men har du forsøkt å dra de lenger ut for å teste. Hvis de har en bakover-rettet bass, så kan det jo bli litt i overkant ja. Skal ikke være noe problem at diskantene er gamle, heller mer mot at høyttalerne ikke har optimal plassering.

Disse er jo lagd for å spille bipolart, og de mister antagelig mye av godlyden hvis du fjerner elementer. Kasse og alt er lagd for å spille som den er - men - det er jo bare å prøve selvfølgelig:-D

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep

Jeg ville ikke koblet fra noe som helst fordi delefilteret er beregnet ut fra impedansen i elementene som filteret er koblet til. Dersom du fjerner ett element så vil trolig ikke delefilteret fungere korrekt for de andre elementene i den samme kretsen. Det er imidlertid mulig å koble inn motstander på en slik måte at output fra et element reduseres uten at det får noen vesentlig innvirkning på impedansen, og dermed resten av elementene.

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking gravstein under høyttalerne

Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Endel har også en tung STEINPLATE (skifer/marmor/kjøkkenbenk) under HT, med noe mykt under og spikes over. Det kan spesiallages av de som lager gravstøtter, og i kjøkkenbutikk.

Liker du metall får du kred om du sier til vennene dine at under høyttalerne er det en delt gravstein hehe :twisted:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •